Objective: The
aim of this study was to investigate the effects of trunk training on the trunk,
upper and lower limb motor functions of children with bilateral spastic
Cerebral Palsy.
Methods: 36
children were recruited for this study; 19
children were included in the trunk training group and 17 children were
included in the control group. Motor functions of
the children were assessed by the Trunk Control Measurement Scale, Gross
Motor Function Measurement, Quality of Upper Extremity Skills Test, Pediatric
Balance Scale, Gillette Functional Assessment Scale, Functional Independence
Measure for Children and Impact on Family Scale at baseline and after an 8 week
of intervention period. Wilcoxon
Signed-Rank Test and Mann–Whitney U Test were used to assess the differences.
Results: The
Trunk Control Measurement Scale (p=0.008), Gross Motor Function Measurement
(p=0.047), Quality of Upper Extremity Skills Test (p=0.032), Pediatric Balance
Scale (p=0.006), Gillette Functional Assessment Scale (p=0.011) and Functional
Independence Measure for Children (p=0.03) scores improved in favor of the
trunk training group (p<0.05).
Conclusion:
Individually structured trunk training is a promising method to improve trunk,
upper and lower extremity motor functions and activity levels of children with
bilateral spastic Cerebral Palsy.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, bilateral spastik Serebral
Palsili çocuklarda gövde eğitiminin gövde, üst ve alt ekstremite motor
fonksiyonları üzerindeki etkilerini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 36 çocuk alındı; çocuklardan 19’u
Gövde eğitimi grubuna, 17’si ise kontrol grubuna dâhil edildi. Çocukların motor
fonksiyonları; Gövde Kontrol Ölçüm Ölçeği, Kaba Motor Fonksiyon Ölçümü, Üst
Ekstremite Becerileri Kalitesi Testi, Pediatrik Denge Ölçeği, Gillette
Fonksiyonel Değerlendirme Ölçeği, Çocuklar İçin Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçümü,
Aile Etkilenimi Ölçeği ile başlangıçta ve sekiz hafta süren müdahale sonrasında
değerlendirildi. Farklılıkları değerlendirmek için Wilcoxon Sıralı İşaret Testi
ve Mann-Whitney U Testi kullanıldı.
Bulgular: Gövde eğitim grubunda; Gövde Kontrol Ölçüm Ölçeği (p = 0.008), Kaba
Motor Fonksiyon Ölçümü (p = 0.047), Üst Ekstremite Becerileri Kalitesi Testi (p
= 0.032), Pediatrik Denge Ölçeği (p = 0.006), Gillette Fonksiyonel
Değerlendirme Ölçeği (p. = 0.011) ve Çocuklar için Fonksiyonel Bağımsızlık
Ölçümü (p = 0.03) puanları gelişme gösterdi (p <0,05).
Sonuç: Bireysel olarak yapılandırılmış gövde eğitimi,
bilateral spastik Serebral Palsili çocukların gövde, üst ve alt ekstremite
motor fonksiyonlarını ve aktivite düzeylerini geliştirmek için ümit vaat eden
bir yöntemdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Acceptance Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |