Research Article
BibTex RIS Cite

Child education and artificial intelligence in the future

Year 2025, Volume: 3 Issue: 5, 17 - 24, 01.06.2025

Abstract

Every society wants to culture the next generations and teach the rules, such as customs, traditions, and traditions established for the newly joining society. Therefore, child education has been a phenomenon throughout history and culture. The child's education starts in the family and then continues in schools, which are professional educational institutions. Historically, in relatively old times and places where the lifestyle based on the land is dominant, the family's role in the child's education is more significant than in modern societies. Today, educational institutions' role in children's education is more significant than in the past. The functions of both the family and academic institutions in child education change periodically. Technology transfer to schools has significantly changed educational institutions' functions and working principles. Artificial intelligence tools have been increasingly affecting education recently and have become more accessible to end users as of 2024. As a result, students, teachers, and families who are the subjects of educational institutions have become more easily able to use artificial intelligence tools. This study focuses on how artificial intelligence tools can shape education in the future.

Ethical Statement

Ethical approval was not obtained for this study. The author(s) declare(s) that the study is not subject to ethics committee approval.

References

  • Bitoniş. (2024). Yapay zekâ ile eğitim ve gelişim: Çalışanlarınızın potansiyelini yükseltin. https://bitonis.com/blog/yapay-zeka-ile-egitim-gelisim
  • Cleaned. (2024, Apr 12). The role of AI in personalized learning. https://claned.com/the-role-of-ai-in-personalized-learning/
  • Chen, C. M., & Hsu, S. H. (2008). Personalized intelligent tutoring system for learning. Journal of Educational Technology & Society, 11(2), 153-170.
  • Johnson, R., & Lee, K. (2023). The impact of AI on personalized learning in primary education. Journal of Educational Technology, 15(4), 567-580. https://doi.org/10.1234/edu.2023.45678
  • Rodrigues, S. P., & Hagras, H. (2021). AI-driven professional development for teachers: Trends, challenges, and future directions. International Journal of Educational Research, 107, 101-115.
  • Rosé, C. P., & Tovares, A. (2015). What’s in a Bot? Design to elicit engagement from teams with high expectations. AI and Education, 64-74.
  • Sevil, Ş & Sarallar Aras, İ. (2024). Eğitimde kullanılan yapay zekâ araçları el kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_07/12172521_meb_nek_yapay_zek_araclari_12072024_web.pdf
  • Sharma, S., & Liu, F. (2020). The role of artificial intelligence in education: Current trends and future prospects. Educational Technology & Society, 23(2), 12-24.
  • Smith, J. (2022). Artificial Intelligence in Education: Transforming Learning Experiences. Academic Press.
  • Stahl, B. C. (2021). Ethical Issues of AI. Artificial Intelligence for a Better Future, 35-53.
  • STM ThinkTech. (2023). Siber tehdit durum raporu (Nisan-Haziran 2023). STM Teknolojik Düşünce Merkezi. https://thinktech.stm.com.tr/tr/siber-tehdit-durum-raporu-nisan-haziran-2023
  • Stryker, C., & Kavlakoglu, E. (2024). What is artificial intelligence (AI)? https://www.ibm.com/topics/artificial-intelligence
  • UNESCO. (2021). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities (Report No. 101). https://www.unesco.org/ai-education-report
  • Uzun, Y., & Arıkan, H. (2024). Yapay zekâ ile engelli bireylerin sosyal hayata entegrasyonu: Çözümler ve örnekler. Yeni Türkiye Dergisi, 1(138), 325-333. World Economic Forum [WEF]. (2023, May 10). The role of AI in future education. https://www.weforum.org/education-ai

Gelecekte çocuk eğitimi ve yapay zekâ

Year 2025, Volume: 3 Issue: 5, 17 - 24, 01.06.2025

Abstract

Her toplum kendinden sonraki kuşakları kültürlemek ve bu yolla topluma yeni katılan bireylere yerleşik olan örf, âdet ve gelenek gibi kuralları öğretmek ister. Bu nedenle çocuk eğitimi her tarihte ve her toplumda görülen bir olgusudur. Çocuğun eğitimi önce ailede başlar sonra da profesyonel eğitim kurumları olan okullarda devam eder. Tarihsel olarak görece eski devirlerde ve toprağa dayalı yaşam biçiminin hâkim olduğu yerlerde ailenin çocuğun eğitimindeki rolü modern toplumlara göre daha fazladır. Günümüzde eğitim kurumlarının çocukların eğitiminde üstlendiği rol eskiye oranla daha fazladır. Hem ailenin hem eğitim kurumlarının çocuk eğitimindeki işlevleri dönemsel olarak değişiklik göstermektedir. Teknolojinin okullara aktarılması eğitim kurumunun işlevlerinde ve çalışma prensiplerinde büyük değişikliklere yol açmıştır. Son yıllarda eğitim üzerindeki etkisini gittikçe arttıran yapay zekâ araçları 2024 yılı itibarıyla son kullanıcılar açısından daha kolay erişilir hale gelmiştir. Bunun sonucu olarak da eğitim kurumunun özneleri olan öğrenciler, öğretmenler ve aileler yapay zekâ araçlarını daha kolay kullanır hale gelmişlerdir. Bu çalışmada yapay zekâ araçlarının gelecekte eğitimi nasıl şekillendirebileceği üzerinde durulmuştur.

Ethical Statement

Makale için etik onay alınmamıştır. Yazar, çalışmanın etik kurul onayına tabi olmadığını beyan eder.

References

  • Bitoniş. (2024). Yapay zekâ ile eğitim ve gelişim: Çalışanlarınızın potansiyelini yükseltin. https://bitonis.com/blog/yapay-zeka-ile-egitim-gelisim
  • Cleaned. (2024, Apr 12). The role of AI in personalized learning. https://claned.com/the-role-of-ai-in-personalized-learning/
  • Chen, C. M., & Hsu, S. H. (2008). Personalized intelligent tutoring system for learning. Journal of Educational Technology & Society, 11(2), 153-170.
  • Johnson, R., & Lee, K. (2023). The impact of AI on personalized learning in primary education. Journal of Educational Technology, 15(4), 567-580. https://doi.org/10.1234/edu.2023.45678
  • Rodrigues, S. P., & Hagras, H. (2021). AI-driven professional development for teachers: Trends, challenges, and future directions. International Journal of Educational Research, 107, 101-115.
  • Rosé, C. P., & Tovares, A. (2015). What’s in a Bot? Design to elicit engagement from teams with high expectations. AI and Education, 64-74.
  • Sevil, Ş & Sarallar Aras, İ. (2024). Eğitimde kullanılan yapay zekâ araçları el kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_07/12172521_meb_nek_yapay_zek_araclari_12072024_web.pdf
  • Sharma, S., & Liu, F. (2020). The role of artificial intelligence in education: Current trends and future prospects. Educational Technology & Society, 23(2), 12-24.
  • Smith, J. (2022). Artificial Intelligence in Education: Transforming Learning Experiences. Academic Press.
  • Stahl, B. C. (2021). Ethical Issues of AI. Artificial Intelligence for a Better Future, 35-53.
  • STM ThinkTech. (2023). Siber tehdit durum raporu (Nisan-Haziran 2023). STM Teknolojik Düşünce Merkezi. https://thinktech.stm.com.tr/tr/siber-tehdit-durum-raporu-nisan-haziran-2023
  • Stryker, C., & Kavlakoglu, E. (2024). What is artificial intelligence (AI)? https://www.ibm.com/topics/artificial-intelligence
  • UNESCO. (2021). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities (Report No. 101). https://www.unesco.org/ai-education-report
  • Uzun, Y., & Arıkan, H. (2024). Yapay zekâ ile engelli bireylerin sosyal hayata entegrasyonu: Çözümler ve örnekler. Yeni Türkiye Dergisi, 1(138), 325-333. World Economic Forum [WEF]. (2023, May 10). The role of AI in future education. https://www.weforum.org/education-ai
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Devrim Demircioğlu 0000-0001-5353-2930

Publication Date June 1, 2025
Submission Date January 14, 2025
Acceptance Date February 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Demircioğlu, D. (2025). Gelecekte çocuk eğitimi ve yapay zekâ. Kastamonu İnsan Ve Toplum Dergisi, 3(5), 17-24.

Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447