Research Article
BibTex RIS Cite

Din ve Eğlence Kültürü KSÜ İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Mezuniyet Gecesi Hakkında Sosyolojik Bir Değerlendirme

Year 2005, Issue: 6, 17 - 42, 01.12.2005

Abstract

Bu makale, din ve eglence kültürü arasındaki karsılıklı

iliskiyi, Kahramanmaras Sütçü mam Üniversitesi lahiyat Fakültesi

ögrencileri özelinde ele almaktadır. lk önce mezuniyet

gecesinde yapılan bazı gözlemler incelenmektedir. Söz konusu

ögrenciler, hem lahiyat Fakültesi hem de seküler dünya görüsü

içerisindeki konumlarını tanımlarken bir dönüsüm süreci içerisinde

bulunmakta ve yeni bir dindarlık formu gelistirmeye çalısmaktadırlar.

Bu süreçte egitim, ögrenciler üzerinde oldukça

etkin bir rol oynamaktadır. Bu yüzden egitimin sekülerlestirici

rolü ve bu sürece yapmıs oldugu etkileri, ögrencilerin seküler ve

dinî degerler arasında tercihte bulunurken dinî tutum ve davranıslarının

cinsiyet rolleriyle ilgili davranıslarına etkisi örneginde

incelenecektir. Egitimin etkin rolüne ragmen bu ögrenciler

seküler bir dünya görüsü içindeki yerlerine tam olarak belirleyebilmiş

olmaktan uzaktırlar.

References

  • Akyol, T. (2001), “Eğlenmek…”, Milliyet, 03 Ocak 2001, s.13
  • Akyol, T. (2002), “İslam ve Yaşama Sevinci”, Milliyet, 23 Şubat 2002, s.13
  • Akşit B. (1993), “Türkiye’de İslami Eğitim”, Çağdaş Türkiye’de İslam, Richard Tapper (ed.), İstanbul, Sarmal Yay., s.99- 127
  • Akyüz, N. (2001), İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Din Anlayışı: Ankara, Marmara ve Atatürk Üniversitesi Örneği, (yayın- lanmamış), Ankara
  • Akyüz, Y. (1982), Türk Eğitim Tarihi, Ankara, A.Ü. Eğitim Bi- limleri Fak. Yay.
  • Apaydın, H. ve M. Ali Kirman (2004), “K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma”, 6-8 Mayıs 2004 tarihleri arasında Kahramanmaraş Beledi- yesi ve Maraş-Der tarafından düzenlenen I. Kahraman- maraş Sempozyumu’na sunulan tebliğ, Kahramanma- raş, 2004
  • Arslantürk, Z. ve T. Amman (2000), Sosyoloji, İstanbul, Kaknüs Yay.
  • Baymur, F. (2004), Genel Psikoloji, 13.baskı, İstanbul, İnkılap Yay.
  • Berger, P.L. (2002), “Sekülerizmin Gerilemesi”, Sekülerizm Sor- gulanıyor, haz. A.Köse, İstanbul, Ufuk Yay., s.11-32
  • Bozkurt, N. (1994), “Eğlence”, TDV İslam Ansiklopedisi, C.10, İstanbul, s.483-488
  • Çayır, K. (1997), “İslamcı Bir Sosyologun Hâl-i Pürmelâli”, Yeni Şafak, 28 Haziran 1997, s.10
  • Çiftçi, A. (2003), Nasıl Bir Sosyal Bilim, Ankara, Kitabiyat Yay.
  • Çiftçi, A. (2004), Anlayıcı Yaklaşım ve Din Sosyolojisi İçin Bazı Uzanımları, Ankara, Kitabiyat Yay.
  • Davie, Grace (1990), “Believing without Belonging: Is This the Future of Religion in Britain”, Social Compass, Vol.37, No.4, s.455-469
  • Durkheim, E. (1923), Dinî Hayatın İptidaî Şekilleri, çev. H.Cahit, İstanbul, Tanin Matbaası
  • Düzenli, P. (2001), “Klasik İslam Kaynaklarında Müzik Tartış- maları”, Marife, Yıl 1, Sayı 2, Güz 2001, s.27-58
  • Esmer, Y. ve M. Göcek (1999), “1994’ten 1998’e İslam, İslamcı- lık ve Politika”, Milliyet, 2 Nisan 1999
  • Geertz, C. (1998), “Kültürel Bir Sistem Olarak Din”, Din Sosyo- lojisi, der. Y.Aktay, M.E.Köktaş, 2.baskı, Ankara, Vadi Yay., s.177-190
  • Giddens, A. (1996), Mahremiyetin Dönüşümü: Modern Toplum- larda Cinsellik, Aşk ve Erotizm, çev. İ.Şahin, İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • Giddens, A. (1998), Modernliğin Sonuçları, çev. E.Kuşdil, 2.baskı, İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • Glock, C. (1998), “Dindarlığın Boyutları Üzerine”, Din Sosyolo- jisi, der. Y.Aktay, M.E.Köktaş, 2.baskı, Ankara, Vadi Yay., s.252-274
  • Göka, E. (1996), “Üç Rockçı Kadın ve Türkiye’nin Geleceği”, Yeni Yüzyıl, 18 Ağustos 1996, s.20
  • Göle, N. (2000a), İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri, İstanbul, Metis Yay.
  • Göle, N. (2000b), Melez Desenler, İstanbul, Metis Yay.
  • Günay, Ü. (1999), Erzurum ve Çevre Köylerinde Dinî Hayat, Erzurum, Erzurum Kitaplığı
  • Güngör, E. (1981), “Eğlencenin Sosyal ve Psikolojik Yönü”, Türk Edebiyatı, Sayı 94, 1981, s.14-6
  • İbn Haldun (1986), Mukaddime, çev. Z.K.Ugan, C.I, İstanbul, MEB Yay.
  • Introvigne, M. (2001), “The Future of Religion and New Religions”, 15-17 Haziran 2001 tarihlerinde İsveç’te dü- zenlenen The Future of Religion konulu sempozyuma sunulan tebliğ, İsveç, 2001, (http://ww.cesnur.org) [05 Aralık 2002]
  • Kirman, M.A. (1994), Yeniyayla’da Dinî Hayat, (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara, 1994
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstan- bul, Rağbet Yay.
  • Kirman, M.A. (2004), “Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Yeni Dinî Cemaatler”, Muhafazakar Düşünce, Yıl 1, Sayı 2, Güz 2004, s.61-78
  • Koçer, H.A. (1991), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Geli- şimi, İstanbul, MEB. Yay.
  • Koştaş, M. (1995), Üniversite Öğrencilerinde Dine Bakış, Anka- ra, TDV Yay.
  • Köten, A. (1994), Asr-ı Saadette Eğlence ve Düğün”, Bütün Yönleriyle Asrı Saadette İslam, C.IV, İstanbul, s.487-509
  • MEB (2002), Milli Eğitim Sayısal Veriler 2001-2002, Ankara, MEB APK Kurul Başkanlığı Yay.
  • Lewis, B. (1998), Modern Türkiye’nin Doğuşu, çev. M.Kıratlı, 6.baskı, Ankara Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Özdalga, E. (1998), Örtünme Sorunu, İstanbul, Sarmal Yay.
  • Özlem, D. (1998), “Evrenselcilik Mitosu ve Sosyal Bilimler”, Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek, İstanbul, Metis Yay., 1998, s.53-66
  • Öztabağ, L. (1970), Psikolojide İlk Adım, İstanbul, Remzi Kitabevi
  • Roy, O. (1995), Siyasal İslam’ın İflası, çev. C.Akalın, 2.baskı, İstanbul, Metis Yay.
  • Scharf, B.R. (1970), The Sociological Study of Religion, London, Hutchinson & Co Ltd.
  • Scheepers, P., M. Te Grotenhuis, F. Van Der Slik (2002), “Edu- cation, Religiosity and Moral Attitudes”, Sociology of Re- ligion, Vol.63, No.2, Summer 2002, s.157-176
  • Taştan, A., A. Kuşat, C. Çelik (2001), “Üniversite Düzeyinde Din Öğretimi Alan Öğrencilerde Eğitim Sürecinde Olu- şan Tutum ve Davranış Değişiklikleri: Erciyes Üniversi- tesi İlahiyat Fakültesi Örneği”, E.Ü. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, Sayı 11, Yıl 2001, s.169-192
  • Temelkuran, E. (2002), “Yine Olmadı Niye Olmadı?”, Milliyet Pazar, 24 Kasım 2002, s.2
  • Turner, B.S. (1991), Max Weber ve İslam, çev. Y.Aktay, Ankara, Vadi Yay.
  • Touraine, A. (2000), Modernliğin Eleştirisi, çev. H.Tufan, 3.baskı, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Vernon, G.M. (1962), Sociology of Religion, New York, McGraw- Hill
Year 2005, Issue: 6, 17 - 42, 01.12.2005

Abstract

References

  • Akyol, T. (2001), “Eğlenmek…”, Milliyet, 03 Ocak 2001, s.13
  • Akyol, T. (2002), “İslam ve Yaşama Sevinci”, Milliyet, 23 Şubat 2002, s.13
  • Akşit B. (1993), “Türkiye’de İslami Eğitim”, Çağdaş Türkiye’de İslam, Richard Tapper (ed.), İstanbul, Sarmal Yay., s.99- 127
  • Akyüz, N. (2001), İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Din Anlayışı: Ankara, Marmara ve Atatürk Üniversitesi Örneği, (yayın- lanmamış), Ankara
  • Akyüz, Y. (1982), Türk Eğitim Tarihi, Ankara, A.Ü. Eğitim Bi- limleri Fak. Yay.
  • Apaydın, H. ve M. Ali Kirman (2004), “K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma”, 6-8 Mayıs 2004 tarihleri arasında Kahramanmaraş Beledi- yesi ve Maraş-Der tarafından düzenlenen I. Kahraman- maraş Sempozyumu’na sunulan tebliğ, Kahramanma- raş, 2004
  • Arslantürk, Z. ve T. Amman (2000), Sosyoloji, İstanbul, Kaknüs Yay.
  • Baymur, F. (2004), Genel Psikoloji, 13.baskı, İstanbul, İnkılap Yay.
  • Berger, P.L. (2002), “Sekülerizmin Gerilemesi”, Sekülerizm Sor- gulanıyor, haz. A.Köse, İstanbul, Ufuk Yay., s.11-32
  • Bozkurt, N. (1994), “Eğlence”, TDV İslam Ansiklopedisi, C.10, İstanbul, s.483-488
  • Çayır, K. (1997), “İslamcı Bir Sosyologun Hâl-i Pürmelâli”, Yeni Şafak, 28 Haziran 1997, s.10
  • Çiftçi, A. (2003), Nasıl Bir Sosyal Bilim, Ankara, Kitabiyat Yay.
  • Çiftçi, A. (2004), Anlayıcı Yaklaşım ve Din Sosyolojisi İçin Bazı Uzanımları, Ankara, Kitabiyat Yay.
  • Davie, Grace (1990), “Believing without Belonging: Is This the Future of Religion in Britain”, Social Compass, Vol.37, No.4, s.455-469
  • Durkheim, E. (1923), Dinî Hayatın İptidaî Şekilleri, çev. H.Cahit, İstanbul, Tanin Matbaası
  • Düzenli, P. (2001), “Klasik İslam Kaynaklarında Müzik Tartış- maları”, Marife, Yıl 1, Sayı 2, Güz 2001, s.27-58
  • Esmer, Y. ve M. Göcek (1999), “1994’ten 1998’e İslam, İslamcı- lık ve Politika”, Milliyet, 2 Nisan 1999
  • Geertz, C. (1998), “Kültürel Bir Sistem Olarak Din”, Din Sosyo- lojisi, der. Y.Aktay, M.E.Köktaş, 2.baskı, Ankara, Vadi Yay., s.177-190
  • Giddens, A. (1996), Mahremiyetin Dönüşümü: Modern Toplum- larda Cinsellik, Aşk ve Erotizm, çev. İ.Şahin, İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • Giddens, A. (1998), Modernliğin Sonuçları, çev. E.Kuşdil, 2.baskı, İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • Glock, C. (1998), “Dindarlığın Boyutları Üzerine”, Din Sosyolo- jisi, der. Y.Aktay, M.E.Köktaş, 2.baskı, Ankara, Vadi Yay., s.252-274
  • Göka, E. (1996), “Üç Rockçı Kadın ve Türkiye’nin Geleceği”, Yeni Yüzyıl, 18 Ağustos 1996, s.20
  • Göle, N. (2000a), İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri, İstanbul, Metis Yay.
  • Göle, N. (2000b), Melez Desenler, İstanbul, Metis Yay.
  • Günay, Ü. (1999), Erzurum ve Çevre Köylerinde Dinî Hayat, Erzurum, Erzurum Kitaplığı
  • Güngör, E. (1981), “Eğlencenin Sosyal ve Psikolojik Yönü”, Türk Edebiyatı, Sayı 94, 1981, s.14-6
  • İbn Haldun (1986), Mukaddime, çev. Z.K.Ugan, C.I, İstanbul, MEB Yay.
