Öz
Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemisi nedeniyle uzaktan eğitim alan çocuklarda refraksiyon değişimlerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya pandemi döneminde uzaktan eğitim alan ve en az 6 saat ekran maruziyeti olan ve gözlük reçete edilen 18 yaş altı 56 hasta dâhil edildi. Snellen Eşeli ile görme keskinliklerine bakıldı. Hastanın tam gördüğü refraksiyon değerleri kaydedilip retrospektif olarak kayıtları tarandı. 2020 yılındaki refraksiyon değerleri 2018 ve 2019 yıllarındaki refraksiyon değerleri ile karşılaştırıldı. p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 14.23±3.17yıl idi. Hastaların 2020 yılındaki ortalama refraksiyon değerleri sağ gözde -2.69±1.37 D, sol gözde -2.63±1.01 D idi. 2019 yılındaki ortalama refraksiyon değerleri sağ gözde -2.17±1.10 D, sol gözde -2.00±1,23 D idi. Hastaların 2018 yılındaki ortalama refraksiyon değerleri ise sağ gözde -1.54±1.22 D, sol gözde -1.42±1.18 D idi. Hastaların 2020’deki her iki göz ortalama refraksiyon değerleri 2019’a göre, 2019’daki ortalama refraksiyon değerleri ise 2018’e göre anlamlı olarak yüksekti (p<0.001, p<0.001). Pandemi dönemindeki refraksiyon artışı bir önceki yıl ile benzer orandaydı (sağ: p=0.48, sol:p=0.94).
Sonuç: Çalışmamızda pandemi nedeniyle uzaktan eğitim alan ve yoğun ekran maruziyeti olan miyop çocukların ortalama refraksiyon değerlerinde anlamlı bir artış saptadık ve bu artış bir önceki yıl ile benzer şekildeydi. Bu durumun çocuklarda pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ek olarak olarak akıllı telefon, bilgisayar, tablet gibi elektronik cihazların bilinçsiz uzun süreli kullanımından, dışarıda geçirilen zamanın azalmasından ve uzun süreli yakın çalışmadan kaynaklandığını düşünmekteyiz.