Bu
çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının algıladığı örgütsel sapma
davranışlarını ölçmede kullanılabilecek bir araç geliştirmektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde çalışan akademisyenler
oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini sınamak amacıyla açımlayıcı faktör
analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. AFA sonucu 26
maddeden ve dört boyuttan oluşan yapı ortaya çıkmıştır. Bu boyutlar; Örgütsel
İlişkilere Yönelik Sapma Davranışları, Örgütsel İşleyişe Yönelik Sapma
Davranışları, Eğitsel Etkinliklere Yönelik Sapma Davranışları, Araştırma ve
Yayına Yönelik Sapma Davranışları’dır. Dört boyutlu yapı, toplam varyansın
%66’sını açıklamaktadır. Ölçek “1-Hiçbir zaman” ve “5-Her zaman” aralığında puanlanmaktadır. AFA
sonucu elde edilen yapı DFA ile sınanmıştır. Sonuçlar ölçeğin iyi uyum
değerleri ürettiğini ortaya koymaktadır. DFA sonucu elde edilen uyum iyiliği
değerleri şöyledir; χ2/sd = 3.89, RMSEA = .098, NFI = .86, NNFI = .88, CFI =
.89, IFI = .89, RMR = .12, SRMR = .04. Ölçeğin güvenirliğini sınamak için
madde toplam korelasyonları, Cronbach Alfa iç tutarlık katsayıları, üst ve alt
%27’lik grupların madde ortalama puanları incelenmiştir. Sonuç olarak, öğretim
elemanlarının algıladığı örgütsel sapma davranışlarını belirlemede
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
The purpose of this study is to develop a tool
that can be used in the definition of perceived deviance behaviors of academic
personnel. Study group of the research consists of academic personnel working
in different universities of Turkey. In order to assess structural validity of
the scale explanatory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis
(CFA) were conducted. At the end of EFA, a structure consists of 26-items and
four dimensions emerged. These dimensions are Deviance Behaviors related to
Organizational Relations, Deviance Behaviors related to Organizational
Processes, Deviance Behaviors related to Educational Activities, and Deviance
Behaviors related to Research and Publishing. Four-dimension structure explains
66.00% of the total variance. The scale is five-point-likert ranging from
“1-Never” to “5-Always”. The structure reached at the end of EFA was assessed
via CFA. Results show that the scale has produced good fit indexes. The
goodness of fit reached at the end of CFA are; χ2/sd = 3.89, RMSEA =
.098, NFI = .86, NNFI = .88, CFI = .89, IFI = .89, RMR = .12, SRMR = .04. In order to assess the reliability of the scale; item total
correlations, Cronbach Alpha internal consistency coefficients, means of upper
and lower 27% groups were examined. Consequently, a reliable and valid, and
psychometrically adequate assessment tool that can be used in the definition of
perceived deviance behaviors of academic personnel was developed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2018 |
Submission Date | March 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 19 |