Bu çalışmada sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi incelenmiştir. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında tamamlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu özel eğitim sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan 5 ve 6. Sınıf düzeyindeki dokuz ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma süreci ön test, etkinliklerin uygulanması, son test ve genelleme uygulamalarından oluşmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla Özkan (2015) tarafından geliştirilen bilimsel süreç becerileri envanteri, gözlem ve alan notları ile araştırmacı tarafından geliştirilen etkinlik gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri analizi zihin yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ait veriler ön test-son test ve süreç içerisinde yapılan gözlemlerden elde edilen verilerin ayrı ayrı analiz edilip bütünleştirilmesini içermektedir. Uygulama sürecinin tamamı video kayıt altına alınarak sonrasında izlenmiştir. Video kayıtlar yazıya dökülmüş öğrencilerin uygulama öncesinde, sürecinde ve sonrasıda gösterdikleri performans farklılıkları üzerinden değerlendirme yapılmış ve gerekli notlar alınmıştır. Analiz sürecinde ilk olarak öğrencilerin ön test-son testte gösterdikleri performans davranışlarının karşılaştırılması yapılmıştır. Ardından etkinliklerin uygulanma sürecinde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, yapılan gözlemler, alınan alan notları, öğrenci çalışmaları ve etkinliklere dair video kayıtları üzerinden incelenmiştir. Bu kodlama işlemi sırasında, öğrencilerin etkinliğin ilgili kısımlarında sergiledikleri performans davranışları özellikle dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada uygulanan etkinliklerin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinden gözlem, tahmin etme ve bilimsel iletişim kurma becerilerini olumlu yönde etkilemesine rağmen, öğrencilerin çıkarım yapma becerisini üzerine etkisinin diğer beceriler kadar olmadığı tespit edilmiştir. diğer becerilere göre daha düşük performans sergiledikleri görülmektedir. Ayrıca zihin yetersizliği olan öğrencilerin kazandıkları bilimsel süreç becerilerini farklı konu alanlarına genelleyebildikleri tespit edilmiştir. Sonuç olarak sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili olduğu görülmüştür.
In this study, the effect of the inquiry teaching approach on the scientific process skills of students with intellectual disabilities was examined. The study was completed in the 2019-2020 academic year. In this study, multiple case study design from qualitative research methods was used. The study group consisted of nine middle school students with intellectual disabilities attending a special education class. The study process consisted of pre-tests, implementation of activities, post-tests and generalization practices. In order to collect the data of the study, the scientific process skills inventory developed by Özkan (2015), observation and field notes, and the activity observation form developed by the researcher were used. Data analysis includes the process of analyzing and integrating the data obtained from the pre-test, post-test and observations made during the process of the scientific process skills of students affected by intellectual disability. The pre-test-post-test application of the scientific process skills inventory and all of the activities were videotaped and then observed. During the analysis process, performance differences exhibited by students before, during, and after the implementation of activities were evaluated based on transcriptions of video recordings, and necessary notes were taken. Initially, comparisons were made between students' performance behaviors in pre-test and post-test assessments. Subsequently, the development of students' scientific process skills during the implementation of activities was examined through observations, field notes, student work, and video recordings of the activities. Throughout this coding process, particular attention was given to students' performance behaviors in relevant sections of the activities.Video recordings were transcribed and necessary notes were taken. As a result of the research, it was found that the inquiry teaching approach was effective in the development of observation, estimation and scientific communication skills of students with intellectual disabilities except inference skills. In addition, it was observed that students with intellectual disabilities were able to generalize the science process skills they acquired to different subject areas. As a result, it was seen that the inquiry teaching approach was effective in developing the science process skills of students with intellectual disabilities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education, Mental Disability Education, Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |