Kişisel temizliğin bir parçası olan el hijyenin sağlanması mikroorganizmaların yol açtığı infeksiyöz hastalıkların engellenmesinde en etkili yollardan birisidir. Doğru el yıkama şekli ve alışkanlıklarının insanlara kazandırılması ile bu hastalıkların sıklıklarında önemli azalmalar olacağı bildirilmektedir. Bu çalışmada Meram Tıp Fakültesi Çocuk polikliniklerine başvuran ilköğretim çağı çocuklarının el hijyenine yönelik davranışlarının gözlemlenerek değerlendirilmesi amaçlandı. Sonrasında el yıkamanın önemi ve doğru el yıkama hakkında bilgi verildi. Gözlemde her adım için doğru yapan ‘1’, yanlış yapan veya hiç yapamayana ‘0’ değeri verildi, sonra yüzdelik olarak puanlandı. Değerlendirmede yüzde, ortalama, standart sapmadan yararlanıldı, ki-kare testi, Mann Whitney U testi kullanıldı. 0.05’ten küçük p değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Ellerin doğru yıkanmasında adımlara uyumda toplam yüzdelik puan ortancası 42.8(0-100) idi. Adımlara uyumda toplam yüzdelik puan ortaokulda okuyanlarda ilkokulda okuyanlara göre (p<0.001), ilçede yaşayanlarda il merkezinde yaşayanlara göre (p=0,014) yüksekti. El yıkama alışkanlığı okul öncesi yaşlardan itibaren verilmeli, gerekli olduğu durumlarda sağlık personeli çocuklara sık sık ellerini doğru yıkamaları konusunda hatırlatma yapmalıdır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 1 |