Research Article
BibTex RIS Cite

Nostalji Eğilimi & Benliğin Ayrımlaşması

Year 2021, Volume: 13 Issue: 24, 479 - 491, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.814782

Abstract

Günümüz pazarında birbirine çok benzeyen ürünler ile tüketicilerin zihninde ayrışmak, tercih sebebi haline gelmek, bu tercih edilme halini sürdürüp bir bağ kurabilmek markalar için oldukça önemlidir. Markaların tüketicileri ile kurdukları bağ tüketicilerin geçmişleri ile ilintili ise bu nostaljik bir bağ olarak adlandırılmaktadır. Geçmiş ve geçmişe ait yaşantılar ise kişinin benliğinin oluşumunda oldukça belirleyici olabilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı nostalji eğilimleri yüksek ve düşük tüketicileri belirlenmesi ve ardından 2 farklı nostalji eğiliminde olan bu tüketicilerin, benlik pozisyonları (duygusal tepkisellik, “ben” pozisyonu, duygusal kopma ve başkalarına bağımlılık) açısından istatiksel olarak farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesidir. Bu çalışmada veriler çevrimiçi olarak toplanmış ve kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aşaması sonucunda, toplamda 567 anket elde edilmiştir. Anketler incelenerek hatalı, eksik ya da tutarlı olmayanları ayıklandıktan sonra kullanılabilir anket sayısı 561 olmuştur. Araştırmanın sonucunda ise; benliğin tüm alt pozisyonlarında, yüksek nostalji eğiliminin ortalaması, düşük nostalji eğilimin ortalamasından istatistiksel olarak anlamlı (p<0.001) bir biçimde yüksek bulunmuştur.

References

  • Bowen, M. (1976). Family therapy: Theory and practice.Theory in the practice of psychotherapy (s. 42–90). içinde New York: Garner Press.
  • Gegez, A. (2015). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Goulding, C. (2001). Romancing the Past: Heritage Visiting and the Nostalgic Consumer. Psychology & Marketing, 565-592.
  • Güzel, E., & Okan, E. (2016). Nostaljiye Genç Bakis: Nostalji Içerikli Reklamlarin Bireyler Üzerindeli Etkisi. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 137-154.
  • Holak , S., Havlena, W., & Matveev, A. (2006). Exploring Nostalgia in Russia: Testing the Index of Nostalgia-Proneness. European Advances in Consumer Research, 195-200.
  • Holak, S., & Havlena, W. (1998). Feelings, Fantasies, and Memories: An Examination of the Emotional Components of Nostalgia. Journal of Business Research, 217–226.
  • Holbrook, M. (1993). Nostalgia and Consumption Preferences: Some Emerging Patterns of Consumer Tastes. Journal of Consumer Research, 245-256.
  • Holbrook, M. (1994). Nostalgia proneness and consumer tastes. Buyer behavior in marketing strategy (s. 348 – 364). içinde NJ: Prentice-Hall.
  • Holbrook, M., & Schindler, R. (1989). Some exploratory findings on the development of musical tastes. Journal of Consumer Research, 119–124.
  • Işık , E., & Bulduk, S. (2015). Psychometric Properties of The Differentiation of Self Inventory-Revised in Turkish Adults. Journal of Marital and Family Therapy, 102–112.
  • Kağıtcıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied Psychology: An International Review, 317–337.
  • Kağitçibasi, Ç. (1996). The autonomous-relational self: A new synthesis. European Psychologist, 180–186.
  • Keskin, H., & Memiş, S. (2011). Retro Pazarlama ve Pazarlamada Uygulanmasına Yönelik Bazı Örnekler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,191-202.
  • Kim, A., Appel, J., NewmaN, I., & Parr, P. (2007). Testing the Effectiviness of Bowen’s concept of Differetiation in Precditing Psychological Distress in Individuals Age 62 Years or older. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples, 224-233.
  • Muehling, D., & Pascal, V. (2011). An empirical investigation of the differential effects of personal, historical, and non-nostalgic advertising on consumer responses. Journal of Advertising, 107-122.
  • Muehling, D., & Sprott, D. (2004). The power of reflection: An empirical examination of nostalgia advertising effects. Journal of Advertising, 25–35.
  • Nunnally, J. (1979). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.
  • Özhan, Ş., & Altuğ, N. (2017). Nostalji Eğilimi Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Geçerlilik ve Güvenilirlilik Çalışması. Social Sciences Research Journal, 53-66.
  • Skowron, E., & Schmitt, T. (2003). Assessing interpersonal fusion: Reliability and validity of a new DSI fusion with others subscale . Journal of Marital and Family Therapy, 209-222.
  • Solomon, M. (2018). Consumer Behavior. ABD: Pearson.
  • Tosun, N. (2020). Marka Yönetimi. İstanbul : Beta

Nostalgia Tendency & Differentiation of Self

Year 2021, Volume: 13 Issue: 24, 479 - 491, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.814782

Abstract

In today's market, it is important to be distinguished in the minds of consumers with products that are very similar to each other, and to maintain this preferred state and establish a bond. The fact that this bond is related to the past of the consumers appears as tendency of nostalgia. Past experiences can be very determining in the formation of one's self. The main purpose of this study is to determine whether the consumers who have high and low nostalgia tendencies and who have two different nostalgia tendencies differ statistically in terms of self-positions. In this study, the data were collected online. As a result of the data collection phase, a total of 567 questionnaires were obtained. The number of usable questionnaires was 561 after the surveys were examined and the wrong, missing or consistent ones were removed. As a result of the research, it was revealed that the difference between the differentiation of self-consumers with high nostalgic tendency and consumers with low nostalgia tendency in emotional reactivity (ER), “I” position (IP), emotional cutoff (EC) positions and fusion with Others (FO).

References

  • Bowen, M. (1976). Family therapy: Theory and practice.Theory in the practice of psychotherapy (s. 42–90). içinde New York: Garner Press.
  • Gegez, A. (2015). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Goulding, C. (2001). Romancing the Past: Heritage Visiting and the Nostalgic Consumer. Psychology & Marketing, 565-592.
  • Güzel, E., & Okan, E. (2016). Nostaljiye Genç Bakis: Nostalji Içerikli Reklamlarin Bireyler Üzerindeli Etkisi. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 137-154.
  • Holak , S., Havlena, W., & Matveev, A. (2006). Exploring Nostalgia in Russia: Testing the Index of Nostalgia-Proneness. European Advances in Consumer Research, 195-200.
  • Holak, S., & Havlena, W. (1998). Feelings, Fantasies, and Memories: An Examination of the Emotional Components of Nostalgia. Journal of Business Research, 217–226.
  • Holbrook, M. (1993). Nostalgia and Consumption Preferences: Some Emerging Patterns of Consumer Tastes. Journal of Consumer Research, 245-256.
  • Holbrook, M. (1994). Nostalgia proneness and consumer tastes. Buyer behavior in marketing strategy (s. 348 – 364). içinde NJ: Prentice-Hall.
  • Holbrook, M., & Schindler, R. (1989). Some exploratory findings on the development of musical tastes. Journal of Consumer Research, 119–124.
  • Işık , E., & Bulduk, S. (2015). Psychometric Properties of The Differentiation of Self Inventory-Revised in Turkish Adults. Journal of Marital and Family Therapy, 102–112.
  • Kağıtcıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied Psychology: An International Review, 317–337.
  • Kağitçibasi, Ç. (1996). The autonomous-relational self: A new synthesis. European Psychologist, 180–186.
  • Keskin, H., & Memiş, S. (2011). Retro Pazarlama ve Pazarlamada Uygulanmasına Yönelik Bazı Örnekler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,191-202.
  • Kim, A., Appel, J., NewmaN, I., & Parr, P. (2007). Testing the Effectiviness of Bowen’s concept of Differetiation in Precditing Psychological Distress in Individuals Age 62 Years or older. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples, 224-233.
  • Muehling, D., & Pascal, V. (2011). An empirical investigation of the differential effects of personal, historical, and non-nostalgic advertising on consumer responses. Journal of Advertising, 107-122.
  • Muehling, D., & Sprott, D. (2004). The power of reflection: An empirical examination of nostalgia advertising effects. Journal of Advertising, 25–35.
  • Nunnally, J. (1979). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.
  • Özhan, Ş., & Altuğ, N. (2017). Nostalji Eğilimi Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Geçerlilik ve Güvenilirlilik Çalışması. Social Sciences Research Journal, 53-66.
  • Skowron, E., & Schmitt, T. (2003). Assessing interpersonal fusion: Reliability and validity of a new DSI fusion with others subscale . Journal of Marital and Family Therapy, 209-222.
  • Solomon, M. (2018). Consumer Behavior. ABD: Pearson.
  • Tosun, N. (2020). Marka Yönetimi. İstanbul : Beta
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Merve Çerçi 0000-0002-3638-5243

Publication Date June 30, 2021
Submission Date October 22, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 13 Issue: 24

Cite

APA Çerçi, M. (2021). Nostalji Eğilimi & Benliğin Ayrımlaşması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(24), 479-491. https://doi.org/10.38155/ksbd.814782

Cited By