Problems related to gender equality are among the most burning problems in education both in Turkey and in the world. Many national and international institutions and organizations show interest in this problem and try to find permanent solutions to the problem of access to education and attendance of especially disadvantaged women and girls. Although some progress has been made as a result of such efforts, millions of women are deprived of the right to education which is defined as one of the fundamental human rights. Turkey is one of the countries that cannot solve the problems related to gender equality in education. Failure to resolve to gender equality in Turkey negatively affects women's access to education and restricts their attendance, and also causes a decrease in school success. The problems related to gender equality in Turkey are also reflected in the results of PIAAC implemented by the OECD. PIAAC, an international program focusing on assessment of basic skills of adults aged 15-65, is implemented in 33 countries, including Turkey. As result of the Second Round of PIAAC studies covering the period 2012-2016, Turkey has been one of the countries with the highest gender score difference by achieving low scores in all of the problem-solving skills tests in verbal, numerical and technology-intensive environments. This picture revealed by the PIAAC results is the biggest indicator that the problems related to gender equality are reflected in education in Turkey. Results from PIAAC, reviewing formal and adult education practices is important for solving problems related to gender equality. In this study, it is aimed to critically evaluate the results obtained by adults in Turkey in the PIAAC tests in the context of gender sociology and some suggestions for the solution are presented.The problems related to gender equality in Turkey are also reflected in the results of PIAAC implemented by the OECD. PIAAC, an international program focusing on the assessment of basic skills of adults aged 15-65, is implemented in 33 countries, including Turkey. As a result of the Second Round of PIAAC studies covering the period 2012-2016, Turkey has been one of the countries with the highest gender score difference by achieving low scores in all of the problem-solving skills tests in verbal, numerical and technology-intensive environments. This picture revealed by the PIAAC results is the biggest indicator that the problems related to gender equality are reflected in education in Turkey. Results from PIAAC, reviewing formal and adult education practices is important for solving problems related to gender equality. Therefore, in this study, it is aimed to critically evaluate the results obtained by adults in Turkey in the PIAAC tests in the context of gender sociology and some suggestions for the solution are presented.
Toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar hem Türkiye’de hem de dünyada eğitimin en yakıcı sorunlarından biridir. Ulusal ve uluslararası pek çok kurum ve kuruluş bu soruna ilgi göstermekte özellikle dezavantajlı konumda bulunan kadınların ve kız çocuklarının eğitime erişim ve devam sorununa kalıcı çözümler üretilmeye çalışılmaktadır. Bu noktada harcanan çabalar sonucunda birtakım ilerlemeler kaydedilse de dünya genelinde milyonlarca kadın temel bir hak olarak tanımlanan eğitimden mahrum bırakılmaktadır. Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunları çözüme kavuşturamayan ülkelerden biri olan Türkiye’de bu durum kadınların eğitime erişimini olumsuz bir şekilde etkileyerek kısıtlarken okul başarılarının düşmesine de sebep olmaktadır. Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar OECD tarafından uygulanan PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, sonuçlarına da yansımıştır. 15-65 yaş arasındaki yetişkinlerin temel becerilerinin değerlendirilmesine odaklanan uluslararası bir program olan PIAAC, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 33 ülkede uygulanmaktadır. 2012-2016 dönemini kapsayan İkinci Tur PIAAC çalışmaları sonucunda sözel, sayısal ve teknoloji yoğun ortamda problem çözme beceri testlerinin tamamında düşük puanlar elde ederek OECD ülkelerinin oldukça gerisinde kalan Türkiye, cinsiyetler arası puan farkının en yüksek olduğu ülkelerden de biri olmuştur. PIAAC’da ortaya çıkan bu tablo Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların eğitime yansıdığının en büyük göstergesidir. PIAAC’da elde edilen sonuçlar, hem örgün hem yetişkin eğitimi uygulamalarının gözden geçirilmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların tespit edilerek çözüme kavuşturulması adına önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada PIAAC testlerinde Türkiye’deki yetişkinlerin elde ettiği sonuçların toplumsal cinsiyet sosyolojisi bağlamında eleştirel değerlendirilmesi hedeflenmekte ve çözüme dair birtakım öneriler sunulmaktadır.Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar OECD tarafından uygulanan PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, sonuçlarına da yansımıştır. 15-65 yaş arasındaki yetişkinlerin temel becerilerinin değerlendirilmesine odaklanan uluslararası bir program olan PIAAC, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 33 ülkede uygulanmaktadır. 2012-2016 dönemini kapsayan İkinci Tur PIAAC çalışmaları sonucunda sözel, sayısal ve teknoloji yoğun ortamda problem çözme beceri testlerinin tamamında düşük puanlar elde ederek OECD ülkelerinin oldukça gerisinde kalan Türkiye, cinsiyetler arası puan farkının en yüksek olduğu ülkelerden de biri olmuştur. PIAAC’ da ortaya çıkan bu tablo Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların eğitime yansıdığının en büyük göstergesidir. PIAAC’ da elde edilen sonuçlar, hem örgün hem yetişkin eğitimi uygulamalarının gözden geçirilmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların tespit edilerek çözüme kavuşturulması adına önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada PIAAC testlerinde Türkiye’deki yetişkinlerin elde ettiği sonuçların toplumsal cinsiyet sosyolojisi bağlamında eleştirel değerlendirilmesi hedeflenmekte ve çözüme dair birtakım öneriler sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.