Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Statülerde Dıştan Nüfus Alan Seçili Ülkeler ile Türkiye’nin Dil Politikaları Bağlamında Karşılaştırılmalı Değerlendirilmesi

Year 2024, Issue: 15, 1665 - 1680, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1455666

Abstract

Bu çalışmanın amacı, tutarlı dil politikalarını yıllardır işlevsel halde tutan Avrupa kıtasının en fazla göçmen nüfusu barındıran Almanya, Avusturya ve İsveç’i iyi örnekler olarak baz alarak; adı geçen ülkelerin dil hususunda entegrasyon politikaları ile Türkiye’deki sistemin karşılaştırılmak ve ülkenin iç dinamiklerini de göz önünde bulundurarak öneriler sunmaktır. Çalışmada, kalitatif araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği benimsenerek söz konusu ülkelerin konu ile ilgili ulusal raporları ve uluslararası kuruluşlar tarafından hazırlanan yayınlar analiz edilmiştir. Ülkelerin izlediği göçe yönelik dil politikaları ve tutumları küresel olarak farklılık göstererek göçmenlerin deneyimlerini şekillendirmektedir. Türkiye’deki göçmen, sığınmacı ve mülteci sayılarının, dünya genelindeki gelişmeler dikkate alındığında, her geçen gün artma eğiliminde olduğu öngörülebilir. Bu noktada araştırma sonuçlarına bakıldığında, Türkiye’deki uluslararası göç dalgası, ülkenin sınırları içinde çeşitli etkiler yaratmış ve kendinden tecrübeli ülkelere kıyasla dil politikası tasarlama konusunda daha hazırlıksız yakalanmasına neden olmuştur. Bu nedenle, Türkiye’de, farklı statüde yaşayan bireylerin yaşamlarını daha kolay sürdürebilmeleri için dil bariyerinin aşıldığı politikaların oluşturulması kaçınılmazdır. Bu çerçevede seçili ülkelerin genelinde uygulanan dil politikalarının kapsam genişliği ortaya konularak, Türkiye’de uygulanan pratiklerin erişebilirliğini, niteliğini ve ölçme değerlendirme çalışmalarının daha güvenilir bir yapıya kavuşmasının sağlanması yönünde öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Akkaya, D. (2021). Göçmen Öğrencilerin Eğitim Gereksinimlerinin Paydaş Görüşler Doğrultusunda Belirlenmesi. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Asylum Informatıon Database (2019). Country Report: Sweden, https://www.asylumineurope.org/sites/default/files/reportdownload/aida_se_2019update.pdf [Erişim tarihi: 17.03.2024].
  • Avery, H. (2017). At the Bridging Point: Tutoring Newly Arrived Students in Sweden. International Journal of Inclusive Education, 21(4), 404-415.
  • Baker, C. (2011). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Baldık, Y. (2018). Ana Dili Türkçe Olmayan Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımında Türkçe Öğretiminin Önemi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Bartram, D., Poros, M. ve Monforte, P. (2014). Key Concepts in Migration. New York: Sage.
  • Bunar, N. (2017). Migration and Education in Sweden: Integration of Migrants in the Swedish School Education and Higher Education Systems. NESET II ad hoc Question, 3, 1-19.
  • Castles S. ve Miller, M.J. (2009). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World (4th ed.). New York: Guilford Press.
  • Crul, M., Lelie, F., Biner, Ö., Bunar, N., Keskiner, E., Kokkali, I., Schneider, J., Shuayb, M. (2019). How the different policies and school systems affect the inclusion of Syrian refugee children in Sweden, Germany, Greece, Lebanon and Turkey. Comparative Migration Studies, 7(10), 1-20.
  • Doğan, N. (2017). Avusturya’daki Türkiye Kökenli Göçmenlerin Ayrımcılık Algısı ve Entegrasyona Bakışları. Journal of International Social Research, 10(53).
  • Doğan, Y. (2019). Trabzon’da Yaşayan Afganistan Uyruklu Sığınmacıların Göç Deneyimleri ve Sorunları. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 5(7), 11-29.
  • European Parliament. (EUROPARL). (2017). Migrant Education: Monitoring and Assessment.https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/585903/IPOL_STU(2017)585903_EN.pdf [Erişim tarihi: 16.03.2024].
  • Flubacher, M. C. (2023). The ‘Politics of Speed’ and Language Integration Policies: On Recent Developments in Austria. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26(10), 1159-1169.
  • Gesley, J. (2017). Germany: The Development of Migration and Citizenship Law in Postwar Germany. The Law Library of Congress.
  • Giani, L. (2006). Migration and Education: Child Migrants in Bangladesh, Sussex Migration Working Paper no. 33.
  • Giddens, A. (2006). Sociology (5th ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Homuth, C., Will, G. ve von Maurice, J. (2020). Broken School Biographies of Adolescent Refugees in Germany. Refugees in Canada and Germany: From Research to Policies and Practice (GESIS-Schriftenreihe, 25), eds Korntheuer et al. (Köln: GESIS -Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften), 123–142.
  • International Organization for Migration (IOM), Apr 04, 2023. DTM Türkiye — Migrant Presence Monitoring - Situation Report (March 2023). IOM, Republic of Türkiye.
  • İşigüzel, B. ve Baldık, Y. (2019). Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımı Sürecinde Uygulanan Eğitim ve Dil Politikalarının İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 487-503.
  • MEB (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332 [Erişim tarihi: 17 Mart 2024].
  • OECD (2016). Working Together: Skills and Labour Market Integration of Immigrants and Their Children in Sweden. OECD Publishing.
  • OECD (2010). Education at a Glance 2010: OECD Indicators, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/eag-2010-en [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • Robinson, V. (1999). Migration and Public Policy. Edward Elgar Publishing.
  • Sağlam, S. (2006). Türkiye’de İç Göç Olgusu ve Kentleşme. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (5), 33-44.
  • Tezcan, M. (2000). Dış Göç ve Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • UNICEF (2022). Türkiye’de Geçici Koruma Altında Olan Suriyeli Çocuklara Yönelik Eğitim Müdahalesinin Belgelendirilmesi – Nihai Rapor. UNICEF Türkiye, Ankara. https://www.unicef.org/turkiye/media/15891/file/TÜRKİYE’DE%20GEÇİ%09Cİ%20KORUMA%20ALTINDA%20OLAN%20SURİYELİ%20ÇOCUKLARA%2%0920YÖNELİK%20EĞİTİM%20MÜDAHALESİNİN%20BELGELENDİRİLMESİ%09%20– %20NİHAİ%20RAPOR.pdf [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2006). UNHCR Master Glossary of Terms. https://www.unhcr.org/glossary/#m [Erişim tarihi: 08.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2021). Global Report 2021. https://reporting.unhcr.org/globalreport2021/pdf [Erişim tarihi: 08.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2023). UNHCR Mid-Year Trends 2023. https://www.unhcr.org/mid-year-trends-report-2023 [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı (2022). Türkiye 2022’De Yaklaşık 110.000 Düzensiz Göçmeni Sınır Dışı Etti. https://www.icisleri.gov.tr/turkiye-2022de-yaklasik 110000-duzensiz-gocmeni-sinir-disi etti#:~:text=Ülke%20içinde%20etkin%20yakalamalar%20yapıyoruz,bu%20raka%20219%20bin%20495.%22 [Erişim tarihi: 03.04.2024].
  • Volante, L., Klinger, D. ve Bilgili, O. (2018). Immigrant Student Achievement and Education Policy. Berlin: Springer Verlag.
  • Yin, R. K. (2016). Qualitative Research from Start to Finish (2nd ed.). New York: The Guilford Press

