The aim of this study is to examine the views of Religious Culture and Ethics (RCE) teachers regarding the impact of ethical leadership behaviors on classroom management. The study employed a phenomenological research design and utilized maximum variation sampling, a purposeful sampling technique. The study group consisted of 42 RCE teachers working in public middle and high schools in the central districts of Mersin during the 2024–2025 academic year. Data were collected through interview forms and analyzed using content analysis. The responses provided by the participants were examined, and codes with similar characteristics were grouped to form themes and sub-themes. In this study, participants generally defined teacher leadership through concepts related to pedagogical leadership, such as enhancing student learning and increasing student achievement, as well as concepts associated with ethical leadership, such as providing guidance. Most participants stated that ethical aspects of teacher leadership are reflected in personality traits such as being principled, reliable, and fair, as well as behaviors such as serving as a role model, consistency between words and actions, and value-based guidance. According to the participants, the ethical leadership roles that should be demonstrated in classroom management primarily include acting with a sense of responsibility, being just, acting honestly, and not prioritizing personal interests in decision-making. Participants stated that the ethical leadership behaviors they most frequently employ in classroom management include demonstrating behaviors consistent with moral values and being reliable within the role model dimension, fair grading and assessment practices within the justice and equality dimension, taking responsibility for decisions within the accountability dimension, and providing moral guidance to students within the value-based education dimension. Participants expressed that the impact of teachers’ ethical leadership behaviors on classroom management is mostly related to creating a trust-based classroom environment in the social and emotional dimension of classroom management, implementing fair disciplinary rules in the behavior management dimension, establishing clear and direct communication in the communication dimension, modeling ethical values through behaviors in the values education dimension, and supporting self-confidence and self-respect while considering individual differences in the psychological dimension. According to the findings, the outcomes of ethical leadership behaviors in classroom management are most frequently associated with improved student learning, increased teacher job satisfaction, enhanced trust in the school organization, and strengthened parent-teacher communication. Based on these findings, it is recommended that in-service training programs include topics on ethical leadership to strengthen teachers' ethical leadership behaviors in classroom management.
Religion Education Religious Culture and Ethics Ethical Leadership Classroom Management Teachers
Bu araştırmanın amacı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) öğretmenlerinin etik liderlik davranışlarının sınıf yönetimi üzerindeki etkisi hakkındaki görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada, fenomenolojik yöntem ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2024-2025 eğitim-öğretim yarıyılında Mersin merkez ilçelerindeki resmi ortaokul ve liselerde çalışan 42 DKAB öğretmeninden oluşmaktadır. Görüşme formları ile toplanan veriler içerik analizi yöntemine göre analiz edilmiştir. Katılımcıların sorulara verdikleri cevaplar incelenmiş ve benzer özelliklere sahip kodlar bir araya getirilerek temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Bu çalışmada katılımcılar çoğunlukla öğretmen liderliğini, pedagojik liderlik alanıyla ilgili olan öğrenci öğrenmesini sağlama, öğrenci başarısını artırma ve etik liderlik alanıyla ilgili olan rehberlik etme kavramlarıyla tanımlamışlardır. Araştırmaya katılan katılımcıların çoğu lider öğretmenlerin sahip olduğu “Değerlere bağlı (İlkeli)”, “Güvenilir” ve “Adil” kişilik özelliklerinin ve lider öğretmenlerin gösterdiği “Rol model olma”, “Söylem-davranış tutarlılığı” ve “Değer temelli rehberlik” davranışlarının öğretmen liderliğinin etik yönleri ilgili olduğunu ifade etmiştir. Katılımcılar tarafından sınıf yönetiminde sergilenmesi gereken etik liderlik rollerinin en çok sorumluluk duygusuyla hareket etme, adaletli olma, dürüst davranma ve kararlarında bireysel çıkarları düşünmeme şeklinde ifade edildiği görülmüştür. Araştırmaya katılan katılımcılar, sınıf yönetimi için en çok kullandıkları etik liderlik davranışlarının rol model olmakla ilgili olan ahlaki değerlere uygun davranışlar sergileme ve güvenilir davranışlar sergileme, adalet ve eşitlikçi yaklaşımla ilgili olan adil not verme ve değerlendirme, sorumluluk ve hesap verebilirlikle ilgili olan kararların sorumluluğunu üstlenme ve ahlaki ve değer temelli eğitimle ilgili olan öğrencilere ahlaki rehberlik sağlama davranışları olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmaya katılan katılımcılar, öğretmenlerin etik liderlik davranışlarının sınıf yönetimi üzerindeki etkisinin çoğunlukla sınıf yönetiminin sosyal ve duygusal boyutunda güven temelli sınıf oluşturma, sınıf yönetiminin davranış yönetimi boyutunda adil disiplin kuralları uygulama, sınıf yönetiminin iletişim boyutunda açık ve net iletişim kurma, sınıf yönetiminin değerler eğitimi boyutunda davranışlarla etik değerleri örnekleme ve psikolojik boyutta özgüven ve özsaygıyı destekleme ve bireysel farklılıkları gözetme alanlarıyla ilgili oluğunu ifade etmiştir. Araştırmaya katılan katılımcılar öğretmenlerin etik liderlik davranışlarının sınıf yönetimi üzerindeki etkisinin sonuçlarının en fazla öğrenci öğrenmesinin artması, öğretmenlerin iş doyumun artması, okul örgütüne güvenin artması ve veli-öğretmen iletişimin güçlenmesi ile ilgili olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırma bulgularına dayanarak, öğretmenlerin sınıf yönetiminde etik liderlik davranışlarını güçlendirmek için hizmet içi eğitim programlarına etik liderlik konusunun dahil edilmesi önerilmiştir.
Din Eğitimi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Etik Liderlik Sınıf Yönetimi Öğretmenler
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyoloji (Diğer), Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 45 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
| Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
| Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |
