Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sibel Filminin Ekonomi Politiği: Yapım Sürecinin Yansımaları

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 25, 574 - 589, 31.12.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.793260

Öz

SSinema endüstrisi içinde, bağımsız filmler genel ve basit bir tanımlama ile yönetmenin finans desteğini genellikle kendi sağladığı, herhangi bir yapımcıya bağlı kalınmayan, gişe kaygısı gütmeyen, sanat adına yapılan filmler olarak kabul edilmektedir. Çalışma konumuz olan Sibel filmi, Eurimages desteğiyle çekilen dört farklı ülkenin destek verdiği ortak yapım bir sinema filmidir.

Çalışma Sibel filminin yapım sürecine ve üretim koşullarına odaklanmıştır. Bunun için filmde çalışan profesyonellerle ve film yapım sürecinde katkıları bulunan Kuşdili köy muhtarı ve ıslık (kuşdili) öğretmeni ile yüz yüze yarı yapılandırılmış sorularla görüşme yapılmıştır. Bu görüşmelerle, çok dilli ve çok kültürlü ortak yapım ekibiyle birlikte, Kuşköy sakinlerinin, ekonomik, sosyal ve kültürel iletişimi de analiz edilmeye çalışılmıştır.

Filmin ön yapım aşaması olan fikrin, senaryoya dönüşmesi ve çekime karar verilmesinden, gösterimine kadar olan süreç ve bu süreçte karşılaşılan sorunlar, üretilen çözümler ile hem Türkiye’ye, hem örnek filme özgü koşullar irdelenmeye çalışılmıştır. 

Teşekkür

Çalışma, Giresun İli ve kültürü açısından önem taşımaktadır. UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu) Acil Koruma Gerektiren Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne girmiş olan Kuş dilinin, konuşulduğu bir köyde çekilen film yapım süreciyle de farklıdır. Bu filmin sosyal, ekonomik ve kültürel yansımaları, çalışma da nitel çalışma ile aktarılmıştır.Teşekkür ederim... Dr.Öğr.Üyesi Mesut COŞKUN

Kaynakça

  • Akser, M. (2015). Turkish Independent Cinema: between bourgeois auterism and political radicalism. D. Baltruschat, & M. P. Errickson içinde, Indipendent Filmmaking Araound The Globe (s. 131-148). Toronto: University of Toronto Press.
  • Balcı, E. (2020, Şubat 20). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Başka Sinema. (2020, Mayıs 8). Türkiye. Mayıs 8, 2020 tarihinde http://www.baskasinema.com/salonlar/ adresinden alındı
  • Birincioğlu, Y. D. (2019, Haziran). Popülist Söylemin Perde Arkası: 5224 Sayılı Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi Ve Sınıflandırılması İle Desteklenmesi Hakkında Kanun’A Dair Değerlendirmeler. Moment Dergi-Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 75-98. doi:ISSN: 2148-970X
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2009). Film Sanatı (1.Baskı b.). (E. Yılmaz, & O. S. Emrah, Çev.) Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, Ocak 14). 52-siyad-turkiye-sinemasi-odulleri-adaylari-belli-oldu. Mart 5, 2020 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/52-siyad-turkiye-sinemasi-odulleri-adaylari-belli-oldu--2451 adresinden alındı
  • Civelek, O. (2020, Mart 8). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Clarke, J. (2012). Sinema Akımları: Sinema Dünyasını Değiştiren Filmler. (O. Gayretli, Dü., & Ç. E. Babaoglu, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayıncılık. doi:isbn: 978-605-4511-64-8
  • Coşar, E. (2020, Ocak 29). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Dağtaş, E., Aydın, N., & Yılmaz, Ç. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Poitiği:2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 3(5), 186-218.
  • Diken, B., & Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle Sosyoloji (2.Basım b.). (Ö. Çelik , Dü.) İstanbul: Metis Yayınları. doi:ISBN-13: 978-975-342-762-3
  • Ergün, E. (2019, Haziran). 1990 Sonrası Türk Sinemasında Film Anlatı Yapılarına Karşılaştırmalı Bir Bakış. İstanbul. Mart 5, 2020 tarihinde https://acikerisim.iku.edu.tr/bitstream/handle/11413/5345/Ezgi%20Erg%C3%BCn%20YL%20Tez.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı
  • Fener, S. (tarih yok). Nisan 29, 2020 tarihinde Antrakt sinema: http://www.antraktsinema.com/makale.php?id=773 adresinden alındı
  • Kalvo, M. (2019, Kasım 16). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Köçek, A. (2020, Mart 8). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Kural, N. (2019, Şubat 23). Islıkla İsyan Eden bir Kadın. Mart 5, 2020 tarihinde milliyet.com.tr: https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/nil-kural/islikla-isyan-eden-bir-kadin-2831462 adresinden alındı
  • Liman, A. S. (2009). Türk Sinemasında Çekim Sonrası Üretime Dayalı Teknik Altyapı Sorunları Ve Bunun Sinema Sanatına Etkileri. İstanbul, Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr adresinden alındı
  • Midilli, S. (2016). SİNEMADA ALTERNATİF GÖSTERİM OLANAKLARI: BAŞKA SİNEMA’LAR MÜMKÜN MÜ? INTERNATIONAL ACADEMIC RESEARCH CONGRESS (s. 1529-1536). ANTALYA: Pegem Akademi. doi:e-ISBN 978-605-318-752-3
  • Özcan, O. (2020, Mart 4). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Özen, E., & Çelenk, S. (2006, Haziran). Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği. Türkiye. Mart 14 10, 2020 tarihinde https://www.academia.edu/6835063/Sinema_End%C3%BCstrisinde_Y%C3%B6nde%C5%9Fme-_Hollywood adresinden alındı
  • Özkan, E. T. (2010). İstanbul'da Kültür Ekonımisine Yön Veren Dinamikler (1.Baskı b.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. doi:ISBN 978-605-399-177-9
  • Parlayandemir, G. (2011, Haziran 1). Türk Sinemasının Endüstriyel Yapısının Amerikan Sinemasının Endüstriyel Yapısıyla Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İstanbul, Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Ryan, M. (2015, Sonbahar). Sinema Politikaları: Söylem, Psikanaliz, İdeoloji. (H. Erkılıç, Dü.) Sinecine(6(2)). Şubat 23, 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/671345 adresinden alındı
  • Saydam, B. (2018). 2017’de Bağımsız Türk Sinemasının Genel Görünümü. Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://www.tsa.org.tr/tr/yazi/yazidetay/384/2017%E2%80%99de-bagimsiz-turk-sinemasinin-genel-gorunumu adresinden alındı
  • Sevinç, Z. (2013, Haziran). Yeni Türk Sineması: 2000 Sonrası Türk Sinemasına Sosyolojik Bir Bakış. Kütahya. Şubat 22, 2020 tarihinde Ulusal Tez Merkezi (https://tez.yok.gov.tr) adresinden alındı
  • Tüzün, S. (2011, Haziran 1). Küresel-yerel tartışmaları bağlamında “RECEP İVEDİK”. İstanbul, Türkiye. Şubat 11, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Tzioumakis, Y. (2006). AMERICAN INDEPENDENT CINEMA. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd. doi:ISBN-13 978 0 7486 1867 5 (paperback)
  • Uğur Tanrıöver, H. (2010). Türkiye'de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri. İstanbul, Türkiye. doi:ISBN 978-9944-60-923-4
  • UNESCO Türkiye Milli Komitesi. (tarih yok). UNESCO HAKKINDA. Mart 29, 2020 tarihinde http://www.unesco.org.tr/Pages/96/2/UNESCO adresinden alındı
  • Yılmazok, L. (2010, Güz 1 (2)). Turkısh Fılms Co-Produced Wıthın Europe: The Story After Twenty Years’ Experıence In Eurımages. Cinesine. Şubat 20, 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/707540 adresinden alındı
  • Zencirci, Ç. (2020, Şubat 18). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)

Political Economy of Sibel Motion Picture: Reflections of the Production Process

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 25, 574 - 589, 31.12.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.793260

Öz

Within the cinema industry, in a general and simple definition, independent films are generally considered as films provided by the director's own financial support, not being tied to any producers, not worrying about box Office success and made for the sake of the art. The Sibel, our subject of study, is a co-produced feature film supported by four different countries and shot with the support of Eurimages.

The study has focused on the production process and production conditions of the Sibel film. Therefore; with face-to-face semi-structured questions, interviews were had with the professionals working in the film, the village headman of Kuşdili and the teacher taeching whistle (Kuşdili) who made contributions in the film making process. In these interviews, the economic, social and cultural communication of the residents of Kuşköy was also analyzed together with the multilingual and multicultural co-production team.

Conditions particular to both Turkey and sample film have been tried to study with the process, from the time when film's the idea of the pre-production stage has turned into a screenplay and ıts shooting has been determined to its screening, the problems encountered and the solutions produced in this process.

Kaynakça

  • Akser, M. (2015). Turkish Independent Cinema: between bourgeois auterism and political radicalism. D. Baltruschat, & M. P. Errickson içinde, Indipendent Filmmaking Araound The Globe (s. 131-148). Toronto: University of Toronto Press.
  • Balcı, E. (2020, Şubat 20). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Başka Sinema. (2020, Mayıs 8). Türkiye. Mayıs 8, 2020 tarihinde http://www.baskasinema.com/salonlar/ adresinden alındı
  • Birincioğlu, Y. D. (2019, Haziran). Popülist Söylemin Perde Arkası: 5224 Sayılı Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi Ve Sınıflandırılması İle Desteklenmesi Hakkında Kanun’A Dair Değerlendirmeler. Moment Dergi-Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 75-98. doi:ISSN: 2148-970X
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2009). Film Sanatı (1.Baskı b.). (E. Yılmaz, & O. S. Emrah, Çev.) Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti.
  • boxofficeturkiye.com. (2020, Ocak 14). 52-siyad-turkiye-sinemasi-odulleri-adaylari-belli-oldu. Mart 5, 2020 tarihinde https://boxofficeturkiye.com/haber/52-siyad-turkiye-sinemasi-odulleri-adaylari-belli-oldu--2451 adresinden alındı
  • Civelek, O. (2020, Mart 8). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Clarke, J. (2012). Sinema Akımları: Sinema Dünyasını Değiştiren Filmler. (O. Gayretli, Dü., & Ç. E. Babaoglu, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayıncılık. doi:isbn: 978-605-4511-64-8
  • Coşar, E. (2020, Ocak 29). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Dağtaş, E., Aydın, N., & Yılmaz, Ç. (2018, Ocak). Sinemanın Ekonomi Poitiği:2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 3(5), 186-218.
  • Diken, B., & Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle Sosyoloji (2.Basım b.). (Ö. Çelik , Dü.) İstanbul: Metis Yayınları. doi:ISBN-13: 978-975-342-762-3
  • Ergün, E. (2019, Haziran). 1990 Sonrası Türk Sinemasında Film Anlatı Yapılarına Karşılaştırmalı Bir Bakış. İstanbul. Mart 5, 2020 tarihinde https://acikerisim.iku.edu.tr/bitstream/handle/11413/5345/Ezgi%20Erg%C3%BCn%20YL%20Tez.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı
  • Fener, S. (tarih yok). Nisan 29, 2020 tarihinde Antrakt sinema: http://www.antraktsinema.com/makale.php?id=773 adresinden alındı
  • Kalvo, M. (2019, Kasım 16). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Köçek, A. (2020, Mart 8). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Kural, N. (2019, Şubat 23). Islıkla İsyan Eden bir Kadın. Mart 5, 2020 tarihinde milliyet.com.tr: https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/nil-kural/islikla-isyan-eden-bir-kadin-2831462 adresinden alındı
  • Liman, A. S. (2009). Türk Sinemasında Çekim Sonrası Üretime Dayalı Teknik Altyapı Sorunları Ve Bunun Sinema Sanatına Etkileri. İstanbul, Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr adresinden alındı
  • Midilli, S. (2016). SİNEMADA ALTERNATİF GÖSTERİM OLANAKLARI: BAŞKA SİNEMA’LAR MÜMKÜN MÜ? INTERNATIONAL ACADEMIC RESEARCH CONGRESS (s. 1529-1536). ANTALYA: Pegem Akademi. doi:e-ISBN 978-605-318-752-3
  • Özcan, O. (2020, Mart 4). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
  • Özen, E., & Çelenk, S. (2006, Haziran). Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği. Türkiye. Mart 14 10, 2020 tarihinde https://www.academia.edu/6835063/Sinema_End%C3%BCstrisinde_Y%C3%B6nde%C5%9Fme-_Hollywood adresinden alındı
  • Özkan, E. T. (2010). İstanbul'da Kültür Ekonımisine Yön Veren Dinamikler (1.Baskı b.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. doi:ISBN 978-605-399-177-9
  • Parlayandemir, G. (2011, Haziran 1). Türk Sinemasının Endüstriyel Yapısının Amerikan Sinemasının Endüstriyel Yapısıyla Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İstanbul, Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Ryan, M. (2015, Sonbahar). Sinema Politikaları: Söylem, Psikanaliz, İdeoloji. (H. Erkılıç, Dü.) Sinecine(6(2)). Şubat 23, 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/671345 adresinden alındı
  • Saydam, B. (2018). 2017’de Bağımsız Türk Sinemasının Genel Görünümü. Türkiye. Şubat 12, 2020 tarihinde https://www.tsa.org.tr/tr/yazi/yazidetay/384/2017%E2%80%99de-bagimsiz-turk-sinemasinin-genel-gorunumu adresinden alındı
  • Sevinç, Z. (2013, Haziran). Yeni Türk Sineması: 2000 Sonrası Türk Sinemasına Sosyolojik Bir Bakış. Kütahya. Şubat 22, 2020 tarihinde Ulusal Tez Merkezi (https://tez.yok.gov.tr) adresinden alındı
  • Tüzün, S. (2011, Haziran 1). Küresel-yerel tartışmaları bağlamında “RECEP İVEDİK”. İstanbul, Türkiye. Şubat 11, 2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden alındı
  • Tzioumakis, Y. (2006). AMERICAN INDEPENDENT CINEMA. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd. doi:ISBN-13 978 0 7486 1867 5 (paperback)
  • Uğur Tanrıöver, H. (2010). Türkiye'de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri. İstanbul, Türkiye. doi:ISBN 978-9944-60-923-4
  • UNESCO Türkiye Milli Komitesi. (tarih yok). UNESCO HAKKINDA. Mart 29, 2020 tarihinde http://www.unesco.org.tr/Pages/96/2/UNESCO adresinden alındı
  • Yılmazok, L. (2010, Güz 1 (2)). Turkısh Fılms Co-Produced Wıthın Europe: The Story After Twenty Years’ Experıence In Eurımages. Cinesine. Şubat 20, 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/707540 adresinden alındı
  • Zencirci, Ç. (2020, Şubat 18). (M. Coşkun, Röportaj Yapan)
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mesut Coşkun 0000-0002-2437-6817

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Coşkun, M. (2021). Sibel Filminin Ekonomi Politiği: Yapım Sürecinin Yansımaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 574-589. https://doi.org/10.38155/ksbd.793260