Comparative Evaluation of Selected Countries with Foreign Populations in Different Statuses and Türkiye in the Context of Language Policies

Year 2024, Issue: 15, 1665 - 1680, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1455666

Abstract

This study aims to take Germany, Austria, and Sweden, which have the largest immigrant populations in the European continent and have kept consistent language policies functional for years, as good examples to compare the integration policies of the countries mentioned earlier in terms of language with the system in Türkiye and to offer suggestions by taking into account the internal dynamics of the country. In the study, the document analysis technique, one of the qualitative research methods, was adopted and the national reports of the countries in question and the publications prepared by international organizations were analyzed. The language policies and attitudes towards migration pursued by countries differ globally and shape the experiences of migrants. It can be predicted that the number of migrants, asylum seekers and refugees in Türkiye tends to increase day by day, taking into account the developments around the world. At this point, the research results suggest that the wave of international migration in Türkiye has created various effects within the country’s borders and has caused it to be caught unprepared in terms of designing a language policy compared to more experienced countries. Therefore, in Türkiye, it is inevitable to create policies that overcome the language barrier so that individuals living in different statuses can live their lives more easily. In this framework, by revealing the breadth of the scope of language policies implemented in selected countries, recommendations have been developed to improve the accessibility and quality of the practices implemented in Türkiye and to provide a more reliable structure for assessment and evaluation studies.

