Bu araştırmada Türkiye’de ilk ve ortaokullarda Sosyal Bilgiler dersinin okutulmaya başlanmasından günümüze, bu dersi okutacak öğretmenlerin yetiştirilmesinde uygulanan politikaları ortaya koymak amaçlanmıştır. Doküman İncelemesi yönteminin kullanıldığı araştırmada öğretmen yetiştirme misyonunun Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) ait olduğu 1982 yılına kadar bu bakanlık, 1982 yılından sonra ise öğretmen yetiştirme misyonunu devralan Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) tarafından hazırlanan program, yönetmelik vb. yazılı materyallerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye’de Sosyal Bilgiler dersinin okutulmaya başlandığı andan itibaren Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi derslerinin bir birleşimi olarak görüldüğü, bu bakış açısının bir yansıması olarak da bu dersi okutacak öğretmenleri yetiştirmek üzere ayrı programlar açılmasına gerek görülmediği anlaşılmaktadır. 1990’lı yılların başlarına kadar Tarih ve Coğrafya öğretmeni yetiştiren program mezunları bu dersi okutmuştur. Bu amaçla da her iki programda da Tarih ve Coğrafya ile ilgili derslere yer verilmiştir. Türkiye de Sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmek üzere ilk lisans programı 1993 yılında açılmıştır. YÖK’ün 1997 yılında ilköğretim okullarında okutulan branş derslerini okutacak öğretmenleri yetiştirmek üzere ayrı lisans programlarının açılmasına karar vermesi üzerine 1998-1999 öğretim yılından itibaren program sayısı hızla artmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programları için YÖK tarafından hazırlanan ilk program 1998-1999 öğretim yılından itibaren uygulanmıştır. Öğretmen yetiştirme alanındaki çağdaş yaklaşımlara uygun olarak hazırlandığı değerlendirilen bu program 2006 ve 2018 yıllarında güncellenmiş, her güncellemede ilk programın niteliğinden biraz daha uzaklaşılmıştır. Günümüzde sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarında öğretme yetiştirme alanındaki çağdaş gelişmeleri içeren, öğretmen adaylarının sahada ihtiyaç duyacakları öğretmenlik bilgi ve becerilerini odağa alan ve uygulamaya ağırlık veren yeni bir programa acilen ihtiyaç duyulduğu değerlendirilmektedir.
Öğretmen yetiştirme sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı hizmet öncesi sosyal bilgiler öğretmeni eğitimi öğretmenlik mesleği sosyal bilgiler.
Doküman incelemesi yapıldığı için etik kurul izni gerekmemektedir.
Yok
Yok
In this research, it is aimed to reveal the policies implemented in the training of teachers who will teach this course from the beginning of the social studies course to the present day in primary and secondary schools in Turkey. In the research in which the Document Review method was used, programs, regulations and similar written materials prepared by the Ministry of National Education (MoNE) until 1982, when the teacher training mission belonged to this ministry, and by the Council of Higher Education (CoHE), which took over the teacher training mission after 1982, were used. As a result of the research, it is understood that Social Studies course has been seen as a combination of History, Geography and Civics courses since the moment it started to be taught in Turkey, and as a reflection of this perspective, there is no need to open separate programs to train teachers who will teach this course. Graduates of the program, which trained history and geography teachers until the early 1990s, taught this course. For this purpose, courses related to history and geography have been included in both programs. The first undergraduate program to train social studies teachers in Turkey was opened in 1993. After CoHE decided in 1997 to open separate undergraduate programs to train teachers to teach branch courses taught in primary schools, the number of programs has increased rapidly since the 1998-1999 academic year. The first program prepared by the CoHE for social studies teaching undergraduate programs has been implemented since the 1998-1999 academic year. This program, which is evaluated to have been prepared in accordance with modern approaches in the field of teacher education, was updated in 2006 and 2018, and each update moved a little further away from the quality of the first program. Currently, it is evaluated that there is an urgent need for a new program that includes modern developments in the field of teaching and training in undergraduate programs that train social studies teachers, focuses on the teaching knowledge and skills that prospective teachers will need in the field, and focuses on practice.
Teacher training social studies teaching undergraduate program pre-service social studies teacher training teaching profession social studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 13 |