The Navajo (Diné) are a Native American people from the Southern Atabasque group of the Navajo-speaking Atabasques, living in the states of Arizona, New Mexico and Utah in the United States. With a population of three hundred thousand, they are the largest federally recognised indigenous people in the United States (Weisiger, 2007). The Navajo philosophy, which states that environmental factors such as reason, vital skills, positive communication and family are issues that should be considered in the education of the individual, stands out as a philosophy that directs life, cares about the health and well-being of the individual and glorifies knowledge. This philosophy consists of four basic principles: The guiding principle of life, subsistence, family-gathering, and respect and reverence for all creation (Benally, 2022). With these ideas, the Navajos have shaped almost every aspect of life and have revolutionised education in particular. So much so that it is clear that the Navajo philosophy of learning can be used as a very solid reference in school management. This study aims to reveal how the Navajo philosophy of learning and pedagogy can be applied in school management. The data obtained by analysing the literature on Navajo philosophy will be presented under the following themes through document analysis: Navajo philosophy's understanding of existence, epistemology, value (axiology), philosophy of education, aims of education, curriculum, methodology and teacher understanding. Navajo philosophy associated with management processes, teaching, guidance and school-environment relations will be presented as an alternative school model.
Navajo’lar (Diné), Amerika Birleşik Devletleri'nin Arizona, New Mexico ve Utah eyaletlerinde yaşayan ve Navajoca konuşan Atabaskların, Güney Atabaskları grubundan olan bir Kızılderili halkıdır. Üç yüz binlik nüfuslarıyla Amerika Birleşik Devletleri’nde federal olarak tanınan en büyük yerli halktır (Weisiger, 2007). Akıl, yaşamsal beceriler, olumlu iletişim ve aile gibi çevresel etkenlerin bireyin eğitiminde gözetilmesi gereken hususlar olduğunu ifade eden Navajo felsefesi yaşama yön veren, bireyin sağlığını ve iyi oluşunu önemseyen ve bilgiyi yücelten bir felsefe olarak göze çarpmaktadır. Bu felsefe dört temel ilkeden oluşur: Hayatı yönlendiren ilke, geçim, aile- bir araya getirme ve her yaratılana saygı ve hürmet (Benally, 2022). Navajolar, bu düşünceleriyle yaşamın hemen her alanına yön vermiş ve özellikle eğitim alanında çığır açmıştır. Öyle ki okul yönetimi konusunda Navajoların öğrenme felsefesinin oldukça sağlam bir referans olarak kullanılabileceği açıkça ortadadır. Bu çalışma, Navajoların öğrenme felsefesi ve pedagoji anlayışlarının okul yönetiminde nasıl uygulanabileceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Navajo felsefesine ilişkin alan yazının incelenmesi sonucu elde edilen veriler doküman analizi yoluyla şu temalar altında sunulacaktır: Navajo felsefesinin varlık anlayışı, epistemoloji, değer anlayışı, eğitim felsefesi, eğitimin amaçları, müfredat, metodoloji ve öğretmen anlayışı. Yönetim süreçleri, öğretim, rehberlik ve okul-çevre ilişkileri ile ilişkilendirilen Navajo felsefesi alternatif bir okul modeli olarak ortaya konulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other), History of Philosophy (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | October 10, 2024 |
Acceptance Date | November 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 4 |
Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447