Bu çalışma, meslek yüksekokulunda farklı programlarda eğitim gören öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarını ve düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, öğrencilerin cinsiyet ve bölüm tercihi demografik özelliklerine göre dijital vatandaşlık algılarında nasıl farklılıklar olduğu araştırılmıştır. Bulgular, cinsiyetin ve bölüm tercihinin öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarını etkilediğini göstermektedir. Kadın öğrencilerin daha çok sosyal sorumluluk ve çeşitlilik gibi kavramlarla dijital vatandaşlık algılarını açıkladığı belirlenmiştir. Öte yandan, erkek öğrencilerin daha fazla teknik beceri ve rekabetçilik unsurlarıyla dijital vatandaşlık algılarını şekillendirdiği görülmüştür. Ayrıca, farklı programlardaki öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarında da belirgin farklılıklar tespit edilmiştir. Sağlık, sosyal ve tasarım alanlarındaki öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarının birbirinden farklı olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular, meslek yüksekokullarında dijital vatandaşlık eğitiminin önemini vurgulamakta ve bu eğitimin daha etkili bir şekilde tasarlanması için öneriler sunmaktadır.
This study aims to examine the perceptions and levels of digital citizenship among students enrolled in different vocational college programs. The study investigates how students' gender, choice of program, and other demographic characteristics influence their perceptions of digital citizenship. Findings indicate that gender and program choice significantly influence students' perceptions of digital citizenship. It was found that female students tend to associate digital citizenship with concepts such as social responsibility and diversity. On the other hand, male students tend to shape their perceptions of digital citizenship more around technical skills and competitiveness. Additionally, significant differences were observed in the perceptions of digital citizenship among students in different programs. Students in health, social, and design fields were found to have distinct perceptions of digital citizenship. These findings underscore the importance of digital citizenship education in vocational colleges and provide recommendations for designing more effective digital citizenship education programs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2024 |
Submission Date | April 23, 2024 |
Acceptance Date | May 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 3 |
Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447