Research Article
BibTex RIS Cite

A Review of Warm-Up and Conditioning Exercises for Performers in the Clarinet Art

Year 2023, Issue: 12, 1482 - 1493, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348280

Abstract

As with many instruments, apart from physical warm-up, it is important for performers in the field of clarinet art to perform certain warm-up movements and prepare their muscles for the necessary activity. These exercises help improve physical and mental conditioning as well as quality tone and long-lasting playing abilities. If warm-up and working exercises are performed routinely, condition and skill level will increase at the same rate. The subject of this research is about which exercise exercises should be done by the performers in the clarinet art branch in order to warm up and provide conditioning. For this purpose, technical studies and methods used to provide conditioning in the research were emphasized and suggestions were presented to the performers. Although the word "warm-up" is often associated with athletes, it is an important part of the routine not only for athletes but also for musicians who play instruments. Performing an instrument requires conditioning just like the athletes. For this reason, clarinet players have to warm up their muscles and do their daily routine work and exercises both physically and mentally. During the performance of the clarinet instrument, many muscles are stimulated. For this reason, work done without heating may result in future health problems or inconveniences that may occur during execution. Playing the clarinet requires discipline, focus and systematic work. In the article, it is explained how this discipline and systematic study should be done. In addition, the article explains in detail what exercises and routine exercises should be done by the performers who want to play the clarinet as an amateur or professional to warm up their muscles.

References

  • Baermann, C. (1918). Complete Method for Clarinet: 3rd Division, Daily Studies. New York: C. Fischer Publisher.
  • Brendel, A. (2015). Music, Sense and Nonsense: Collected Essays and Lectures. London: Biteback Publishing.
  • Burke, K. (1995). Clarinet Warm-Ups. Medfield: Dorn Publications.
  • Coppenbarger, B. (2015). Fine-Tuning the Clarinet Section: A Handbook for the Band Director. New York: Rowman & Littlefield Publishing.
  • Gibson, J. (2006). Advanced Intonation Technique For Clarinets. Portland: JB Linear Music.
  • Gingras, M. (2011). More Clarinet Secrets: 100 Quick Tips for the Advanced Clarinetist. Lanham: Scarecrow Press.
  • Harris, P. (2022). The Clarinet. London: Faber Music Ltd.
  • Klose, H. (2015). Scales and Exercises on All Harmonic Formations in the Major and Minor Keys. New York: Carl Fischer Publisher.
  • Langenus, G. (1916). Complete Method for the Clarinet - Part 3. New York: Carl Fischer Music Publisher.
  • Opperman K. (1998). Daily Warm Up. New York: Carl Fischer Music Publisher.
  • Orkin, E. (2019). A methodical Approach to learning and Playing the Historical Clarinet and İts Usage in Historical Performance Practice. Books on Demand Publisher.
  • Ployhar, J. D. (1999). I Recommend: B-flat Clarinet. California: Alfred Music.
  • Rehfeldt, P. (1994). New Directions for Clarinet. Lanham: Scarecrow Press.
  • Spring, R. (1995). Daily Exercises for Clarinet. Holliston: Edizioni Musicali Eufonia Press

Klarnet Sanat Dalındaki İcracılar İçin Isınma ve Kondisyon Egzersizleri Üzerine Bir İnceleme

Year 2023, Issue: 12, 1482 - 1493, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348280

Abstract

Birçok enstrümanda olduğu gibi, fiziksel ısınmanın dışında klarnet sanat dalı alanındaki icracıların icra öncesi belirli ısınma hareketlerini yapmaları ve kaslarını gerekli aktivite için hazırlamaları önemlidir. Bu çalışmalar, fiziksel ve zihinsel kondisyonun yanı sıra kaliteli ton ve uzun süreli çalma yeteneklerini geliştirmeye de fayda sağlar. Isınma ve çalışma egzersizleri rutin bir şekilde uygulanır ise kondisyon ve beceri seviyeside aynı oranda artacaktır. Bu araştırmanın konusu klarnet sanat dalındaki icracıların ısınma ve kondisyonu sağlamada hangi egzersiz çalışmalarını yapmaları gerekliliği üzerinedir. Bu amaçla araştırmada kondisyon sağlamak için kullanılan teknik çalışmalar ve metotlar üzerinde durulmuş ve icracılara öneriler sunulmuştur. "Isınma" kelimesi genelde sporcularla ilişkilendirilse de sadece sporcular için değil, enstrüman çalan sanatçılar için de rutinin önemli bir parçasıdır. Enstrüman icrası da aynı sporcular gibi kondisyon gerektirmektedir. Bu neden ile klarnet icracıları kaslarını ısıtmak, günlük rutin çalışmalarını ve egzersizlerini hem fiziksel hem de mental olarak yapmak durumundadırlar. Klarnet enstrümanın icrası sırasında birçok kas uyarılmaktadır. Bu sebep ile ısınmadan yapılan çalışmalar ileride yaşanabilecek sağlık problemleri veya icra sırasında oluşabilecek rahatsızlıkların yaşanması ile sonuçlanabilir. Klarnet icrası disiplin, odak ve sistematik çalışmayı zorunlu kılar. Makale içeresinde bu disiplin ve sistematik çalışmanın nasıl yapılması gerektiği anlatılmıştır. Bunun yanı sıra amatör veya profesyonel olarak klarnet çalmak isteyen icracıların kaslarını ısıtmak için hangi egzersizleri ve rutin çalışmaları yapmaları gerektiği makalede detaylı şekilde verilmektedir.

References

  • Baermann, C. (1918). Complete Method for Clarinet: 3rd Division, Daily Studies. New York: C. Fischer Publisher.
  • Brendel, A. (2015). Music, Sense and Nonsense: Collected Essays and Lectures. London: Biteback Publishing.
  • Burke, K. (1995). Clarinet Warm-Ups. Medfield: Dorn Publications.
  • Coppenbarger, B. (2015). Fine-Tuning the Clarinet Section: A Handbook for the Band Director. New York: Rowman & Littlefield Publishing.
  • Gibson, J. (2006). Advanced Intonation Technique For Clarinets. Portland: JB Linear Music.
  • Gingras, M. (2011). More Clarinet Secrets: 100 Quick Tips for the Advanced Clarinetist. Lanham: Scarecrow Press.
  • Harris, P. (2022). The Clarinet. London: Faber Music Ltd.
  • Klose, H. (2015). Scales and Exercises on All Harmonic Formations in the Major and Minor Keys. New York: Carl Fischer Publisher.
  • Langenus, G. (1916). Complete Method for the Clarinet - Part 3. New York: Carl Fischer Music Publisher.
  • Opperman K. (1998). Daily Warm Up. New York: Carl Fischer Music Publisher.
  • Orkin, E. (2019). A methodical Approach to learning and Playing the Historical Clarinet and İts Usage in Historical Performance Practice. Books on Demand Publisher.
  • Ployhar, J. D. (1999). I Recommend: B-flat Clarinet. California: Alfred Music.
  • Rehfeldt, P. (1994). New Directions for Clarinet. Lanham: Scarecrow Press.
  • Spring, R. (1995). Daily Exercises for Clarinet. Holliston: Edizioni Musicali Eufonia Press
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Western Classical Music, Performing Arts (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Kaya Kılıç 0000-0002-1331-0070

Publication Date September 26, 2023
Submission Date August 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 12

Cite

APA Kılıç, K. (2023). Klarnet Sanat Dalındaki İcracılar İçin Isınma ve Kondisyon Egzersizleri Üzerine Bir İnceleme. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(12), 1482-1493. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348280