Objective: This study aimed to evaluate the quality, reliability, and educational value of YouTube videos related to transperineal prostate biopsy (TPB), an increasingly adopted diagnostic approach in urology.
Method: This was a descriptive and analytical content analysis. In this study, a systematic YouTube search was conducted using predefined keywords. Videos were included if they were in English, 1–10 minutes in length, and featured audio narration. A total of 21 videos met the inclusion criteria. Video quality was assessed using the BAUS scoring system, the DISCERN instrument, and the Global Quality Score (GQS). 
Results: Among the analyzed videos, 28.6% were classified as reliable and 71.4% as unreliable. Reliable videos had significantly higher BAUS (p<0.001), DISCERN (p=0.014), and GQS (p<0.001) scores. No significant differences were observed in popularity metrics between groups. The majority of reliable videos were produced by universities or non-profit organizations, yet 68.8% of institution-based videos were still classified as unreliable.
Conclusions: YouTube videos on transperineal prostate biopsy generally exhibited low educational quality and reliability. Institutional affiliation did not guarantee content quality. There is a pressing need for structured, evidence-based, and patient-centered educational video content. Healthcare professionals and institutions must take active responsibility in producing reliable digital resources for patient education.
Amaç: Bu çalışmada, ürolojide giderek daha fazla tercih edilen bir tanı yöntemi olan transperineal prostat biyopsisi (TPB) ile ilgili YouTube videolarının içerik kalitesi, güvenilirliği ve eğitsel değeri değerlendirilmiştir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve analitik nitelikte bir içerik analizidir. Bu çalışmada, YouTube platformunda belirlenmiş anahtar kelimelerle sistematik arama yapılmıştır. İngilizce, 1–10 dakika aralığında ve sesli anlatıma sahip videolar dahil edilmiştir. Toplam 21 video değerlendirmeye alınmıştır. Video kalitesi BAUS puanlama sistemi, DISCERN aracı ve Global Quality Score (GQS) kullanılarak değerlendirilmiştir. 
Bulgular: Videoların %28,6’sı güvenilir, %71,4’ü ise güvenilir olmayan içerik olarak sınıflandırılmıştır. Güvenilir videoların BAUS (p<0,001), DISCERN (p=0,014) ve GQS (p<0,001) puanları anlamlı şekilde daha yüksektir. Popülarite ölçütleri açısından gruplar arasında fark saptanmamıştır. Güvenilir videoların çoğu üniversite veya kar amacı gütmeyen kuruluşlara ait olsa da, bu kurumsal videoların %68,8’i yine de güvenilir bulunmamıştır.
Sonuç: Transperineal prostat biyopsisi ile ilgili YouTube videoları genel olarak düşük eğitimsel kaliteye ve sınırlı güvenilirliğe sahiptir. Kurumsal kaynak olmak, içeriğin kaliteli olduğu anlamına gelmemektedir. Hasta eğitimi açısından yapılandırılmış, kanıta dayalı ve hasta odaklı videolara olan ihtiyaç açıktır. Sağlık profesyonelleri ve kurumları, dijital eğitim içerikleri üretme konusunda daha aktif sorumluluk almalıdır.
| Primary Language | English | 
|---|---|
| Subjects | Health Informatics and Information Systems | 
| Journal Section | Articles | 
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 | 
| Submission Date | July 22, 2025 | 
| Acceptance Date | October 19, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 3 | 


