Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of PIAAC, Programme For The International Assessment of Adult Competencies, Results In Context of Gender Equality

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 32 - 52, 31.05.2022
https://doi.org/10.33708/ktc.1065454

Öz

Problems related to gender equality are among the most burning problems in education both in Turkey and in the world. Many national and international institutions and organizations show interest in this problem and try to find permanent solutions to the problem of access to education and attendance of especially disadvantaged women and girls. Although some progress has been made as a result of such efforts, millions of women are deprived of the right to education which is defined as one of the fundamental human rights. Turkey is one of the countries that cannot solve the problems related to gender equality in education. Failure to resolve to gender equality in Turkey negatively affects women's access to education and restricts their attendance, and also causes a decrease in school success. The problems related to gender equality in Turkey are also reflected in the results of PIAAC implemented by the OECD. PIAAC, an international program focusing on assessment of basic skills of adults aged 15-65, is implemented in 33 countries, including Turkey. As result of the Second Round of PIAAC studies covering the period 2012-2016, Turkey has been one of the countries with the highest gender score difference by achieving low scores in all of the problem-solving skills tests in verbal, numerical and technology-intensive environments. This picture revealed by the PIAAC results is the biggest indicator that the problems related to gender equality are reflected in education in Turkey. Results from PIAAC, reviewing formal and adult education practices is important for solving problems related to gender equality. In this study, it is aimed to critically evaluate the results obtained by adults in Turkey in the PIAAC tests in the context of gender sociology and some suggestions for the solution are presented.The problems related to gender equality in Turkey are also reflected in the results of PIAAC implemented by the OECD. PIAAC, an international program focusing on the assessment of basic skills of adults aged 15-65, is implemented in 33 countries, including Turkey. As a result of the Second Round of PIAAC studies covering the period 2012-2016, Turkey has been one of the countries with the highest gender score difference by achieving low scores in all of the problem-solving skills tests in verbal, numerical and technology-intensive environments. This picture revealed by the PIAAC results is the biggest indicator that the problems related to gender equality are reflected in education in Turkey. Results from PIAAC, reviewing formal and adult education practices is important for solving problems related to gender equality. Therefore, in this study, it is aimed to critically evaluate the results obtained by adults in Turkey in the PIAAC tests in the context of gender sociology and some suggestions for the solution are presented.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2013). Kız Çocuklarının Okullulaşma Engelleri ve Çözüm Önerileri Şanlıurfa Örneği. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 325-344.
  • Arnot, M. (2012). Erkek Hegemonyası, Sosyal Sınıflar ve Kadınların Eğitimi. Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. (Ed: F. Sayılan) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Atatürk Araştırma Merkezi, (1997). Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri I-III, (II. Cilt). Türk Tarih Kurumu Basımevi. Ankara.
  • Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları. 7(1).Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. Bilgi Üniversitesi.
  • ÇSGB, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, (2016a). Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı Kapsamında Ülkemizde Yürütülen Çalışmalar ve Sonuçları. http://www.ikg.gov.tr/piaac/, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • ÇSGB, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, (2016b). Beceriler Önemlidir: Yetişkin Becerileri Araştırmasının Kapsamlı Sonuçları. https://www.oecd.org/skills/piaac/Skills-Matter-Turkey-Turkish-version.pdf, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • Elüstü, A. (2007). Yetişkinlerin Eğitim İhtiyaçları ve Halk Eğitimi ile İlgili Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Halk Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Esen, Y. ve Bağlı M. T. (2002). İlköğretim Ders Kitaplarındaki Kadın ve Erkek Resimlerine İlişkin Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Gencer, T. E. ve Kelebek, G. (2015). Okul Sosyal Hizmet Perspektifinden Eğitim Sisteminin Eleştirel Bir Analizi: Eğitim Sorunları ve Eğitimde Fırsat Eşitsizliği, Sosyal Hizmet Sempozyumu, Manisa. Tam Metin Bildiriler Kitabı.
  • Gökçe, N. ve Yıldız, A. (2018). Türkiye’de Okuma-Yazma Bilmeyen Kadınlar ve Okuma-Yazma Kurslarına Katılmama Nedenleri: “Ne Edeyim Okumayı, Hayatım mı Değişecek?”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2151-2161.
  • Grummell, B. (2007). The ‘Second Chance’ Myth:Equality of Opportunity in Irish Adult Education Policies. British Journal of Educational Studies, 55(2), 182-201.
  • HBÖGM, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, (2020). İzleme ve Değerlendirme Raporu. http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_05/08201728_RAPOR-05.05.2021.pdf, Erişim Tarihi: 18.10. 2021.
  • Kandemir, O. ve Kaya, F. (2010). Gelir Dağılımının Yüksek Öğrenimde Fırsat Eşitliğine Etkisi: Türkiye’de Özel Üniversite Gerçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2). 557-566.
  • Kirsch, I. S. (2001). The International Adult Literacy Survey (IALS): Understanding What Was Measured. ETS Research Report Series, 2001(2), i-61.
  • Komşu, U. C. ve Uysal, M. (2021). Örgün Eğitimde ve Yetişkin Eğitiminde Terk Sorunu, Eğitim ve Bilim 2021 (Ed: A. K. Namlı). Efe Akademi Yayınları. İstanbul.
  • Lindeman, E. C. (1970). TheMeaning of Adult Education, New Republic. Newyork.
  • OECD, (2013). The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264204027-en, Erişim Tarihi: 5.10.2021
  • Okçabol, R. (2001). Eğitim Hakkı: Gerçekleşmeyen Bir İlke, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33), 93-112.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim: Olanaklar ve Sınırlar (Ed: F. Sayılan). 1. Baskı, Dipnot Yayınları. Ankara.
  • Sarıtaş, S. (2018). Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi D. Şenol, H. Eylem Kaya (Ed). 1. Baskı. Lisans Yayıncılık. İstanbul.
  • Şentürk, İ. (2008). Pierre Bourdeiu’nun Neoliberalizm Eleştirisi Bağlamında Eğitim Yöntemini Yeniden Düşünmek, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 73-98.
  • Taşçı, D., Aydın, C. H., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Kıyık, G. K. ve Dinçer, G. D. (2015). Eskişehir’de Yaşam Boyu Öğrenme Başlığı Altında Yetişkin Eğitiminin Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 197-211.
  • TEDMEM, 2016, OECD Yetişkin Becerileri Araştırması: Türkiye ile İlgili Sonuçlar, Türk Eğitim Derneği. Ankara. https://tedmem.org/yayin/oecd-yetiskin-becerileri-arastirmasi-turkiye-ile-ilgili-sonuclar, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • Tezcan, M. (1996), Eğitim Sosyolojisi, 10. Baskı, Feryal Matbaası, Ankara.
  • Tunç, A. İ. (2009). Kız Çocuklarının Okula Gitmeme Nedenleri Van İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 237-269.
  • Yavuz, M., Özkaral, T. ve Yıldız, D. (2016). Kız Öğrencilerin Örgün Eğitimlerini Sürdürmeme Nedenleri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(14), 261-273.
  • Yıldız, A., Dindar, H., Ünlü, D., Gökçe, N., Kocakurt, Ö. ve Kıral, Ö., (2018). Yetişkin Yeterliklerinin Uluslararası Değerlendirilmesi Programı (PIAAC) Sonuçları Bağlamında Türkiye’de Temel Eğitim Sorunlarını Yeniden Düşünmek. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 209-237.

PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, Sonuçlarının Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Değerlendirilmesi | Evaluation of PIAAC, Programme For The International Assessment of Adult Competencies, Results In Context of Gender Equality

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 32 - 52, 31.05.2022
https://doi.org/10.33708/ktc.1065454

Öz

Toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar hem Türkiye’de hem de dünyada eğitimin en yakıcı sorunlarından biridir. Ulusal ve uluslararası pek çok kurum ve kuruluş bu soruna ilgi göstermekte özellikle dezavantajlı konumda bulunan kadınların ve kız çocuklarının eğitime erişim ve devam sorununa kalıcı çözümler üretilmeye çalışılmaktadır. Bu noktada harcanan çabalar sonucunda birtakım ilerlemeler kaydedilse de dünya genelinde milyonlarca kadın temel bir hak olarak tanımlanan eğitimden mahrum bırakılmaktadır. Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunları çözüme kavuşturamayan ülkelerden biri olan Türkiye’de bu durum kadınların eğitime erişimini olumsuz bir şekilde etkileyerek kısıtlarken okul başarılarının düşmesine de sebep olmaktadır. Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar OECD tarafından uygulanan PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, sonuçlarına da yansımıştır. 15-65 yaş arasındaki yetişkinlerin temel becerilerinin değerlendirilmesine odaklanan uluslararası bir program olan PIAAC, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 33 ülkede uygulanmaktadır. 2012-2016 dönemini kapsayan İkinci Tur PIAAC çalışmaları sonucunda sözel, sayısal ve teknoloji yoğun ortamda problem çözme beceri testlerinin tamamında düşük puanlar elde ederek OECD ülkelerinin oldukça gerisinde kalan Türkiye, cinsiyetler arası puan farkının en yüksek olduğu ülkelerden de biri olmuştur. PIAAC’da ortaya çıkan bu tablo Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların eğitime yansıdığının en büyük göstergesidir. PIAAC’da elde edilen sonuçlar, hem örgün hem yetişkin eğitimi uygulamalarının gözden geçirilmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların tespit edilerek çözüme kavuşturulması adına önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada PIAAC testlerinde Türkiye’deki yetişkinlerin elde ettiği sonuçların toplumsal cinsiyet sosyolojisi bağlamında eleştirel değerlendirilmesi hedeflenmekte ve çözüme dair birtakım öneriler sunulmaktadır.Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili sorunlar OECD tarafından uygulanan PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, sonuçlarına da yansımıştır. 15-65 yaş arasındaki yetişkinlerin temel becerilerinin değerlendirilmesine odaklanan uluslararası bir program olan PIAAC, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 33 ülkede uygulanmaktadır. 2012-2016 dönemini kapsayan İkinci Tur PIAAC çalışmaları sonucunda sözel, sayısal ve teknoloji yoğun ortamda problem çözme beceri testlerinin tamamında düşük puanlar elde ederek OECD ülkelerinin oldukça gerisinde kalan Türkiye, cinsiyetler arası puan farkının en yüksek olduğu ülkelerden de biri olmuştur. PIAAC’ da ortaya çıkan bu tablo Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların eğitime yansıdığının en büyük göstergesidir. PIAAC’ da elde edilen sonuçlar, hem örgün hem yetişkin eğitimi uygulamalarının gözden geçirilmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili sorunların tespit edilerek çözüme kavuşturulması adına önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada PIAAC testlerinde Türkiye’deki yetişkinlerin elde ettiği sonuçların toplumsal cinsiyet sosyolojisi bağlamında eleştirel değerlendirilmesi hedeflenmekte ve çözüme dair birtakım öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2013). Kız Çocuklarının Okullulaşma Engelleri ve Çözüm Önerileri Şanlıurfa Örneği. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 325-344.
  • Arnot, M. (2012). Erkek Hegemonyası, Sosyal Sınıflar ve Kadınların Eğitimi. Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. (Ed: F. Sayılan) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Atatürk Araştırma Merkezi, (1997). Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri I-III, (II. Cilt). Türk Tarih Kurumu Basımevi. Ankara.
  • Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları. 7(1).Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. Bilgi Üniversitesi.
