Teamwork in supervision could be used as an effective administrational technique to determine at what level educational goals have been achieved. This study was done to reveal the level at which elementary education supervisors, as members of educational teams, have perceived their roles. The sample group consists of 70 elementary education supervisors working in Bursa. A scale developed by Belbin (1981; 1993) was used. It is based on eight specific roles of team members. Of the participant supervisors, 19.24% were implementers, 14.91% were coordinators, 12.96% were team workers, 12.53% were resource investigators, 11.10% were shapers, 10.55% were monitor-evaluators, 9.86% were completer-finishers and 8.85% declared they were plants. The study indicates that there is no strong relationship between the roles. The existing relationships are generally not high but negative. The results suggest that the supervisors do not consider themselves effective team members. Thus, it could be suggested that elementary education supervisors should be trained in a way that they would see education staff as members of educational teams in education system.
Denetimde takım çalışması eğitimsel amaçların gerçekleşme düzeyinin belirlenmesinde bir yönetim tekniği olarak kullanılabilir. Bu araştırma ilköğretim denetçisinin, eğitsel takımın üyesi olarak rollerini algılama düzeyini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi Bursa ilinde görevli 70 ilköğretim denetçisinden oluşmuştur. Araştırmada Belbin (1981;1993) tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Ölçek takım üyesinin sekiz rolünü temel almaktadır. Araştırmada görüşlerine başvurulan denetçilerin %19.24'ü Yürütücü-Uygulayıcı, %14.91'i Koordinatör-Başkan (KB), %12.96'sı Takım işçisi, %12.53'ü Kaynak Araştırıcısı, %11.10'u Biçimlendirici-Yönlendirirci, %10.55'i Yansıtıcı- Değerlendirici, %9.86'sı Mükemmeliyetçi-İş bitirici ve %8.85'i de Yaratıcı-Yenilikçi rollerini benimsediklerini belirtmişlerdir. Araştırmada roller arasında güçlü bir ilişkiden söz etmek pek olası değildir. Roller arasındaki ilişkiler genel olarak çok yüksek değil; ancak negatif yöndedir. Araştırma sonuçlarına göre eğitim denetçilerinin kendilerini eğitim takımının etkili birer üyesi olarak algılamadıkları söylenebilir. Buradan hareketle ilköğretim denetçilerinin eğitim sisteminde yer alanları, eğitsel takımın üyeleri olarak kabul eden bir anlayışla yetiştirilmeleri gerektiği önerisi değerlendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 57 Issue: 57 |