Being a social being, humans instinctively care about others' opinions about themselves and aim to establish a positive relationship, knowing that they must live in harmony with others. In social life, individuals pay attention to their behavior in order to be approved by their social environment and accepted in their environment, and they want to create positive impressions about themselves on their interlocutors. However, due to the physical conditions of the face-to-face environment, the communication process proceeds under the supervision of the interlocutors, thus restricting the individual's impression management efforts. The development of new communication technologies and easier access to the internet have accelerated the spread of social networks, and online impression management has become important. With the technical opportunities offered by the online environment, individuals can present their self in a more comfortable, planned and strategic manner than in a face-to-face environment. Social network users develop new communication strategies in accordance with the evolving culture of the platform on which they operate and try to provide financial and social benefits in the online environment. Considering the number of followers, they reach on social networks and the financial income they earn, it is observed that users called "influencers" perform successful impression management. In this research, interviews were conducted with 10 influencers who are considered influencers on the social network platform Instagram and share on 5 different topics. The findings obtained from the interview drew a framework for the behavioral strategies used by influencers in online impression management and contributed to making sense of their motivations for sharing in this environment. As a result of the study, new communication strategies implemented by influencers in the online environment, different from face-to-face communication, were evaluated.
Sosyal bir varlık olan insan içgüdüsel olarak başkalarının kendisiyle ilgili düşüncelerini önemsemekte, diğerleriyle uyum içinde yaşaması gerektiğini bilerek pozitif bir ilişki kurmayı amaçlamaktadır. Toplumsal yaşamda bireyler sosyal çevreleri tarafından onaylanmak ve bulunduğu ortamda kabul görmek amacıyla davranışlarına dikkat etmekte, muhatapları üzerinde kendisiyle ilgili olumlu izlenimler oluşturmayı istemektedir. Ancak yüz yüze ortamın getirdiği fiziki şartlar nedeniyle iletişim süreci muhatapların gözetimi altında ilerlediği için bireyin izlenim yönetimi çabalarını kısıtlamaktadır. Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesi ve internetin erişimin kolaylaşması sosyal ağların yaygınlaşmasını hızlandırmış, çevrimiçi izlenim yönetimi de önemli bir hale gelmiştir. Çevrimiçi ortamın sunduğu teknik imkanlar ile bireyler, yüz yüze ortamdan daha rahat, planlı ve stratejik bir benlik sunumu gerçekleştirmektedir. Sosyal ağ kullanıcıları faaliyet gösterdikleri platformun zaman içinde gelişen kültürüne uygun olarak yeni iletişim stratejileri geliştirmekte, çevrimiçi ortamda maddi ve sosyal fayda sağlamaya çalışmaktadır. Sosyal ağlarda ulaştıkları takipçi sayısı ve elde ettikleri maddi kazanç göz önünde bulundurulduğunda “influencer” olarak adlandırılan kullanıcıların başarılı bir izlenim yönetimi gerçekleştirdikleri gözlemlenmektedir. Bu araştırmada sosyal ağ platformu Instagram’da influencer olarak kabul edilen ve 5 farklı konu üzerinde paylaşım yapan 10 influencer ile görüşme yapılmıştır. Görüşmeden elde edilen bulgular, influencerların çevrimiçi izlenim yönetiminde başvurduğu davranışsal stratejiler konusunda bir çerçeve çizmiş, aynı zamanda bu ortamda paylaşım yapma motivasyonlarını anlamlandırmaya katkı sunmuştur. Çalışma sonucunda influencerların çevrimiçi ortamda yüz yüze iletişimden farklı olarak uyguladığı yeni iletişim stratejileri değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 13 |