  • ÇSGB, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, (2016a). Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı Kapsamında Ülkemizde Yürütülen Çalışmalar ve Sonuçları. http://www.ikg.gov.tr/piaac/, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • ÇSGB, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, (2016b). Beceriler Önemlidir: Yetişkin Becerileri Araştırmasının Kapsamlı Sonuçları. https://www.oecd.org/skills/piaac/Skills-Matter-Turkey-Turkish-version.pdf, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • Elüstü, A. (2007). Yetişkinlerin Eğitim İhtiyaçları ve Halk Eğitimi ile İlgili Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Halk Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Esen, Y. ve Bağlı M. T. (2002). İlköğretim Ders Kitaplarındaki Kadın ve Erkek Resimlerine İlişkin Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Gencer, T. E. ve Kelebek, G. (2015). Okul Sosyal Hizmet Perspektifinden Eğitim Sisteminin Eleştirel Bir Analizi: Eğitim Sorunları ve Eğitimde Fırsat Eşitsizliği, Sosyal Hizmet Sempozyumu, Manisa. Tam Metin Bildiriler Kitabı.
  • Gökçe, N. ve Yıldız, A. (2018). Türkiye’de Okuma-Yazma Bilmeyen Kadınlar ve Okuma-Yazma Kurslarına Katılmama Nedenleri: “Ne Edeyim Okumayı, Hayatım mı Değişecek?”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2151-2161.
  • Grummell, B. (2007). The ‘Second Chance’ Myth:Equality of Opportunity in Irish Adult Education Policies. British Journal of Educational Studies, 55(2), 182-201.
  • HBÖGM, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, (2020). İzleme ve Değerlendirme Raporu. http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_05/08201728_RAPOR-05.05.2021.pdf, Erişim Tarihi: 18.10. 2021.
  • Kandemir, O. ve Kaya, F. (2010). Gelir Dağılımının Yüksek Öğrenimde Fırsat Eşitliğine Etkisi: Türkiye’de Özel Üniversite Gerçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2). 557-566.
  • Kirsch, I. S. (2001). The International Adult Literacy Survey (IALS): Understanding What Was Measured. ETS Research Report Series, 2001(2), i-61.
  • Komşu, U. C. ve Uysal, M. (2021). Örgün Eğitimde ve Yetişkin Eğitiminde Terk Sorunu, Eğitim ve Bilim 2021 (Ed: A. K. Namlı). Efe Akademi Yayınları. İstanbul.
  • Lindeman, E. C. (1970). TheMeaning of Adult Education, New Republic. Newyork.
  • OECD, (2013). The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264204027-en, Erişim Tarihi: 5.10.2021
  • Okçabol, R. (2001). Eğitim Hakkı: Gerçekleşmeyen Bir İlke, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye’de Kadın ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33), 93-112.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim: Olanaklar ve Sınırlar (Ed: F. Sayılan). 1. Baskı, Dipnot Yayınları. Ankara.
  • Sarıtaş, S. (2018). Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim. Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi D. Şenol, H. Eylem Kaya (Ed). 1. Baskı. Lisans Yayıncılık. İstanbul.
  • Şentürk, İ. (2008). Pierre Bourdeiu’nun Neoliberalizm Eleştirisi Bağlamında Eğitim Yöntemini Yeniden Düşünmek, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 73-98.
  • Taşçı, D., Aydın, C. H., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Kıyık, G. K. ve Dinçer, G. D. (2015). Eskişehir’de Yaşam Boyu Öğrenme Başlığı Altında Yetişkin Eğitiminin Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 197-211.
  • TEDMEM, 2016, OECD Yetişkin Becerileri Araştırması: Türkiye ile İlgili Sonuçlar, Türk Eğitim Derneği. Ankara. https://tedmem.org/yayin/oecd-yetiskin-becerileri-arastirmasi-turkiye-ile-ilgili-sonuclar, Erişim Tarihi: 06.10.2021
  • Tezcan, M. (1996), Eğitim Sosyolojisi, 10. Baskı, Feryal Matbaası, Ankara.
  • Tunç, A. İ. (2009). Kız Çocuklarının Okula Gitmeme Nedenleri Van İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 237-269.
  • Yavuz, M., Özkaral, T. ve Yıldız, D. (2016). Kız Öğrencilerin Örgün Eğitimlerini Sürdürmeme Nedenleri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(14), 261-273.
  • Yıldız, A., Dindar, H., Ünlü, D., Gökçe, N., Kocakurt, Ö. ve Kıral, Ö., (2018). Yetişkin Yeterliklerinin Uluslararası Değerlendirilmesi Programı (PIAAC) Sonuçları Bağlamında Türkiye’de Temel Eğitim Sorunlarını Yeniden Düşünmek. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 209-237.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceylan Yaşar 0000-0003-1963-396X

H. Eylem Kaya 0000-0003-0736-5662

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaşar, C., & Kaya, H. E. (2022). PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, Sonuçlarının Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Değerlendirilmesi | Evaluation of PIAAC, Programme For The International Assessment of Adult Competencies, Results In Context of Gender Equality. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 5(1), 32-52. https://doi.org/10.33708/ktc.1065454

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.