Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF CORPORATE IDENTITY ON JOB SATISFACTION

Year 2017, Volume: 6 Issue: 4, 47 - 54, 15.12.2017

Abstract

Objectives:
Human
resources play an important role in corporate success which is why researchers
have focused on improvement of effectiveness and efficiency of human resources.
Particularly, job satisfaction emerged due to studies conducted on
effectiveness and efficiency of human resources. There are several factors
impacting job satisfaction. In this study, corporate identitiy will be examined
as an independent variable that affects job satisfaction in human resources.

Methods:
This
study was conducted on 142 employees of a corporate bank. The collected data
were analysed using LISREL and SPSS.
























Results:
The
results showed that there are strong relationships between job satisfaction and
corporate design perception, corporate communication, corporate structure, and
corporate behavior. However, the structural equation model determined only the
effect of corporate design perception on job satisfaction.

References

  • Balmer, John M. T. (2003). Greyser, Stephen A., Revealing the Corporation, Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding, and Corporate-Level Marketing, Routledge, New York, 129-130
  • Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W., Higgins, C.C. (2001). Organizational Research: Determining Appropriate sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), spring, 43-50.
  • Baycan A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Ceylan A. (2006). Ulutürk YH. Rol Belirsizliği, Rol Çatışması, İş Tatmini Ve Performans Arasındaki İlişkiler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7: 48-58.
  • Chin K. S., K. F. Pun, H. Lau (2002). Measurement Communication Recognition Framework of Corporate Culture Change: An Empirical Study, Human Factor and Ergonomics in Manufacturing, 12 (April), 373.
  • Dağdemir A. (2008). Kurum Kimliği Ve Kurumsal Bağlılık Arasındaki İlişki, Kurum Kimliğinin Çalışanların Kurumsal Bağlılıkları Üzerindeki Etkilerinin Bir İşletmede Araştırılması, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Foreman P., Whetten DA., (2002). Members' Identification with Multiple-Identity Organizations. Organization Science, 13 (6), 618-635.
  • Ghiselli RF, Lalopa JM, Bai B. (2001). Job Satisfaction, Life Satisfaction and Turnover Intent: Among Food Service Managers. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42: 28-37.
  • Işıkhan V. (1993). Sosyal Hizmet Uzmanlarının İş Doyumları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • İncir G. (1990). Çalışanların İş Doyumu Üzerine Bir İnceleme, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları. Ankara, 59.

KURUMSAL KİMLİĞİN İŞ DOYUMU ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2017, Volume: 6 Issue: 4, 47 - 54, 15.12.2017

Abstract

Amaç:
İnsan
kaynakları örgütsel başarıda oldukça önemli bir rol oynar. Bu nedenle
araştırmacılar insan kaynaklarının etkinliğini ve verimliliğini artırmak için
çabalamışlardır. Özellikle iş doyumu bu çabalar sonucu ortaya çıkmıştır. İş
doyumunu etkileyen birçok faktör araştırmalarda karşımıza çıkmaktadır. Söz
konusu sebeplerden ötürü, insan kaynaklarında iş doyumunu etkileyen bağımsız
bir değişken olarak kurumsal kimliğin incelenmesi amaçlanmaktadır.

Yöntem:
Araştırma
kurumsal bir bankanın 142 çalışanı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
veriler LISREL ve SPSS paket programlarında analize tabi tutulmuştur.
























Bulgular:
Elde
edilen sonuçlara göre kurumsal tasarım algısı, kurumsal iletişim, kurumsal yapı
ve kurumsal davranış ile iş doyumu arasında güçlü ve olumlu ilişkiler tespit
edilmiştir. Ancak yapısal eşitlik modelinde sadece kurumsal tasarım algısının
iş doyumuna etkisi belirlenmiştir.

References

  • Balmer, John M. T. (2003). Greyser, Stephen A., Revealing the Corporation, Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding, and Corporate-Level Marketing, Routledge, New York, 129-130
  • Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W., Higgins, C.C. (2001). Organizational Research: Determining Appropriate sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), spring, 43-50.
  • Baycan A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Ceylan A. (2006). Ulutürk YH. Rol Belirsizliği, Rol Çatışması, İş Tatmini Ve Performans Arasındaki İlişkiler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7: 48-58.
  • Chin K. S., K. F. Pun, H. Lau (2002). Measurement Communication Recognition Framework of Corporate Culture Change: An Empirical Study, Human Factor and Ergonomics in Manufacturing, 12 (April), 373.
  • Dağdemir A. (2008). Kurum Kimliği Ve Kurumsal Bağlılık Arasındaki İlişki, Kurum Kimliğinin Çalışanların Kurumsal Bağlılıkları Üzerindeki Etkilerinin Bir İşletmede Araştırılması, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Foreman P., Whetten DA., (2002). Members' Identification with Multiple-Identity Organizations. Organization Science, 13 (6), 618-635.
  • Ghiselli RF, Lalopa JM, Bai B. (2001). Job Satisfaction, Life Satisfaction and Turnover Intent: Among Food Service Managers. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42: 28-37.
  • Işıkhan V. (1993). Sosyal Hizmet Uzmanlarının İş Doyumları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • İncir G. (1990). Çalışanların İş Doyumu Üzerine Bir İnceleme, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları. Ankara, 59.
There are 10 citations in total.

Details

Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Fatih Yıldırım

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Yıldırım, F. (2017). KURUMSAL KİMLİĞİN İŞ DOYUMU ÜZERİNE ETKİSİ. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(4), 47-54.