Mathematical concepts must be teached in a sequent order because mathematical concepts are related to each others. Unless students does not comprehend any one of these concepts or unless mastery learning occurs then some diffuculties may arise in learning of higher-level mathematics concepts. In these study it has been tried to determine senior student teachers? understanding level of some mathematical concepts. The sample of the study was fourth grade students of Gazi University Education Faculty Elementary School Mathematics Department in 2002-2003 cirruculum year. Data was gathered by means of a test consisting of fifteen open-ended questions. Paired samples t-test was used to determine whether there existed a significant differance between the scores of the test which had been used pretest and posttest. As a result of the study, it has been found that students? understanding level is very low and that they could not see the differences between the concepts, particularly according to pretest results. However, the posttest results show that the level increases and therefore there has been found a significant differance between pretest and posttest scores in favour of posttest scores
Matematiksel kavramlar, birbirini takip eden bir sırada öğretilmektedir. Birinin anlaşılamaması veya tam öğrenilememesi, ileri matematiksel kavramların öğrenilmesinde zorluklara neden olmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, öğretmen adayı öğrencilerin bazı matematiksel kavramlara yönelik anlama düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2002-2003 öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının son sınıfında okuyan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma verileri, 15 adet açık uçlu sorudan oluşan bir test aracılığıyla toplanmıştır. Ön test ve son test olarak kullanılan bu testten alınan puanlar arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığı da, bağımlı t-testi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, özellikle ön test sonuçlarına göre öğrencilerin matematiksel kavramları anlama düzeylerinin çok düşük olduğu ve kavramlar arasındaki ilişkileri göremedikleri belirlenmiştir. Son test sonuçlarına göre ise anlama düzeylerinin yükseldiği ve dolayısıyla ön test-son test puanları arasında, son test puanları lehine anlamlı bir farklılığın oluştuğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 39 Issue: 39 |