Osmanlı
Devleti’nin yıkılmasının en önemli sebeplerinden biri de eğitim sisteminin
devrin gelişmelerini takip etmemesidir. Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk aydınları,
Osmanlı Devleti’nin son döneminde yaşamış kişilerdir. Bu yüzden eğitim
sisteminin hatalarının farkında olan aydınlar, yeni kurulan devletin de aynı
hatalara düşmemesi için çaba sarf etmişlerdir. Henüz Millî Mücadele devam
ederken eğitim çalışmalarına önem verilmiş, bu yüzden Maarif Kongresi ile
Heyet-i İlmiye’ler toplanmışlardır. Millî bir eğitim sistemi oluşturma çabalarının
yanı sıra diğer ülkelerin eğitim alanındaki gelişmeler de takip edilmeye
çalışılmıştır. Bu yüzden 1923 yılında Prag’da toplanan Uluslararası Ortaöğretim
Öğretmenleri Kongresi’ne Türkiye adına temsilciler gönderilmiştir. Bu kongrede
ele alınan konular, Türkiye delegesi Ali Haydar tarafından kaleme alınmış ve
günümüze kadar ulaşmıştır. Bu çalışmada Maarif Kongresi, Birinci ve İkinci
Heyet-i İlmiye, Uluslararası Ortaöğretim Öğretmenleri Kongresinin dönemin
eğitim hayatına etkileri açısından incelenmiştir. Betimsel nitelik taşıyan
çalışmanın verileri resmi dokümanlardan elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizi neticesinde dönemin eğitim anlayışının öğrenci merkezli, öğrenciyi
hayata hazırlayıcı olduğu; öğretmenlerin pedagojik formasyona sahip olmasının
önemi; kız öğrencilere eğitim hakkının tanınması gerektiği gibi sonuçlar elde
edilmiştir.
One
of the most important reasons for the collapse of the Ottoman Empire is that it
does not follow the developments of the education system in the age. The first
intellectuals of the Republic of Turkey were those who lived in the last period
of the Ottoman State. Therefore, the intellectuals who are aware of the
mistakes of the education system have made efforts not to make the same mistake
in the newly established state. While the National Struggle was still on,
education was given importance to the studies and therefore the Maarif Congress
and Delegations were gathered. In addition to efforts to build a national
education system, developments in other countries' education were tried to be
followed. Therefore, representatives were delegated on behalf of Turkey to the
International Secondary School Teachers' Congress in Prague in 1923. The
subjects discussed in this congress were written by the Turkish delegate Ali
Haydar and reached to today. In this study, the Maarif Congress, the First and
Second Delegations Meeting, the International Secondary Education Teachers'
Congress, were examined in terms of their impact on educational life. The data
of a descriptive studies were obtained from official documents. As a result of
the analysis of the obtained data, it is understood that the period of
education is student centered, focuses on preparation of student for life, the
importance of that teachers have pedagogical formation, and the entitling the education
for female students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2018 |
Submission Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 19 |