BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 8, 73 - 92, 01.03.2013

Öz

Mevcut bilgi birikiminin her geçen dakika katlanarak arttığı bir bilgi çağında yaşamaktayız. Bu bilginin de bireylere kazandırılması gerekmektedir. Bilginin bireylere ulaştırılması ise ancak eğitim programları ile mümkün olmaktadır. Bilim ve teknoloji yarışından geri kalmak istemeyen milletler, en değerli yatırımın insana yapılan yatırım olduğunun farkına vararak, eğitime ve dolayısıyla eğitim programlarına büyük önem vermektedirler. Ülkeler bunu ya mevcut programlarını yeniden gözden geçirerek veya tümüyle yeni programlar geliştirerek gerçekleştirmektedirler (Ayas ve ark., 1999). Program geliştirme eğitimin amaçlarının en iyi şekilde gerçekleşmesine ...

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1996). Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 100: 15-28, Ankara.
  • Ayas, A., Özmen, H., Demircioğlu, G., Sağlam, M. (1999). Türkiye’de ve Dünyada Yapılan Program Geliştirme Çalışmaları: Kimya Açısından Bir Derleme. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11, 211-219.
  • Bektaş, C. (2006). İlkögretim Okullarında Bilgisayar Derslerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Bell, J. (1989). Doing Your Research Project: A Guide for First Time Researchers Education and Social Science. Philadelphia: The Open University Press.
  • Dunsworth, Q. F. M. and Igoe, A. (2000) Teaching Computer Skills to Beginners: What and How? ACM Computing Surveys.
  • Jurema, A. C. L. A., M. E. C. LIMA and M. J. FINHO (1996) Using Computer in K-12 Schools: A Project Presentation and Evaluation. Eric Document (ED 412 136).
  • Kaptan, F. ve Kuşakcı, F. (2002). Fen öğretiminde beyin fırtınası tekniğinin öğrenci yaratıcılığına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Sitesi (s.197-202), ODTÜ, Ankara.
  • Keller, J. (2000). Learning From Our Mistakes. Tecnology & Learning, XX, June: 60.
  • Kırkman, C. (1993) Computer Experience And Attitudes of 12-Year-Old Students: Implications For The UK National Curriculum. Journal of Computer Assisted Learning, 9: 51–62.
  • Kural Er, F. (2007). İlkögretim Bilgisayar Dersi Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Beklentileri: Bir Durum Çalışması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları Ve Öğretim Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Roby, T. Y. (2001). A Themed and Collaborative Approach to Teaching Computers and The Internet. Eric Document (ED 470 162). Seferoğlu, S. (2007). İlköğretim Bilgisayar Dersi Öğretim Programı: Eleştirel Bir Bakış ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, pp, 99-111.
  • Uzunboylu, H. (1995). Bilgisayar Öğrenme Düzeyi İle Bilgisayara Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme, Teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yılmaz E. ve Demirci N. (2004). İlköğretim II. Kademe Bilgisayar Dersi Müfredatının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Balıkesir.

İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 8, 73 - 92, 01.03.2013

Öz

Bu araştırmanın temel amacı Milli Eğitime bağlı ilköğretim okullarında okutulan bilişim teknolojileri
dersinin yeni eğitim programının öğretim sürecindeki mevcut durumu ve uygulanmasında karşılaşılan
güçlükleri öğretmen görüşleriyle ortaya koymak ve çözüm önerileri sunmaktır. Bu araştırmada tarama
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Bilgisayar Öğretmenleri görüşlerinin incelenmesine yönelik anket
modeline uygun, betimsel bir araştırmadır. Türkiye genelinde ilköğretim okullarında çalışan bilgisayar
öğretmenleri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırma yapılırken program değerlendirme
modellerinden olan Eğitsel Eleştiri Modelinden faydalanılmıştır. Bunun için kullanılan yöntem tarama
yöntemidir. Sonuca ulaşmak için kullanılan veri toplama aracı öğretim üyeleri yardımı ile likert ölçeğine
göre hazırlanan ve derecelendirmeli soru tiplerinden oluşan ankettir. Elde edilen veriler frekans (f), yüzde
(%) teknikleriyle analiz edilmiştir.
Çalışma sonunda programın uygulamada yeni olmasından ve öğretmenlerin bu konuda hizmet içi eğitim
seminerleri almamalarından kaynaklanan sorunların baş gösterdiği dikkat çekmektedir. Ayrıca
laboratuvar imkânlarının yetersizliği, donanım sıkıntısı, kaynak eksikliği, haftalık ders saatinin az olması
ve sınıfların kalabalık olması programın uygulamada başarısını düşürmektedir.
Yeni öğretim programını uygularken sorun yaşamamak için öğretmenlere gerekli bilgilendirmenin
yapılması ve en kısa zamanda laboratuvar imkânlarının yenilenmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1996). Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 100: 15-28, Ankara.
  • Ayas, A., Özmen, H., Demircioğlu, G., Sağlam, M. (1999). Türkiye’de ve Dünyada Yapılan Program Geliştirme Çalışmaları: Kimya Açısından Bir Derleme. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11, 211-219.
  • Bektaş, C. (2006). İlkögretim Okullarında Bilgisayar Derslerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Bell, J. (1989). Doing Your Research Project: A Guide for First Time Researchers Education and Social Science. Philadelphia: The Open University Press.
  • Dunsworth, Q. F. M. and Igoe, A. (2000) Teaching Computer Skills to Beginners: What and How? ACM Computing Surveys.
  • Jurema, A. C. L. A., M. E. C. LIMA and M. J. FINHO (1996) Using Computer in K-12 Schools: A Project Presentation and Evaluation. Eric Document (ED 412 136).
  • Kaptan, F. ve Kuşakcı, F. (2002). Fen öğretiminde beyin fırtınası tekniğinin öğrenci yaratıcılığına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Sitesi (s.197-202), ODTÜ, Ankara.
  • Keller, J. (2000). Learning From Our Mistakes. Tecnology & Learning, XX, June: 60.
  • Kırkman, C. (1993) Computer Experience And Attitudes of 12-Year-Old Students: Implications For The UK National Curriculum. Journal of Computer Assisted Learning, 9: 51–62.
  • Kural Er, F. (2007). İlkögretim Bilgisayar Dersi Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Beklentileri: Bir Durum Çalışması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları Ve Öğretim Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Roby, T. Y. (2001). A Themed and Collaborative Approach to Teaching Computers and The Internet. Eric Document (ED 470 162). Seferoğlu, S. (2007). İlköğretim Bilgisayar Dersi Öğretim Programı: Eleştirel Bir Bakış ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, pp, 99-111.
  • Uzunboylu, H. (1995). Bilgisayar Öğrenme Düzeyi İle Bilgisayara Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme, Teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yılmaz E. ve Demirci N. (2004). İlköğretim II. Kademe Bilgisayar Dersi Müfredatının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Balıkesir.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslan Gülcü Bu kişi benim

Saadettin Aydın Bu kişi benim

Şenay Aydın

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Gülcü, A., Aydın, S., & Aydın, Ş. (2013). İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 73-92.