Research Article
BibTex RIS Cite

The Relation between Teachers' Perceptions of Religious Identity and Leisure Time: The Case of Gaziantep

Year 2023, Issue: 42, 181 - 214, 31.12.2023
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1353482

Abstract

The provision of leisure time, work and meeting the essential life needs is the definition of remaining time. Leisure time, which is a part of daily life, can be associated with many social institutions. This file system created associations with free time zones. This desired perception of religious identity (PRI) and leisure time evaluations were found to be in place of religious sensibility (RSLTE). The data obtained in the survey conducted with 204 teachers in Gaziantep were analyzed with the statistical program. There are 15 items in the questionnaire for demographic characteristics, the Religious Scale and the measurements of religious sensibility in leisure time. In the study, the significance level and aspects of the change between the two variables were analyzed. According to the analyzes, 13 of PRI and RSLT item 15 had a positive and significant relation, and 2 had a negative and significant relation. As a result of the statistics, it was found that all the assumptions were confirmed. The study data was interpreted as 'If the teachers' perception of religious identity is high, the level of religious characteristics they show in their leisure time is also strong'. In the conclusion part, the relations between religion and leisure time are explained.

References

  • Anthony, Giddens - Sutton, Philip W. Sosyolojide Temel Kavramlar. çev. Ali Esgin. Ankara: Phoenix, 4., 2020.
  • Ardahan, Faik (ed.). Her Yönüyle Rekreasyon. Ankara: Detay Yayıncılık, 1. Basım, 2016.
  • Arslan, Mustafa. “Gündelik Hayatta Din”. Din Sosyolojisi El Kitabı. ed. Niyazi Akyüz - İhsan Çapcıoğlu. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.
  • Avcı, Özlem. Bir Özneleşme Örneği Olarak İstanbul’da Dindar Bir Üniversite Gençliği. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2010.
  • Aytaç, Ömer. “Kapitalizm Ve Boş Zaman”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1 (Haziran 2005), 22.
  • Ayten, Ali. “Dini Bağlılık ve Dini Kimliğin Ruh Sağlığına Katkısı Nedir? Din Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma”. Din, Erdem ve Sağlık. ed. Ali Ayten. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 1. Basım, 2015.
  • Bahadır, Murat. “Antikçağ’dan Günümüze Boş Zaman Üzerine Bir Değerlendirme”. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/2 (Temmuz 2016), 103-116.
  • Bodur, Hüsnü Ezber. “Sosyal Kurumlar Ve Din İlişkisi”. Din Sosyolojisi. 223-244. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi̇ Yayını, 2020.
  • Cavlı, Zübeyde. Serbest Zaman Değerlendirmede Medya Ve Din. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Cavlı, Zübeyde - Coşkun, Ali. “Zaman Değerlendirmede Medya Ve Din İlişkisi Üzerine Bir Araştırma”. Toplum Bilimleri Dergisi 11/22 (Temmuz 2017), 133-146.
  • Coşkun, Ali. “Din ve Kimlik”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/24 (2003), 5-23.
  • Çapcıoğlu, İhsan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yakın Sosyal Çevre ile İlişkilerinde Etkili Bir Faktör Olarak Dindarlık”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2008), 49-64.
  • Dal, Nil Esra - Topay, Gülnihal. “Muhafazakâr Tüketicilerin Helâl Turizme Bakışı”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) 5/12 (2018), 260-280.
  • Erdoğan, Akın. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Boş Zaman Yönetimleri ile Boş Zaman Engelleri Arasındaki İlişki. Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Güler, Fatma. Sosyal Tabakalaşma, Toplumsal Cinsiyet Ve Din İlişkisi: Üst Sosyo-Ekonomik Tabakaya Mensup Dindar Kadınların Gündelik Hayatı Üzerine Bir Araştırma. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Kul, Zuhal. Nevşehir il Merkezinde Çalışan Kadın Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Eğilimleri. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Metin, Taki Can. Boş Zaman Literatürünün Dünyadaki Gelişimi: Leisure Science Dergisinde Yayınlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Mustafa Tekin. “Kamusal Alanda Din”. Din Sosyolojisi El Kitabı. ed. İhsan Çapcıoğlu, Niyazi Akyüz. 631-651. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.
  • Okumuş, Ejder. Boş Zamanlar Kitabı Boş Zamanlar ve Din. İstanbul: Akis Kitap, 1. Basım, 2013.
  • Özdemir, Hüseyin. Muhafazakâr Otel Müşterilerinin Otel İşletmelerinde Aradıkları Özelliklerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Şen, İleyda. Dini Sembol ve Pratikler Düzleminde Kuşakların Dindarlık Yorumunda Algı Farkları: Trabzon İli Örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Tekir, Ömer Akgün - Turhan, A. Abdullah. “Helal Konseptli Konaklama Hizmetleri: Muhafazakâr Turistlerin Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma”. ed. Hüseyin Pamukçu - Kutay Oktay. Antalya: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi, 2019.
  • Tezcan, Mahmut. Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara: Doğan Matbaası, 1977.
  • Yıldırım, Mustafa. Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Yüksek Din Öğretimi Mezunlarının Din Anlayışları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022.

Öğretmenlerin Dini Kimlik Algıları ile Serbest Zaman Değerlendirmeleri Arasındaki İlişki: Gaziantep Örneği

Year 2023, Issue: 42, 181 - 214, 31.12.2023
https://doi.org/10.35209/ksuifd.1353482

Abstract

Serbest zaman kavramı, çalışma ve zorunlu yaşam ihtiyaçlarının karşılanması dışında kalan zamanı tanımlamaktadır. Gündelik yaşamın bir parçası olan serbest zaman birçok sosyal kurumla ilişkilendirilmektedir. Bu çalışmanın konusunu ise serbest zamanın din kurumu ile ilişkisi oluşturmuştur. Bu amaçla öğretmenlerin dini kimlik algısı (DKA) ve serbest zaman değerlendirmelerinde dinî hassasiyet düzeyleri (SDHD) tespit edilmiştir. Gaziantep’te 204 öğretmenle yapılan anket çalışmasıyla elde edilen veriler istatistik programı ile analiz edilmiştir. Ankette demografik özellikler, Dini Kimlik Ölçeği ve SDHD’yi ölçmeye yönelik hazırlanan 15 madde yer almıştır. Çalışmada iki değişken arasındaki korelasyonun anlamlılık düzeyi ve yönü analiz edilmiştir. Analizlere göre DKA ile SDHD’nin 15 maddesinden 13’ünün pozitif ve anlamlı, 2’sinin negatif ve anlamlı ilişki içinde olduğu görülmüştür. İstatistikler sonucunda tüm hipotezlerin doğrulandığı bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışma bulguları, ‘Öğretmenlerin dini kimlik algıları yüksek ise serbest zaman değerlendirmelerinde gösterdiği dini hassasiyet düzeyi de yüksektir’ şeklinde yorumlanmıştır. Sonuç bölümünde din ile serbest zaman ilişkisi bulgular ışığında açıklanmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalında tarafımca tamamlanan "Öğretmenlerin Serbest Zaman Değerlendirmeleri ve Din İlişkisi: Gaziantep Örneği" Başlıklı yüksek lisans tezinden türetilmiştir.

References

  • Anthony, Giddens - Sutton, Philip W. Sosyolojide Temel Kavramlar. çev. Ali Esgin. Ankara: Phoenix, 4., 2020.
  • Ardahan, Faik (ed.). Her Yönüyle Rekreasyon. Ankara: Detay Yayıncılık, 1. Basım, 2016.
  • Arslan, Mustafa. “Gündelik Hayatta Din”. Din Sosyolojisi El Kitabı. ed. Niyazi Akyüz - İhsan Çapcıoğlu. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.
  • Avcı, Özlem. Bir Özneleşme Örneği Olarak İstanbul’da Dindar Bir Üniversite Gençliği. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2010.
  • Aytaç, Ömer. “Kapitalizm Ve Boş Zaman”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1 (Haziran 2005), 22.
  • Ayten, Ali. “Dini Bağlılık ve Dini Kimliğin Ruh Sağlığına Katkısı Nedir? Din Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma”. Din, Erdem ve Sağlık. ed. Ali Ayten. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 1. Basım, 2015.
  • Bahadır, Murat. “Antikçağ’dan Günümüze Boş Zaman Üzerine Bir Değerlendirme”. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/2 (Temmuz 2016), 103-116.
  • Bodur, Hüsnü Ezber. “Sosyal Kurumlar Ve Din İlişkisi”. Din Sosyolojisi. 223-244. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi̇ Yayını, 2020.
  • Cavlı, Zübeyde. Serbest Zaman Değerlendirmede Medya Ve Din. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Cavlı, Zübeyde - Coşkun, Ali. “Zaman Değerlendirmede Medya Ve Din İlişkisi Üzerine Bir Araştırma”. Toplum Bilimleri Dergisi 11/22 (Temmuz 2017), 133-146.
  • Coşkun, Ali. “Din ve Kimlik”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/24 (2003), 5-23.
  • Çapcıoğlu, İhsan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yakın Sosyal Çevre ile İlişkilerinde Etkili Bir Faktör Olarak Dindarlık”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2008), 49-64.
  • Dal, Nil Esra - Topay, Gülnihal. “Muhafazakâr Tüketicilerin Helâl Turizme Bakışı”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) 5/12 (2018), 260-280.
  • Erdoğan, Akın. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Boş Zaman Yönetimleri ile Boş Zaman Engelleri Arasındaki İlişki. Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Güler, Fatma. Sosyal Tabakalaşma, Toplumsal Cinsiyet Ve Din İlişkisi: Üst Sosyo-Ekonomik Tabakaya Mensup Dindar Kadınların Gündelik Hayatı Üzerine Bir Araştırma. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Kul, Zuhal. Nevşehir il Merkezinde Çalışan Kadın Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Eğilimleri. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Metin, Taki Can. Boş Zaman Literatürünün Dünyadaki Gelişimi: Leisure Science Dergisinde Yayınlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • Mustafa Tekin. “Kamusal Alanda Din”. Din Sosyolojisi El Kitabı. ed. İhsan Çapcıoğlu, Niyazi Akyüz. 631-651. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.
  • Okumuş, Ejder. Boş Zamanlar Kitabı Boş Zamanlar ve Din. İstanbul: Akis Kitap, 1. Basım, 2013.
  • Özdemir, Hüseyin. Muhafazakâr Otel Müşterilerinin Otel İşletmelerinde Aradıkları Özelliklerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Şen, İleyda. Dini Sembol ve Pratikler Düzleminde Kuşakların Dindarlık Yorumunda Algı Farkları: Trabzon İli Örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Tekir, Ömer Akgün - Turhan, A. Abdullah. “Helal Konseptli Konaklama Hizmetleri: Muhafazakâr Turistlerin Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma”. ed. Hüseyin Pamukçu - Kutay Oktay. Antalya: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi, 2019.
  • Tezcan, Mahmut. Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara: Doğan Matbaası, 1977.
  • Yıldırım, Mustafa. Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Yüksek Din Öğretimi Mezunlarının Din Anlayışları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Religion
Journal Section Araştırma Makaleleri / Research Articles
Authors

Merve Çalışır 0000-0002-6230-8911

Publication Date December 31, 2023
Submission Date August 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 42

Cite

ISNAD Çalışır, Merve. “Öğretmenlerin Dini Kimlik Algıları Ile Serbest Zaman Değerlendirmeleri Arasındaki İlişki: Gaziantep Örneği”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 42 (December 2023), 181-214. https://doi.org/10.35209/ksuifd.1353482.

The Journal of Theology Faculty of Kahramanmaraş Sütçü İmam University is published in electronic version and a hardcopy is distributed to each related library.