Research Article
BibTex RIS Cite

Barok Obua

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 191 - 206, 24.06.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1480490

Abstract

Obua, ülkemizde fazla tanınmayan ancak, atalarının bu topraklarda oldukça uzun süreli bir geçmişi olan çift kamışlı, tahta üflemeli bir çalgıdır. Türk insanının geçmişinde ve kültür yapısında büyük rolü olan zurnanın bir türevi olan obua, isminde bulunan kalın sesli harflerden dolayı zihinlerde çok farklı, iri ve kalın sesli bir çalgı gibi canlanmaktadır. Oysa ki obua, modern orkestralarda soprano çalgı olarak tanımlanan narin bir çalgıdır. Bu çalışma; Türk insanıyla bütünleşmiş bir çalgı olan zurnanın Avrupa macerasında obuaya, dönemin ismiyle Barok Obua’ya evrilme sürecini içermektedir. Bu çalışma süreci öncesinde, obua ve nefesli çalgılarla ilgili yabancı kaynaklar taranmış, kütüphaneler, müzik ve çalgı dergileri, ansiklopediler ve internet siteleri araştırılmıştır. Eski dönem müziklerinin ve yorum tarzlarının anlaşılması bakımından obuaya benzerlik gösteren eski çalgıları da tanımak gerektiğinden çalışma sadece Barok Dönem ile sınırlı tutulmamış, Barok öncesi dönemde de çift kamışlı tahta üflemelilerin ilk örneklerinden yararlanılmıştır. Obua öğrencilerine Türkçe kaynak oluşturabilmek amacıyla basit bir anlatım şekli kullanılmıştır. Ayrıca bu çalışmanın, Barok Obua için eser yazmak isteyen besteciler ya da kompozisyon öğrencilerine, çalgının kapasitesi hakkında ışık tutacak bir kaynak olması amaçlanmıştır.

References

  • Croft, E. (1980). An Early Eighteenth-Century Drawing of Wind Instruments. Galpin Society Journal, (33). 122-130. google scholar
  • Halfpenny, E. (1949). The English 2- and 3-Keyed Hautboy. Galpin Society Journal, (2), 10-26. google scholar
  • Halfpenny, E. (1953). The French Hautboy: A Technical Survey. Galpin Society Journal, (6), 23-34. google scholar
  • Haynes, B., & Burgess, G. (2004). The Oboe. Yale University Press. New Haven and London. google scholar
  • Haynes, B. (1981). Early Double-Reeds: Prospectus for a Survey of the Historical Evidence. Journal of the International Double Reed Society, (9), 43-47. google scholar
  • Haynes, B. (1984). Double Reeds, 1660-1830: A Survey of Surviving Written Evidence. Journal of the International Double Reed Society, (12), 14- 33. google scholar
  • Haynes, B. (1991). Beyond Temperament: Non-keyboard Intonation in the 17th and 18th Centuries. Early Music, (19), 357-381. google scholar
  • Haynes, B. (1979). Interim List for Baroque Oboe. Journal of the International Double Reed Society, (7), 51-62. google scholar
  • Joppig, G. (1981). Oboe und Fagott: Ihre Geschichte, ihre Nebenisntrumente und ihre Musik. Bern & Stuttgart: Hallwag. Kibea Publishing Company. google scholar
  • Kiremitci, A. P. (2008). Baroktan Moderne Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi, (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), İstanbul Üniversitesi. google scholar
  • Kiremitci, A. P. (2023). Obua Ailesinden Bir Romantik: Aşk Obuası Prof. Dr. Begüm Öz, Doç Bahadır Çokamay (ED) Müzik Sanatı ve Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar VI Kitabı içinde Sayfa 203-223. google scholar
  • Radevsky, A. (2000). The Illustrated Encyclopedia of Musical Instrument. University of Victoria. google scholar
  • Westrup J., & Harrison F. L. I. (1976). Collins Encyclopedia of Music. Collins Books. google scholar
  • Young, Ph. T. (1998). Loan Exhibition of Historic Double Reed Instruments. University of Victoria. google scholar

Baroque Oboe

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 191 - 206, 24.06.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1480490

Abstract

Oboe is a double-reed, wooden wind instrument that is not well known in our country, but whose ancestors have a long history in these lands. Oboe, a derivative of the zurna, which has a great role in the history and cultural structure of the Turkish people, comes to mind as a very different, large and deep-voiced instrument due to the low vowels in its name. However, the oboe is a delicate instrument defined as a soprano instrument in modern orchestras. This work; It includes the evolution of the zurna, an instrument integrated with the Turkish people, into the oboe, or Baroque Oboe as it was called at the time, during the European adventure. Before this study, foreign sources about oboe and wind instruments were scanned, libraries, music and instrument magazines, encyclopedias and websites were searched. Since it is necessary to know the old instruments that are similar to the oboe in order to understand the music of the old period and their interpretation styles, the study was not limited to the Baroque Period, but the first examples of double-reed wooden wind instruments were also used in the pre-Baroque period. A simple form of expression was used in order to create a Turkish resource for oboe students. In addition, this study is intended to be a resource that will shed light on the capacity of the instrument for composers or composition students who want to write works for the baroque oboe.

Ethical Statement

Başka bir dergiye yollamadığımı beyan ederim. Sponsor ya da ticari bir firma ile ilişkim yoktur. İngilizce yönünden kontrolü yapılmıştır. Dergi politikaları gözden geçirilmiştir Kaynaklar APA6'ya göre belirtilmiştir Kullanılan şekiller kaynakçada ve atıf olarak belirtilmiştir. Finansal Destek Yoktur. Çıkar Çatışması Yoktur.

References

  • Croft, E. (1980). An Early Eighteenth-Century Drawing of Wind Instruments. Galpin Society Journal, (33). 122-130. google scholar
  • Halfpenny, E. (1949). The English 2- and 3-Keyed Hautboy. Galpin Society Journal, (2), 10-26. google scholar
  • Halfpenny, E. (1953). The French Hautboy: A Technical Survey. Galpin Society Journal, (6), 23-34. google scholar
  • Haynes, B., & Burgess, G. (2004). The Oboe. Yale University Press. New Haven and London. google scholar
  • Haynes, B. (1981). Early Double-Reeds: Prospectus for a Survey of the Historical Evidence. Journal of the International Double Reed Society, (9), 43-47. google scholar
  • Haynes, B. (1984). Double Reeds, 1660-1830: A Survey of Surviving Written Evidence. Journal of the International Double Reed Society, (12), 14- 33. google scholar
  • Haynes, B. (1991). Beyond Temperament: Non-keyboard Intonation in the 17th and 18th Centuries. Early Music, (19), 357-381. google scholar
  • Haynes, B. (1979). Interim List for Baroque Oboe. Journal of the International Double Reed Society, (7), 51-62. google scholar
  • Joppig, G. (1981). Oboe und Fagott: Ihre Geschichte, ihre Nebenisntrumente und ihre Musik. Bern & Stuttgart: Hallwag. Kibea Publishing Company. google scholar
  • Kiremitci, A. P. (2008). Baroktan Moderne Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi, (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), İstanbul Üniversitesi. google scholar
  • Kiremitci, A. P. (2023). Obua Ailesinden Bir Romantik: Aşk Obuası Prof. Dr. Begüm Öz, Doç Bahadır Çokamay (ED) Müzik Sanatı ve Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar VI Kitabı içinde Sayfa 203-223. google scholar
  • Radevsky, A. (2000). The Illustrated Encyclopedia of Musical Instrument. University of Victoria. google scholar
  • Westrup J., & Harrison F. L. I. (1976). Collins Encyclopedia of Music. Collins Books. google scholar
  • Young, Ph. T. (1998). Loan Exhibition of Historic Double Reed Instruments. University of Victoria. google scholar
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Ayşin Pelin Kiremitci 0009-0007-2657-6963

Publication Date June 24, 2024
Submission Date May 8, 2024
Acceptance Date May 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kiremitci, A. P. (2024). Barok Obua. Conservatorium, 11(1), 191-206. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1480490