With the transition from industrial society to information society, developments in the field of communication, information production, storage, sharing, and criticism has become independent of time and space. In Industrial society, in almost every country information generation and sharing had been controlled by cartels of the media. However, with the transition to an information society, this information generation and sharing of resources, diversified and on the computer and mobile device (smart phone, tablet PC s, etc ...), depending on the developments in space technology and periodically released from commitment. In other words, information is no longer a one-way communication is also certain people and monopoly. Therefore, the use of the mass media in the spread of the base (blog , personal sites ), and the variety of sources of information were transferred to individual experience was very easy and fast way. But recently especially spread of social networks such as Facebook and twitter changed communication format, firmly rooted in the classical meaning of the breaking, resulted in the transformation of a structured communication process. But social networks such as Facebook and twitter especially the recent emergence and spread of networks, communication format, is firmly rooted in the classical meaning of the breaking, resulted in the transformation of a structured communication process. So communication is fully interactive, multi-dimensional and turned into a process of mutual interaction. This rapid and substantial progress in the field of generic media from individuals to each element of a country or society, making it more visible and easily accessible, ie, trade secrets related to them (they can be a state secret ), and the necessary information (which may be strategies of firms ) have become accessible. This means that an aspect of the transparency and mutual exchange of information easier, but also other aspects of the hands of ill-intentioned people who are at risk of transformation to a danger to individuals and society
Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna geçişle birlikte, iletişim alanındaki gelişmeler, bilginin üretimi, depolanması, paylaşılması ve eleştirilmesini zamandan ve mekândan bağımsız hale getirmiştir. Sanayi toplumunda bilginin üretilmesi ve paylaşılması hemen hemen her ülkede medya kartellerinin kontrolünde gerçekleşmekteydi. Ancak bilgi toplumuna geçişle birlikte, bilginin üretilmesi ve paylaşılmasıyla ilgili kaynaklar hem çeşitlendi, hem de bilgisayar ve mobil cihaz (akıllı telefon, tablet bilgisayarlar vs…) teknolojisindeki gelişmelere bağlı olarak mekâna bağlılıktan ve periyodik olmaktan kurtuldu. Başka bir ifade ile bilgi belli odakların tekelinden ve iletişim de tek yönlü olmaktan çıktı. Dolayısıyla kitle iletişim araçlarının kullanımının tabana yayılmasıyla (blog, kişisel siteler) bilgi kaynağı çeşitliliği ve bireysel tecrübelerin çok kolay ve hızlı bir şekilde aktarımı sağlanmış oldu. Fakat son dönemde özellikle facebook ve twitter gibi sosyal paylaşım ağlarının ortaya çıkması ve yaygınlaşması, iletişim biçimini, söz konusu klasik anlamından köklü biçimde kopararak, iletişim sürecinin yapısal bir dönüşüme uğraması sonucunu doğurdu. Böylece iletişim tam olarak, interaktif, çok boyutlu ve karşılıklı bir etkileşim sürecine dönüştü. Soysal medya alanındaki bu hızlı ve esaslı gelişme, bireyden başlayarak bir ülkedeki veya toplumdaki her unsuru daha görünür ve kolay ulaşılır hale getirmiş, yani onlara ait sırları (bunlar devlet sırrı olabilir) ve gerekli bilgileri (bunlar firmaların stratejileri olabilir) erişilebilir kılmıştır. Bu durum bir yönüyle şeffaflaşma ve karşılıklı kolay bilgi alışverişi anlamına gelmekte; fakat diğer yönüyle de art niyetli kişilerin elinde bireyler ve toplum için bir tehlikeye dönüşme riski taşımaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3 |