References

  • Akkaya, D. (2021). Göçmen Öğrencilerin Eğitim Gereksinimlerinin Paydaş Görüşler Doğrultusunda Belirlenmesi. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Asylum Informatıon Database (2019). Country Report: Sweden, https://www.asylumineurope.org/sites/default/files/reportdownload/aida_se_2019update.pdf [Erişim tarihi: 17.03.2024].
  • Avery, H. (2017). At the Bridging Point: Tutoring Newly Arrived Students in Sweden. International Journal of Inclusive Education, 21(4), 404-415.
  • Baker, C. (2011). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Baldık, Y. (2018). Ana Dili Türkçe Olmayan Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımında Türkçe Öğretiminin Önemi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Bartram, D., Poros, M. ve Monforte, P. (2014). Key Concepts in Migration. New York: Sage.
  • Bunar, N. (2017). Migration and Education in Sweden: Integration of Migrants in the Swedish School Education and Higher Education Systems. NESET II ad hoc Question, 3, 1-19.
  • Castles S. ve Miller, M.J. (2009). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World (4th ed.). New York: Guilford Press.
  • Crul, M., Lelie, F., Biner, Ö., Bunar, N., Keskiner, E., Kokkali, I., Schneider, J., Shuayb, M. (2019). How the different policies and school systems affect the inclusion of Syrian refugee children in Sweden, Germany, Greece, Lebanon and Turkey. Comparative Migration Studies, 7(10), 1-20.
  • Doğan, N. (2017). Avusturya’daki Türkiye Kökenli Göçmenlerin Ayrımcılık Algısı ve Entegrasyona Bakışları. Journal of International Social Research, 10(53).
  • Doğan, Y. (2019). Trabzon’da Yaşayan Afganistan Uyruklu Sığınmacıların Göç Deneyimleri ve Sorunları. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 5(7), 11-29.
  • European Parliament. (EUROPARL). (2017). Migrant Education: Monitoring and Assessment.https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/585903/IPOL_STU(2017)585903_EN.pdf [Erişim tarihi: 16.03.2024].
  • Flubacher, M. C. (2023). The ‘Politics of Speed’ and Language Integration Policies: On Recent Developments in Austria. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26(10), 1159-1169.
  • Gesley, J. (2017). Germany: The Development of Migration and Citizenship Law in Postwar Germany. The Law Library of Congress.
  • Giani, L. (2006). Migration and Education: Child Migrants in Bangladesh, Sussex Migration Working Paper no. 33.
  • Giddens, A. (2006). Sociology (5th ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Homuth, C., Will, G. ve von Maurice, J. (2020). Broken School Biographies of Adolescent Refugees in Germany. Refugees in Canada and Germany: From Research to Policies and Practice (GESIS-Schriftenreihe, 25), eds Korntheuer et al. (Köln: GESIS -Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften), 123–142.
  • International Organization for Migration (IOM), Apr 04, 2023. DTM Türkiye — Migrant Presence Monitoring - Situation Report (March 2023). IOM, Republic of Türkiye.
  • İşigüzel, B. ve Baldık, Y. (2019). Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımı Sürecinde Uygulanan Eğitim ve Dil Politikalarının İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 487-503.
  • MEB (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332 [Erişim tarihi: 17 Mart 2024].
  • OECD (2016). Working Together: Skills and Labour Market Integration of Immigrants and Their Children in Sweden. OECD Publishing.
  • OECD (2010). Education at a Glance 2010: OECD Indicators, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/eag-2010-en [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • Robinson, V. (1999). Migration and Public Policy. Edward Elgar Publishing.
  • Sağlam, S. (2006). Türkiye’de İç Göç Olgusu ve Kentleşme. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (5), 33-44.
  • Tezcan, M. (2000). Dış Göç ve Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • UNICEF (2022). Türkiye’de Geçici Koruma Altında Olan Suriyeli Çocuklara Yönelik Eğitim Müdahalesinin Belgelendirilmesi – Nihai Rapor. UNICEF Türkiye, Ankara. https://www.unicef.org/turkiye/media/15891/file/TÜRKİYE’DE%20GEÇİ%09Cİ%20KORUMA%20ALTINDA%20OLAN%20SURİYELİ%20ÇOCUKLARA%2%0920YÖNELİK%20EĞİTİM%20MÜDAHALESİNİN%20BELGELENDİRİLMESİ%09%20– %20NİHAİ%20RAPOR.pdf [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2006). UNHCR Master Glossary of Terms. https://www.unhcr.org/glossary/#m [Erişim tarihi: 08.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2021). Global Report 2021. https://reporting.unhcr.org/globalreport2021/pdf [Erişim tarihi: 08.03.2024].
  • United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2023). UNHCR Mid-Year Trends 2023. https://www.unhcr.org/mid-year-trends-report-2023 [Erişim tarihi: 09.03.2024].
  • Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı (2022). Türkiye 2022’De Yaklaşık 110.000 Düzensiz Göçmeni Sınır Dışı Etti. https://www.icisleri.gov.tr/turkiye-2022de-yaklasik 110000-duzensiz-gocmeni-sinir-disi etti#:~:text=Ülke%20içinde%20etkin%20yakalamalar%20yapıyoruz,bu%20raka%20219%20bin%20495.%22 [Erişim tarihi: 03.04.2024].
  • Volante, L., Klinger, D. ve Bilgili, O. (2018). Immigrant Student Achievement and Education Policy. Berlin: Springer Verlag.
  • Yin, R. K. (2016). Qualitative Research from Start to Finish (2nd ed.). New York: The Guilford Press
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Merve Uysal 0000-0003-3430-0194

Publication Date April 28, 2024
Submission Date March 19, 2024
Acceptance Date April 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 15

Cite

APA Uysal, M. (2024). Farklı Statülerde Dıştan Nüfus Alan Seçili Ülkeler ile Türkiye’nin Dil Politikaları Bağlamında Karşılaştırılmalı Değerlendirilmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 1665-1680. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1455666