Bu çalışmada, II/VIII. asırda sünen kitaplarının telifi ile başlayan ahkâm hadislerini derleme gayretinin VII/XIII. asırda yeni bir tarzda ve muhtevada ele alınıp sunulma çabasının en güzel örneği sayılabilecek olan es-Sünen ve’l-ahkâm incelenmektedir. Hâfız Ziyâuddîn el-Makdisî (öl. 643/1245) tarafından telif edilen eser, gerek telif edildiği dönem gerekse muhtevası ve yöntemi itibarıyla önem arz etmektedir. Zira bu dönem artık isnadın asıl fonksiyonunu yitirdiği, tek tek hadislerin nakli yerine hadis kitaplarının bütün olarak nakledildiği bir zaman dilimidir. Diğer taraftan hadis külliyatının en meşhur eserleri olan Kütüb-i Sitte ve diğer bazı kitaplar, otoritelerini elde etmiştir ve yeni çalışmalar bu klasikler esas alınarak telif edilmektedir. İşte böyle bir geçiş döneminde yeni tarzda kaleme alınan es-Sünen ve’l-ahkâm tertibi, yöntemi, kaynakları ve literatüre katkısı ile yakından tanınmayı hak etmektedir. Hadis ilmi açısından telif edildiği zaman ve zemin (Şâm) ile dikkat çeken eser aynı zamanda müellifinin mensubu (bir bakıma da imamı) olduğu Hanbelî mezhebinin hadis/sünnet algısını yansıtması bakımından da dikkate şayandır.
In this study, al-Sunan wa-al-Aḥkām, which can be consid-ered as the best example of the efforts for addressing and presenting the aḥkām (judgement) hadiths, which started as a tradition in the 2nd/8th century with the writing Sunan books, in a new style and content during 8th/13th century is analysed. The work written by al-Ḥāfiẓ Diyāʾ al-Dīn al-Maqdisī (d. 643/1245) is of importance for both the period it is written in, and its content and method. Indeed, this is the period when the isnad lost its main function and hadiths were reported as a whole with books rather than being reported one by one. On the other hand, as the most famous works of hadith literature al-Kutub al-Sitta and some other books had gained authority by then, the new books were written basing on these classical works. Therefore, having been written in a new style during this transition period, al-Sunan wa-al-Aḥkām is worthy of closer examination on account of its organisation, method, sources and contributions to the literature. Drawing attention in terms of ʿIlm al-Ḥadīth for the time and place (Damascus) it was written in, this book is noteworthy as it reflects the hadith/sunnah perception of the Hanbali School of which the writer of the book is a member (and in a sense an imam).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |