Abstract:
Objective:
In our study we
aimed to develop a scale to evaluate the effective factors in the choice of
faculty by students who are about to start university within the scope of
the “Wholistic Approach” one of the core
competences recommended by WONCA.
Methods: In the study 434 students completed a questionnaire.
In the pilot study, we evaluated the form we had developed containing 25
attitude statements with a positive and negative direction under certain
conditions. Before use, the questionnaire was evaluated for validity of content
and scope. In order to investigate the structural validity of the
questionnaire, it was then given to students who had gained places in various
faculties of Uludag University in Bursa who were asked to mark the items
according to their own preferences. The reliability and factor analysis of the
scores was calculated using the SPSS statistical programme and the validity was
evaluated.
Results:
After removing
the items which reduced the reliability of the questionnaire, the general Cronbach-Alpha value of the remaining 18
items was 0.779 (corrected to 0.811). Upon factor analysis of these items, we
obtained a scale containing 5 factors and 18 statements. We named this scale
“The Göktaş Faculty Orientation Scale.” We determined that the factors of the
scale were “Expectations of the Faculty”,
“Aims and Ideals”, “Previous Schooling”, “Family Status” and “Faculty Choices”.
Conclusion: As a result, we have developed a scale with high reliability which can
be used in a wide range of future research on student orientation and attitudes.
Amaç: Çalışmamızda, aile hekimliği yaklaşımında WONCA’nın önerdiği çekirdek yeterliliklerinden biri olan “Holistik Yaklaşım” kapsamında üniversiteye başlayacak olan öğrencilerde fakülte seçimine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi amacıyla bir ölçek geliştirmeyi amaçladık.
Gereç ve Yöntem: Biz bu çalışmada 434 öğrenciye anket uyguladık. Pilot test ile belirli faktörler altında olumlu ve olumsuz yönde ilişkili 25 tutum cümlesi ile oluşturduğumuz formu test ettik. Uygulamadan önce anketin ‘içerik ve kapsam geçerliliği’ değerlendirildi. Anketin yapısal geçerliliğini araştırmak amacıyla daha sonra Bursa-Uludağ Üniversitesi’nde değişik fakülteleri kazanan öğrencilere anket vererek öğrencilerden tutum cümlelerinin altındaki kendileri için uygun şıkkı işaretlemelerini istedik. Skorların SPSS istatistik programında güvenirlik ve faktör analizlerini yaptık ve geçerliliğini değerlendirdik.
Bulgular: Faktör analizinde, 5 faktörlü 18 tutum cümlesi içeren bir ölçek elde ettik. Anketteki güvenirliği azaltan cümleler çıkarıldıktan sonra kalan bu 18 tutum cümlesinin genel Cronbach-Alpha değeri 0.779 (Düzeltilmiş 0.811) idi. Ölçeğimize “ Göktaş Fakülte Yönelim Ölçeği ” adını verdik. Ölçeğin faktörlerini; “Fakülteden Beklentiler”, “Hedef ve İdealler”, “Önceki Okul Durumu”, “Aile Statüsü” ve “Fakülte Tercihi” olarak belirledik.
Sonuç: Sonuç olarak fakülteye yeni başlayacak öğrencilerin fakülteye yönlenmesiyle ilgili olarak geliştirdiğimiz yüksek derecede güvenilir ölçeğimiz bu konuda yapılacak çeşitli araştırmalarda kullanılabilir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 1 |