  • Introvigne, M. (2001), “The Future of Religion and New Religions”, 15-17 Haziran 2001 tarihlerinde İsveç’te dü- zenlenen The Future of Religion konulu sempozyuma sunulan tebliğ, İsveç, 2001, (http://ww.cesnur.org) [05 Aralık 2002]
  • Kirman, M.A. (1994), Yeniyayla’da Dinî Hayat, (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara, 1994
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstan- bul, Rağbet Yay.
  • Kirman, M.A. (2004), “Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Yeni Dinî Cemaatler”, Muhafazakar Düşünce, Yıl 1, Sayı 2, Güz 2004, s.61-78
  • Koçer, H.A. (1991), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Geli- şimi, İstanbul, MEB. Yay.
  • Koştaş, M. (1995), Üniversite Öğrencilerinde Dine Bakış, Anka- ra, TDV Yay.
  • Köten, A. (1994), Asr-ı Saadette Eğlence ve Düğün”, Bütün Yönleriyle Asrı Saadette İslam, C.IV, İstanbul, s.487-509
  • MEB (2002), Milli Eğitim Sayısal Veriler 2001-2002, Ankara, MEB APK Kurul Başkanlığı Yay.
  • Lewis, B. (1998), Modern Türkiye’nin Doğuşu, çev. M.Kıratlı, 6.baskı, Ankara Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Özdalga, E. (1998), Örtünme Sorunu, İstanbul, Sarmal Yay.
  • Özlem, D. (1998), “Evrenselcilik Mitosu ve Sosyal Bilimler”, Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek, İstanbul, Metis Yay., 1998, s.53-66
  • Öztabağ, L. (1970), Psikolojide İlk Adım, İstanbul, Remzi Kitabevi
  • Roy, O. (1995), Siyasal İslam’ın İflası, çev. C.Akalın, 2.baskı, İstanbul, Metis Yay.
  • Scharf, B.R. (1970), The Sociological Study of Religion, London, Hutchinson & Co Ltd.
  • Scheepers, P., M. Te Grotenhuis, F. Van Der Slik (2002), “Edu- cation, Religiosity and Moral Attitudes”, Sociology of Re- ligion, Vol.63, No.2, Summer 2002, s.157-176
  • Taştan, A., A. Kuşat, C. Çelik (2001), “Üniversite Düzeyinde Din Öğretimi Alan Öğrencilerde Eğitim Sürecinde Olu- şan Tutum ve Davranış Değişiklikleri: Erciyes Üniversi- tesi İlahiyat Fakültesi Örneği”, E.Ü. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, Sayı 11, Yıl 2001, s.169-192
  • Temelkuran, E. (2002), “Yine Olmadı Niye Olmadı?”, Milliyet Pazar, 24 Kasım 2002, s.2
  • Turner, B.S. (1991), Max Weber ve İslam, çev. Y.Aktay, Ankara, Vadi Yay.
  • Touraine, A. (2000), Modernliğin Eleştirisi, çev. H.Tufan, 3.baskı, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Vernon, G.M. (1962), Sociology of Religion, New York, McGraw- Hill
There are 47 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleleri / Research Articles
Authors

M. Ali Kirman This is me

Publication Date December 1, 2005
Submission Date July 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Issue: 6

Cite

ISNAD Kirman, M. Ali. “Din Ve Eğlence Kültürü KSÜ İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Mezuniyet Gecesi Hakkında Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 (April 2005), 17-42.

The Journal of Theology Faculty of Kahramanmaraş Sütçü İmam University is published in electronic version and a hardcopy is distributed to each related library.