The purpose of this research is to evaluate the reasons for
underachievement of the secondary school students according to the students'
opinions. The data of the study were collected with the help of the
researchers' underachievement reasons questionnaire. One of the findings of the
research is that students have difficulty in determining the educational goal
for the future. The majority of the students stated that I want to go as far as
I can to the level of education that they aim at. Nearly half of the students
who express their perceptions of success as "Undecided" or
"Failed" see themselves as the cause of underachievement, their
friends as the cause of their underachievement. In addition, students expressed
the most unsuccessful or unsuccessful courses in mathematics, English and
Turkish, respectively. According to student opinions, the reasons for the
underachievement are "I cannot succeed because of my brothers" and "I
am not successful because of my health problems". A small proportion of
the students in the survey showed their teachers as reasons for
underachievement. Underachievement to connect students' underachievement to an
external influence can be seen as an important issue in terms of overcoming the
problem of underachievement.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin başarısızlık nedenlerinin öğrenci
görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırmanın verileri araştırmacılar
tarafından alanyazın taramasına göre oluşturulan başarısızlık nedenleri anketi
yardımıyla toplanmıştır. Araştırmanın bulgularından biri öğrencilerin geleceğe
yönelik öğretim hedefi belirlemede zorlandıklarıdır. Öğrencilerin büyük
çoğunluğu hedeflediği öğretim kademesini gidebildiğim
yere kadar gitmek istiyorum olarak ifade etmiştir. Başarı algılarını
“Kararsızım” veya “Başarısızım” şeklinde ifade eden öğrencilerin yaklaşık
yarısı başarısızlık nedeni olarak kendilerini, arkadaşlarının başarısızlık
nedeni olarak arkadaşlarını görmektedirler. Ayrıca öğrenciler sırasıyla en çok
başarısız oldukları ya da çalıştıkları halde başaramadıkları dersi matematik,
İngilizce ve Türkçe olarak ifade etmişlerdir.
Öğrenci görüşlerine göre başarısızlık nedeni olarak öne çıkanlar “Kardeşlerim yüzünden başarılı olamıyorum”
ve “Sağlık sorunlarım olduğundan
başarılı olamıyorum” nedenleridir. Araştırma kapsamındaki öğrencilerin
çok az bir bölümü başarısızlık nedeni olarak öğretmenlerini göstermişlerdir.
Öğrencilerin başarısızlıklarını bir dış etkene bağlamamaları başarısızlık
sorununun aşılması açısından önemli bir durum olarak gösterilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.