Amaç: Bu çalışma, ortaöğretim öğrencilerinin
zorba davranışlarda bulunma, maruz kalmaya ilişkin görüşlerini tespit etme ve
ergenlik döneminde yaşanılan zorbalığın tanımlanması amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı
nitelikteki araştırmanın evreni, 2011-2012 öğretim yılında Gaziantep il
merkezinde bulunan kamuya ait bütün liselere devam eden öğrenciler
oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, Gaziantep il merkezinde bulunan kamuya
ait bütün liselerde dokuzuncu sınıfa devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem
büyüklüğü 623 öğrenci olarak bulunmuş fakat toplam 1743 öğrenciye ulaşılmıştır.
Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Akran Zorbalığı Tanı Ölçeği
kullanılmıştır. Elde edilen bulguların analizi için SPSS 24.0 istatistik paket
kullanılarak frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, grupların
karşılaştırılmasında ki-kare ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır.
Araştırmanın yürütülebilmesi etik ve yasal izinler alınarak öğrencilerin sözel onamları
alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin
%40.4’ü zorbalığın okulda sık rastlanılan bir durum; zorbalık türünün %47.9’unun
sözel ve %26.7’si fiziksel şiddet; %41.9’u zorba ile baş etmede çözüm
önerisinin zorbalık olduğunu ifade etmişlerdir. Öğrencilerin yaş, cinsiyet, baba eğitimi, anne-babanın otoriter
olması, ailevi ilgi destek görme ve nasıl bir anne-babaya sahip olma
durumlarına göre sorunlarının üstesinden gelmede fiziksel güç kullanılması
gerekliliğine inanılması arasında istatistiksel olarak önemli ilişki
saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin cinsiyetlerine göre Akran Zorbalığı Tanı
Ölçeği toplam puan ve alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistiksel
açıdan önemli bir fark tespit edilmemiştir (p>0.05).
Sonuç: Öğrencilerin
yüksek oranda zorbalığa maruz kaldığı ve cinsiyet açısından zorbalığa maruz
kalma durumları arasında önemli bir fark olmadığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |