The aim of this study is to determine the effect of the production and marketing strategies of food companies on
their production performance during the COVID-19 pandemic. To that end, a questionnaire was administered to
126 business managers operating in the food sector in Ordu. Data were analyzed using factor analysis, correlation
analysis, and regression analysis. According to the results, speed, cost, and flexibility (subdimensions of
production strategies) were highly and positively correlated with business performance. Quality was moderately
and positively correlated with business performance. Price and distribution (subdimensions of marketing
strategies) were highly and positively correlated with business performance. Marketing research and promotion
were moderately and positively correlated with business performance. According to the results of the simple linear
regression analysis, both production and marketing strategies had a positive effect on business performance. Cost
and speed (subdimensions of production strategies) and distribution and price (subdimensions of marketing
strategies) had significantly positive effects on business performance. Food business managers who want to
increase business performance during the epidemic; in particular, it can be suggested that they should give
importance to fast product delivery, an effective promotion work and an effective distribution process. In addition,
it can be concluded that high profitability can be achieved by keeping the cost at a certain level in this period.
Bu çalışmanın amacı, gıda işletmelerinin Covid-19 salgın döneminde uyguladıkları üretim ve pazarlama
stratejilerinin üretim performansları üzerine etkisinin ölçülmesidir. Bu amaçla Ordu ilinde gıda sektöründe faaliyet
gösteren 126 işletme yöneticisine anket uygulanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde faktör analizi, korelasyon
analizi ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; üretim stratejilerinin alt boyutlarından
hız, maliyet ve esneklik boyutları ile işletme performansı arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü; kalite boyutu ile
işletme performansı arasında ise orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Pazarlama stratejilerinin
alt boyutlarından fiyat ve dağıtım boyutları ile işletme performansı arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü;
pazarlama araştırması ve tutundurma boyutları ile işletme performansı arasında ise orta düzeyde pozitif yönlü
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yapılan basit doğrusal regresyon analizleri sonucunda hem üretim stratejisinin
hem de pazarlama stratejisinin işletme performansı üzerinde pozitif etkisi bulunmuştur. Üretim stratejilerinin alt
boyutlarından maliyet ve hızın, pazarlama stratejilerinin alt boyutlarından ise dağıtım ve fiyatın işletme
performansı üzerinde pozitif yönde anlamlı etkileri olduğu gözlemlenmiştir. Salgın döneminde işletme
performansını artırmak isteyen gıda işletmeleri yöneticilerinin; özellikle hızlı ürün teslimatına, etkili bir
tutundurma çalışmasına ve etkin bir dağıtım sürecine önem vermeleri gerektiği önerilebilir. Ayrıca bu dönemde
maliyet belirli bir seviyede tutularak yüksek karlılık elde edilebileceği sonucuna varılabilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2022 |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | March 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 26 |