Distance education is a kind of rational, modern, innovative education system which is completely free from time and place,no necessity for the students’ and instructor’s coming to campus,a wholly virtual place where the learning process takes place in a lively,visual,auditory and interactive way with the help of current computer technology;an environment in which a university education is given that participants have the opportunity for watching and viewing these things again and again, obtaining resource information;in which education and training rapidly passes to the computer in today’s conditions.In this research it is aimed to analyze the distance education of instructors who have been educated by distance education and the case of their adopting this education. Research sample is composed by 5 academics who work in Ordu University,Giresun University and Karadeniz Technical University.In this study,as data collection tool, interview form has been applied which is formed by semi-structured open-ended questions. Content analysis method has been used among qualitative data analysis methods.According to research findings, the most important reasons for instructors’choosing distance educations are it is free from time and place and it gives academics the opportunity to adjust themselves according to their workload.In this study,it has emerged that distance education provides equal opportunities and ,as being supportive of formal education,it has a crucial structure.In this system,it has come to the fore that the biggest problem is the holding of examinations in distance education and evaluating them
Uzaktan eğitim, zaman ve mekandan tamamen bağımsız, öğrencinin ve öğretim üyesinin kampüse gelme zorunluluğu olmadan, mevcut bilgisayar teknolojileri vasıtasıyla tamamen sanal ortamda, canlı, görüntülü, sesli ve interaktif olarak derslerin işlendiği; katılımcının istediği zaman bunları tekrar tekrar izleyebileceği ve görüntüleyebileceği, kaynak bilgilerine ulaşabileceği bir üniversite eğitiminin verildiği; günümüz şartlarında eğitim ve öğretimin hızla bilgisayar ortamına geçtiği akılcı, çağdaş, yenilikçi bir eğitim sistemidir. Bu araştırmada, uzaktan eğitim sistemi ile eğitim alan öğretim elemanlarının uzaktan eğitimi ve aldıkları eğitimi benimseme durumlarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışma örneklemini Ordu Üniversitesi, Giresun Üniversitesi ve Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde görevli olan 5 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu uygulanmıştır. Nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretim elemanlarının uzaktan eğitimi tercih etmelerinin en önemli sebepleri, uzaktan eğitimin zamandan ve mekandan bağımsız olması ve iş yoğunluğuna göre akademisyenlere kendini ayarlayabilme imkanı tanımasıdır. Yine bu çalışmada, uzaktan eğitimin günümüz şartlarında fırsat eşitliğini sağladığı ve örgün eğitimin destekleyicisi olarak çok önemli bir yapıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sistemde en büyük problemin uzaktan eğitimle sınav yapılması ve değerlendirilmesi olduğu ön plana çıkmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |