Object: This study has been carried out
to define the burnout situation of general,
technical, trade and vocational high schools'
teachers of Keçiören County (Ankara) and to
compare the situation according to some socio demographic characteristics. Method: The
sample group (n=366) of this descriptive study
has been chosen from the universe (N=1462)
with systematiec sampling method. The data
has been collected by applying the
questionnaire (Maslach Bumout Inventory and
the form for socio-demographic characteristics)
in intervievvs by the researcher and has been
analysed with SPSS. Results: A statistically
difference has been found betvveen emotionai
exhaaustion, personal accomplishment,
depersonalization average scale scores
according to burnout subgroup levels and
subgroups of independent variables; those
whose total vvork duration has been 21 years or
more, those vvhose vvorking duration in the
instution has been 16-20 years, those who has
been reported their professional efficiency as
"very good" or "not bad", those who reported
themselves "very good" from the point of view of
professional future, those who reported "alvvays"
recognition from the uppers, those who plan
changingthe profession. Conclusion: Periodic
and continious evaluation of burnout situation in
educational institutions and further investigation
of findings with analytic studies has been
proposed
Amaç: Çalışma, Keçiören İlçesi'ndeki (Ankara)
genel liseler ve teknik-ticaret-meslek lisesi
öğretmenlerinin tükenmişlik durumunun saptanması
ve bu durumun bazı sosyo-demografik
özelliklere göre irdelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı bir araştırma
olan çalışmanın örneklem grubu (n=366), evrenden
(N=1462) sistematik örnekleme ile seçilerek
oluşturulmuştur. Veriler, araştırmacı tarafından
Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve sosyodemografik
bilgilerin yer aldığı soru formlarının
gözlem altında uygulanmasıyla toplanmış ve
SPSS ile analiz edilmiştir. Bulgular: Bağımsız
değişkenlerin alt gruplarına göre, tükenmişlik alt
boyut düzeyleri karşılaştırıldığında, toplam hizmet
süresi 21 yıl ve daha fazla olanların, çalışılan
kurumdaki hizmet süresi 16-20 yıl olanla rın, mesleki veriminin "çok iyi" ya da "fena değil"
olarak belirtenlerin, mesleki gelecek açısından
kendilerini "çok iyi" değerlendirenlerin, üstlerinden
"her zaman" takdir gördüğünü belirtenlerin,
meslek değiştirmeyi planlayanların duygusal tükenme
(DT), kişisel başarı (KB) ve duyarsızlaşma
(D) puan ortalamaları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Sonuç:
Araştırma bulgularının analitik çalışmalarla
irdelenmesi ve tükenmişliğin eğitim kurumlarında
belirli aralıklarla ve sürekli değerlendirilmesi
önerilmiştir.
Other ID | JA68SH54TN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2003 |
Submission Date | March 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 |