The diary genre is an extremely personal genre due to its production. It can be written with a variety of motivations. These motivations determine the author’s distance from the reader. As can be understood from the readings, Erdal Öz is one of the writters who is extremely careful about his self-control. While it is possible to see all the details of his reading and writing adventure, it is noteworthy that very important information is omitted in the notes he took about his life. Of course, this is not something that the author forgot or overlooked, but rather nothes that he did not mention knowlingly and willingly. This comes from the author’s power to take the reader out of the door whenever he wants. In fact, in the secret agreement made between the writer and the reader while reanding the diary type, the reader makes an agreement that he, as the writer, will be satisfield with what the other person tells. However, this situation becomes more complex when it comes to literary history, and one must approach what is written with the sensitivity of an excavation. Erdal Oz’s Diaries met with the readers in 2016. In the diaries, Erdal Oz’s life is witnessed through notes kept between 1956- 1998. This study focuses on whether Erdal Oz, who has different identity roles in society as a Publisher, poet, writer, husband and father, steers the readership in the notes he took in the diary type.
Günlük türü üretimi gereği şahsi görüşlerin çok fazla somutluk kazandığı bir türdür. Çok çeşitli güdülenmelerle kaleme alınabilir. Bu güdülenmeler ise yazarın okura karşı mesafesini belirlemektedir. Yapılan okumalardan anlaşılacağı üzere Erdal Öz, otokontrolüne son derece dikkat eden yazarlardan biridir. Zira okuma yazma serüveninde bütün detayları görmek mümkün iken hayatına dair aldığı notlarda çok önemli bilgilerin atlanıldığı dikkat çekmektedir. Elbette ki bu yazarın unuttuğu, gözden kaçırdığı bir durum değil, bilerek ve isteyerek bahsetmediği notlardır. Bu da yazarın istediği zaman okuru kapının dışına alabileceği gücünden gelmektedir. Ki zaten günlük türü okunurken yazar ve okur arasında yapılan gizli anlaşmada okur, yazar olarak karşıdaki kişinin anlattığı kadarıyla yetineceğinin anlaşmasını yapar. Fakat bu durum edebiyat tarihi söz konusu olunca daha karmaşık bir hâl almakta ve adeta bir kazı çalışmasındaki hassasiyetle yazılanlara yaklaşmalıdır. Erdal Öz’ün Günlükler’i 2016 yılında okurla buluşmuştur. Günlükler’de 1956-1998 yılları arasında tutulan notlarla Erdal Öz’ün yaşamına şahitlik edilmektedir. Bu çalışmada yayıncı, şair, yazar, eş ve bir baba olarak toplumda farklı kimlik rollerine sahip olan Erdal Öz’ün günlük türünde aldığı notlarda okur kayığı güdüp gütmediği konuları üzerinde durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | October 21, 2024 |
Acceptance Date | November 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 4 |
Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447