Research Article
BibTex RIS Cite

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlar

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 131 - 154, 23.12.2024

Abstract

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı mezunları, pek çok kurum ve kuruluşta görev yapmakla birlikte en çok istihdam edilen kurumlar özellikle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullardır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarının, öğrencilerini bu hizmetleri verimli şekilde yürütebilir yeterliliğe eriştirme amacı vardır. Lisans öğrenimi sürecinde teorik ve uygulamalı derslerle öğrencilerini bu amaca ulaştırırlar. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından oluşturulan yapılandırılmış bilgi ve yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir. Yapılandırılmış forma yanıt verenlerin sayısı 50 ve yarı yapılandırılmış görüşmeye katılan öğrenci sayısı 54’tür. Yapılan bu çalışmada Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programı öğrencilerinin görüşleri nitel ve nicel veri analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın bulgularında okul psikolojik danışmanları dışında kalan diğer öğretmenlerin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerine yönelik olumsuz tutumları ilgili sorunlar öne çıkmaktadır. En çok memnun kalınan ve daha az sorun bildirilen temanın uygulama okullarındaki okul psikolojik danışmanlarının Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerine ilişkin tutumları olarak bulunmuştur. Araştırma bulguları alanyazın temelinde tartışılmıştır.

References

  • Aslan, E. A. (2003) Psikolojik danışman eğitimine farklı bir bakış. Psikolojik Danışman Eğitiminde Uygulamalı Derslerin Yürütülmesi Sempozyumu. R, Özyürek (Ed). https://www.researchgate.net/publication/358711830
  • Atıcı, M. ve Çam, S. (2013). Students’ views on the course of counseling and guidance practice at schools. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 106-119. https://doi.org/10.17066/pdrd.64077
  • Atıcı, M., Sanberk, İ. ve Ortakale, Y. (2011). Mesleki ve kişisel gelişim açısından rpd üçüncü sınıf öğrencilerinin grup rehberliği etkinliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 20, Sayı 3, Sayfa 459-474. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50727
  • Atıcı, M. ve Ulusoy, Y. (2010). Psikolojik danışman adaylarının grup rehberliği etkinliğini yürütürken kullandıkları psikolojik danışma becerilerinin, bu becerileri kullanmaya ilişkin yeterlik algılarının ve grup yönetimini sağlama yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 62-81. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50560
  • Barret, R. L. ve Schmidt, J. J. (1986). School counselor certification and supervision: overlooked professional ıssues. Counselor Education and Supervision, 26(1), 50-55. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1986.tb00693.x
  • Bengisoy, A. ve Özdemir, M. B. (2019). Psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin bakış açısıyla psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 189-193. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.24
  • Bradley, C. ve Fiorini, J. (1999). Evaluation of Counseling Practicum: National study of programs accredited by CACREP. Counselor Education and Supervision, 39(2). https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1999.tb01222.x
  • Coker, K. ve Schrader, S. (2004). Conducting a school-based practicum: a collaborative model. Professional School Counseling, 7, 4, 263-267. https://www.jstor.org/stable/42732590
  • Getz, H. G. (1999). Assessment of clinical supervisor competencies. Journal of Counseling and Development, 77, 491-497. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02477.x
  • Hecker, J. E., Fink, C. M., Levasseur, J. B. ve Parker, J. D. (1995). Perspectives on practicum: A survey of directors of accredited PhD programs and internships (or, what is a practicum hour, and how many do I need?). Professional Psychology: Research and Practice, 26(2), 205–210. https://doi.org/10.1037/0735-7028.26.2.205
  • Henderson, P. (1994). Supervision of school counselors. Greensboro, NC: ERIC Clearinghouse on Counseling and Student Services. (ERIC Document Reproduction Service No. ED372353). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372353.pdf
  • House, R. M. ve Hayes, R. L. (2002). School counselors: Becoming key players in school reform. Professional School Counseling, 5(4), 249-256. https://www.researchgate.net/publication/234646712_School_Counselors_Becoming_Key_Players_in_School_Reform
  • Ingram, K. W., Haynes, L. L., Davidson Shivers, G. V. ve Irvin, R. (2005). Building an alumni support community: Tracking alumni for program evaluation and added value. College Student Journal, 39(2), 48-63. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED485033.pdf
  • Korkut-Owen, F., Acar, T., Haskan-Avcı, Ö. ve Kızıldağ, S. (2013). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programının Mezunlar Tarafından Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 354-372. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16747
  • Kuk, L. ve Banning, J. (2009). Student affairs preparation programs: A competency based approach to assessment and outcomes. College Student Journal, 43(2), 492-502. https://eric.ed.gov/?id=EJ872263
  • Meydan, B. (2014). Teaching counseling skills to counselor trainees: a comparative study. Hacettepe University Journal of Education, 29(3), 110-123. https://www.researchgate.net/publication/288283500_Teaching_counseling_skills_to_counselor_trainees_A_comparative_study
  • Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor ıdentity development: A qualitative study of hispanic student ınterns. Counselor Education and Supervision, 43(1), 2–14. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2003.tb01825.x
  • Paisley, P. ve Hayes, R. L. (2003). School counseling in the academic domain: Transformations in preparation and practice. Professional School Counseling, 6(3), 198-204. https://www.researchgate.net/publication/234574905
  • Peterson, J. S., Goodman, R., Keller, T. ve McCauley, A. (2004). Teachers and nonteachers as school counselors: Reflections on the internship experience. Professional School Counseling, 7, 4, 246-255. https://www.researchgate.net/publication/234647251
  • Oksal, A. ve Güner, F. (2018). Fransa ve Türkiye’deki okullarda yürütülen rehberlik hizmetlerinin incelenmesi: Karşılaştırmalı durum çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 231-249. https://doi.org/10.17244/eku.300551
  • Öcal, G. (2010). Hacettepe Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans Programı mezunlarının mezun oldukları programa ilişkin görüşleri, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=jhFTzZAQs5odE3ojji1hZw&no=kGMGuuhsqGMqdVvIaaQvPg
  • Özyürek, R. (2009). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ve öğrencilere sağlanan süpervizyon olanakları: Ulusal bir tarama çalışması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(32), 54-63. https://doi.org/10.17066/RPDd.44114
  • Özyürek, R. (2022). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları için bir kılavuz. R. Özyürek (Ed), Psikolojik Danışman Eğitiminde Uygulamalı Derslerin Yürütülmesi Sempozyumu (s. 46 - 60) içinde. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. https://www.researchgate.net/publication/358711830
  • Studer, J. R. (2005). Supervising school counselors in training: A guide for field supervisors. Professional School Counselor, 8(4), 353-359. https://www.jstor.org/stable/42732630
  • Şahin, İ., Togay, A. ve Atıcı, M., (2019). Counselor candidates' perceptions about therapeutic skills and conditions. International Journal of Human Sciences, vol.16, no.1, 56-72. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i1.5347
  • Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 23, 389 – 407. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181388
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş. B.Yeşilyaprak (Ed) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya (9. Baskı) içinde (s.1-41). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Wood, C. ve Dixon Rayle, A. (2006). A model of school counseling supervision: The goals, functions, roles, and systems model. Counselor Education and Supervision, 45, 253-266. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2006.tb00002.x

Opinions of Guidance and Psychological Counseling Students About the Problems They Encounter in Counseling Practice in Schools

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 131 - 154, 23.12.2024

Abstract

Although graduates of the Guidance and Psychological Counseling program work in many institutions and organizations, the institutions where they are most employed are public and private schools affiliated with the Ministry of National Education. Guidance and Psychological Counseling programs aim to equip students with the ability to carry out these services efficiently. They help their students achieve this goal through theoretical and practical courses during their undergraduate education. In the study, the data were obtained from the structured information form and semi-structured interview form by the researcher. The number of students who responded to the structured form was 50, and the number of students who participated in the semi-structured interview was 54. In this study, the opinions of the Guidance and Psychological Counseling program students were examined through qualitative and quantitative data analysis. In the findings of the study, problems related to the negative attitudes of the teachers other than school psychological counselors towards interns stand out. The subject that was most satisfied by the interns and reported fewer problems was the school psychological counselors' attitudes towards interns. The research findings were discussed on the basis of the literature.

References

  • Aslan, E. A. (2003) Psikolojik danışman eğitimine farklı bir bakış. Psikolojik Danışman Eğitiminde Uygulamalı Derslerin Yürütülmesi Sempozyumu. R, Özyürek (Ed). https://www.researchgate.net/publication/358711830
  • Atıcı, M. ve Çam, S. (2013). Students’ views on the course of counseling and guidance practice at schools. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 106-119. https://doi.org/10.17066/pdrd.64077
  • Atıcı, M., Sanberk, İ. ve Ortakale, Y. (2011). Mesleki ve kişisel gelişim açısından rpd üçüncü sınıf öğrencilerinin grup rehberliği etkinliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 20, Sayı 3, Sayfa 459-474. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50727
  • Atıcı, M. ve Ulusoy, Y. (2010). Psikolojik danışman adaylarının grup rehberliği etkinliğini yürütürken kullandıkları psikolojik danışma becerilerinin, bu becerileri kullanmaya ilişkin yeterlik algılarının ve grup yönetimini sağlama yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 62-81. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50560
  • Barret, R. L. ve Schmidt, J. J. (1986). School counselor certification and supervision: overlooked professional ıssues. Counselor Education and Supervision, 26(1), 50-55. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1986.tb00693.x
  • Bengisoy, A. ve Özdemir, M. B. (2019). Psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin bakış açısıyla psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 189-193. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.24
  • Bradley, C. ve Fiorini, J. (1999). Evaluation of Counseling Practicum: National study of programs accredited by CACREP. Counselor Education and Supervision, 39(2). https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1999.tb01222.x
  • Coker, K. ve Schrader, S. (2004). Conducting a school-based practicum: a collaborative model. Professional School Counseling, 7, 4, 263-267. https://www.jstor.org/stable/42732590
  • Getz, H. G. (1999). Assessment of clinical supervisor competencies. Journal of Counseling and Development, 77, 491-497. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02477.x
  • Hecker, J. E., Fink, C. M., Levasseur, J. B. ve Parker, J. D. (1995). Perspectives on practicum: A survey of directors of accredited PhD programs and internships (or, what is a practicum hour, and how many do I need?). Professional Psychology: Research and Practice, 26(2), 205–210. https://doi.org/10.1037/0735-7028.26.2.205
  • Henderson, P. (1994). Supervision of school counselors. Greensboro, NC: ERIC Clearinghouse on Counseling and Student Services. (ERIC Document Reproduction Service No. ED372353). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372353.pdf
  • House, R. M. ve Hayes, R. L. (2002). School counselors: Becoming key players in school reform. Professional School Counseling, 5(4), 249-256. https://www.researchgate.net/publication/234646712_School_Counselors_Becoming_Key_Players_in_School_Reform
  • Ingram, K. W., Haynes, L. L., Davidson Shivers, G. V. ve Irvin, R. (2005). Building an alumni support community: Tracking alumni for program evaluation and added value. College Student Journal, 39(2), 48-63. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED485033.pdf
  • Korkut-Owen, F., Acar, T., Haskan-Avcı, Ö. ve Kızıldağ, S. (2013). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programının Mezunlar Tarafından Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 354-372. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16747
  • Kuk, L. ve Banning, J. (2009). Student affairs preparation programs: A competency based approach to assessment and outcomes. College Student Journal, 43(2), 492-502. https://eric.ed.gov/?id=EJ872263
  • Meydan, B. (2014). Teaching counseling skills to counselor trainees: a comparative study. Hacettepe University Journal of Education, 29(3), 110-123. https://www.researchgate.net/publication/288283500_Teaching_counseling_skills_to_counselor_trainees_A_comparative_study
  • Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor ıdentity development: A qualitative study of hispanic student ınterns. Counselor Education and Supervision, 43(1), 2–14. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2003.tb01825.x
  • Paisley, P. ve Hayes, R. L. (2003). School counseling in the academic domain: Transformations in preparation and practice. Professional School Counseling, 6(3), 198-204. https://www.researchgate.net/publication/234574905
  • Peterson, J. S., Goodman, R., Keller, T. ve McCauley, A. (2004). Teachers and nonteachers as school counselors: Reflections on the internship experience. Professional School Counseling, 7, 4, 246-255. https://www.researchgate.net/publication/234647251
  • Oksal, A. ve Güner, F. (2018). Fransa ve Türkiye’deki okullarda yürütülen rehberlik hizmetlerinin incelenmesi: Karşılaştırmalı durum çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 231-249. https://doi.org/10.17244/eku.300551
  • Öcal, G. (2010). Hacettepe Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans Programı mezunlarının mezun oldukları programa ilişkin görüşleri, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=jhFTzZAQs5odE3ojji1hZw&no=kGMGuuhsqGMqdVvIaaQvPg
  • Özyürek, R. (2009). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ve öğrencilere sağlanan süpervizyon olanakları: Ulusal bir tarama çalışması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(32), 54-63. https://doi.org/10.17066/RPDd.44114
  • Özyürek, R. (2022). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları için bir kılavuz. R. Özyürek (Ed), Psikolojik Danışman Eğitiminde Uygulamalı Derslerin Yürütülmesi Sempozyumu (s. 46 - 60) içinde. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. https://www.researchgate.net/publication/358711830
  • Studer, J. R. (2005). Supervising school counselors in training: A guide for field supervisors. Professional School Counselor, 8(4), 353-359. https://www.jstor.org/stable/42732630
  • Şahin, İ., Togay, A. ve Atıcı, M., (2019). Counselor candidates' perceptions about therapeutic skills and conditions. International Journal of Human Sciences, vol.16, no.1, 56-72. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i1.5347
  • Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 23, 389 – 407. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181388
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş. B.Yeşilyaprak (Ed) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya (9. Baskı) içinde (s.1-41). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Wood, C. ve Dixon Rayle, A. (2006). A model of school counseling supervision: The goals, functions, roles, and systems model. Counselor Education and Supervision, 45, 253-266. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2006.tb00002.x
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects School Counseling, Psychological Counseling Education
Journal Section Articles
Authors

Ali Güllü 0000-0002-1256-4992

Publication Date December 23, 2024
Submission Date June 26, 2024
Acceptance Date November 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Güllü, A. (2024). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlar. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 131-154.

Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.