Eşitsizlik
her toplumda kısmen de olsa görülmekte olup, aile, sosyal hayat, kamusal alan,
eğitim örgütleri ya da iş hayatı gibi toplumun birçok değişik kurumlarında
ortaya çıkabilmektedir. Toplumun değişik kurumlarında ortaya çıkan bu
eşitsizlik toplumun bazı fertlerini daha güçlü kılmaktadır. Toplumdaki
fertlerin birbirleri ile eşit olmadığı anlayışına dayanan güç mesafesi kavramı,
bir ülkenin kurum ve kuruluşlarında daha az güce sahip üyelerin gücün eşit
dağıtılmadığını kabul etme düzeyini ifade etmektedir. Örgüt içerisinde gücün
eşit olmayan dağılımından kaynaklanan güç mesafesi örgütsel yaşamda önemli bir
kavram olup, karar alma, iletişim, etkileşim gibi örgütsel süreçler açısından
oldukça önemli bir kavramdır. Bu bağlamda, bu araştırmada çalışanların güç
mesafesi algılarını tespit etmeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığında görev yapmakta olan
ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada, açımlayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak ölçeğin yapı geçerliliği sınanmış
olup açımlayıcı faktör analizi 401 öğretmen ile, doğrulayıcı faktör analizi ise
601 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan faktör analizleri sonucunda
ölçeğin, katılım, hiyerarşi ve erişim olmak üzere 23 madde ve 3 boyuttan oluşan
bir yapıya sahip olduğu ortaya konulmuştur. Bu üç faktörün açıkladığı toplam
varyans oranı %56.65 olup, bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin DFA analizi
soncunda uyum değerleri, x2/sd = 2.8, RMSEA=.06, NNFI=.93; CFI=.94, RMR=.05;
GFI=.91 ve AGFI=.90 olarak tespit edilmiştir. Ölçeğin, pilot uygulama sonrası
yapılan güvenirlik analizi sonucunda, Cronbach Alfa değerinin .91 olduğu, alt
boyutlarda ise katılım boyutunda α=.92, ulaşım boyutunda α=.88, hiyerarşi
boyutunda ise α=.83 olarak tespit edilmiştir. Ayrıca, DFA için 601 katılımcıdan
toplanan verilerle yapılan güvenirlik analizinde ise, ölçeğin Cronbach Alfa
değerinin .94 olduğu, boyutlarda ise katılım alt boyutu α=.91, ulaşım alt
boyutu α=.89, hiyerarşi alt boyutu α=.81 ve olarak tespit edilmiştir. Araştırma
neticesinde öğretmenlerin okuldaki güç mesafesi algılarını ölçmek için
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir veriler elde edilebilecek bir ölçek
geliştirilmiştir.
Inequality
is seen in many societies and can occur in many different institutions of the
society such as family, social life, public sphere, educational organizations
or business life. This inequality in different institutions of the society
makes some members of the society stronger than others. The concept of power
distance, which is based on the understanding that individuals in society are
not equal to each other, expresses the level of acceptance of the fact that
less power is not distributed equally in a country's institutions and
organizations. The power distance that stems from unequal distribution of power
within the organization is an important concept in organizational life and it
is a very important concept in terms of organizational processes such as
decision making, communication and interaction. In this context, this study was
carried out to develop a scale to determine employees' perceptions of power
distance. The study group consists of primary, secondary and high school
teachers working in the Ministry of National Education. The construct validity
of the scale was tested by using exploratory and confirmatory factor analyzes.
As a result of factor analysis, it was revealed that the scale had 23 items and
3 dimensions: participation, hierarchy and access. The variance ratio explained
by these three factors was 56.65% and this structure was confirmed by DFA. At
the end of the DFA analysis, the fit values of the scale were x2 / sd = 2.8,
RMSEA = .06, NNFI = 93; CFI = 94, RMR = .05; GFI = .91 and AGFI = .90. In
addition, as a result of the reliability analysis, it was found that Cronbach
alpha internal consistency values for the scale was .92 after expletory factor
analysis. It was also found that Cronbach alpha internal consistency values for
the scale was .94. after confirmatory factor analysis. As a result of the
study, a valid and reliable scale was developed which can be used to measure
teachers' perceptions of power distance at school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | October 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |