Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Sermayenin Gelişmesinde Okul Yöneticilerinin Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 219 - 232, 30.12.2024

Öz

Okullarda yapılan sosyal etkinlikler ve faaliyetler, iletişim ve sosyal ağları ortaya çıkartır ve gelişmesine neden olur. Okullar, toplum için önemli yeri olan sosyal sermayeyi besler ve gelişmesini sağlar. Günümüzde küreselleşme, teknolojide hızlı gelişmeler, krizler, savaşlar gibi çok fazla nedene bağlı olarak bireyselleşme, toplumsal alanda aşınmaları beraberinde getirmektedir. Buna bağlı olarak ise bireylerde aidiyet hissetmeme, güven eksikliği gibi toplumu bir arada tutan yapıyı aşındırmaktadır. Toplum için önemli yere sahip olan sosyal sermayenin geliştirilmesi gereklidir. Bu anlamda okullar sosyal sermayenin gelişmesinde etkili mekânlardır.
Okullarda veli-öğrenci ve yöneticiler bir arada etkileşimde bulunur. Okullarda önemli fonksiyona sahip olan öğretmen ve yöneticilerdir. Bu çalışmada eğitim yöneticilerinin sosyal sermayenin gelişmesi üzerine nitel bir çalışma ortaya konmuştur. Sosyal sermayenin gelişmesinde okul yöneticilerinin etkisi tespit edilmiştir ve çeşitli öneriler sunulmuştur.

Etik Beyan

Etik Kurul Kararı Gerektirmeyen çalışma

Destekleyen Kurum

Yoktur

Proje Numarası

yoktur

Teşekkür

Çalışmamıza katkılar için teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aktan,Coşkun, C. & Tunç, M. & Yay, S. (2017). İnsan Sermayesi ve Sosyal Sermaye Arasındaki İlişki ve Tamamlayıcılık Rolü Üzerine. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 81-103. http://www.sobiad.org/ejournals/dergi_ebd/arsiv/ebd_2017_1/aktan-tunc.pdf sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Balcı, S. & Özgan, H. (2017). Eğitim Kurumlarında Ruhsal Sermaye:Kavramsal Çözümleme. International Journol of Social Science, 107-116.
  • Başaran, İ. E. (1988). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen, Öğrenci ve Yöneticilerin Müdür Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147), 3-13.
  • Doğan, Ö. & Bostancı, Bozkurt A. (2017/ 10 Özel sayı 2). Okulların Sosyal Sermaye Düzeyleri ile Öğretmenlerin Psikolojik Sözleşmeleri Arasındaki İlişiki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 313-334.
  • Ekinci, A. (2008) Genel Liselerdeki Sosyal Sermaye Düzeyinin ÖSS Başarısına Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Elazığ, 2008
  • Ekinci, A. (2010). Okullarda Sosyal Sermaye. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Eryılmaz, B. (2018). Kamu Yönetimi: Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Politikalar. İzmit-Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gök, M. (2014) Toplumsal Kalkınmanın ve Sosyal Sermayenin Bilinmeyen Aktörleri: Kadın Odaklı Sivil Toplum Kuruluşları, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Ankara.
  • http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/1364 sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:04.04.2024
  • Gözübüyük, Tamer, M. (2019). Okul yöneticilerinin Desteği ile Oluşturulan Sosyal Sermayenin Okul Başarısına Etkisi. SEFAD, 283-312.
  • Günkör, C.(2016) Öğretim Elemanlarının Sosyal Sermaye ve Eğitim Ortamına İlişin Algıları: Gazi Eğitim Fakültesi Örneği, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Ankara. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:07.04.2024
  • Kahraman, İ. (2016) Sosyal Sermayeyi Geliştirmeye Yönelik Etkinliklerin Öğretmenlerin Sosyal Sermaye Düzeyine Etkisinin İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Gaziantep. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Kesen, İ. & Sunduram, D. T. & Abaslı, K. (2019). Öğretim Lideri vs. Okul Müdürü. İstanbul: SETA Yayınları. https://www.setav.org/kategori/rapor/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Kıylıoğlu, E. (2019) Okullardaki İletişim Ortamları ve Örgütsel Güven Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Y. Lis. Tezi) İstanbul. https://openaccess.izu.tr/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • MEB Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirme Yönetmeliği. 21.06.2018 Resmi Gazete, Sayısı,30455 https://www.mevzuat.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:07.04.2024
  • Öztopçu, A. (2017). Sosyal Sermaye Teorisi ve Sürdürülebilir Yerel Kalkınma. İstanbul: Yeni İnsan Yayıevi. Peker, D. (2023). Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Beşeri Sermayenin Geliştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Açısından Etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay Örnekleri, (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Şan, M. K., & Şimşek, R. (2011). Sosyal Sermaye Kavramının Tarihsel-Sosyolojik Arkaplanı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 88-110.
  • Tüzemen, Samet, (2013) Güven ve İlişkiler Bağlamında Sosyal Sermayenin Akademik verimliliğe Etkisi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Y. Lis. Tezi) Trabzon. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:01.04.2024
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık

The Effect of School Administrations on the Development of Social Capital

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 219 - 232, 30.12.2024

Öz

Social events and activities held in schools reveal and develop communication and social networks. Schools nurture and develop social capital, which is important for society. Today, individualization brings about erosion in the social sphere due to many reasons such as globalization, rapid developments in technology, crises, and wars. Accordingly, individuals' lack of sense of belonging and lack of trust erode the structure that holds society together. It is necessary to develop social capital, which has an important place in society. In this sense, schools are effective places in the development of social capital.
In schools, parents, students, and administrators interact together. Teachers and administrators have important functions in schools. In this study, a qualitative study was presented on the development of social capital of educational administrators. The impact of school administrators on the development of social capital has been identified and various suggestions have been offered.

Proje Numarası

yoktur

Kaynakça

  • Aktan,Coşkun, C. & Tunç, M. & Yay, S. (2017). İnsan Sermayesi ve Sosyal Sermaye Arasındaki İlişki ve Tamamlayıcılık Rolü Üzerine. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 81-103. http://www.sobiad.org/ejournals/dergi_ebd/arsiv/ebd_2017_1/aktan-tunc.pdf sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Balcı, S. & Özgan, H. (2017). Eğitim Kurumlarında Ruhsal Sermaye:Kavramsal Çözümleme. International Journol of Social Science, 107-116.
  • Başaran, İ. E. (1988). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen, Öğrenci ve Yöneticilerin Müdür Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(147), 3-13.
  • Doğan, Ö. & Bostancı, Bozkurt A. (2017/ 10 Özel sayı 2). Okulların Sosyal Sermaye Düzeyleri ile Öğretmenlerin Psikolojik Sözleşmeleri Arasındaki İlişiki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 313-334.
  • Ekinci, A. (2008) Genel Liselerdeki Sosyal Sermaye Düzeyinin ÖSS Başarısına Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Elazığ, 2008
  • Ekinci, A. (2010). Okullarda Sosyal Sermaye. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Eryılmaz, B. (2018). Kamu Yönetimi: Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Politikalar. İzmit-Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gök, M. (2014) Toplumsal Kalkınmanın ve Sosyal Sermayenin Bilinmeyen Aktörleri: Kadın Odaklı Sivil Toplum Kuruluşları, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Ankara.
  • http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/1364 sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:04.04.2024
  • Gözübüyük, Tamer, M. (2019). Okul yöneticilerinin Desteği ile Oluşturulan Sosyal Sermayenin Okul Başarısına Etkisi. SEFAD, 283-312.
  • Günkör, C.(2016) Öğretim Elemanlarının Sosyal Sermaye ve Eğitim Ortamına İlişin Algıları: Gazi Eğitim Fakültesi Örneği, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Ankara. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:07.04.2024
  • Kahraman, İ. (2016) Sosyal Sermayeyi Geliştirmeye Yönelik Etkinliklerin Öğretmenlerin Sosyal Sermaye Düzeyine Etkisinin İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmamış Dr. Tezi) Gaziantep. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Kesen, İ. & Sunduram, D. T. & Abaslı, K. (2019). Öğretim Lideri vs. Okul Müdürü. İstanbul: SETA Yayınları. https://www.setav.org/kategori/rapor/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • Kıylıoğlu, E. (2019) Okullardaki İletişim Ortamları ve Örgütsel Güven Arasındaki İlişkinin İncelenmesi Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Y. Lis. Tezi) İstanbul. https://openaccess.izu.tr/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 07.04.2024
  • MEB Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirme Yönetmeliği. 21.06.2018 Resmi Gazete, Sayısı,30455 https://www.mevzuat.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:07.04.2024
  • Öztopçu, A. (2017). Sosyal Sermaye Teorisi ve Sürdürülebilir Yerel Kalkınma. İstanbul: Yeni İnsan Yayıevi. Peker, D. (2023). Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezi Programlarının Beşeri Sermayenin Geliştirilmesi ve Yoksullukla Mücadele Açısından Etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay Örnekleri, (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Şan, M. K., & Şimşek, R. (2011). Sosyal Sermaye Kavramının Tarihsel-Sosyolojik Arkaplanı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 88-110.
  • Tüzemen, Samet, (2013) Güven ve İlişkiler Bağlamında Sosyal Sermayenin Akademik verimliliğe Etkisi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Y. Lis. Tezi) Trabzon. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:01.04.2024
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğan Peker 0000-0001-8202-1902

Proje Numarası yoktur
Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2024
Kabul Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Peker, D. (2024). Sosyal Sermayenin Gelişmesinde Okul Yöneticilerinin Etkisi. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 10(2), 219-232.

.