The aim of this study is to determine the problems encountered in the identification, placement, and follow-up process of migrant students with special needs. The study was conducted in the phenomenology pattern of the qualitative research method. The study group consisted of eight special education specialists working in a Counseling and Research Center in a province of the southeastern Anatolia region in the 2020-2021 academic year. The study data were collected by a semi-structured interview and analyzed by the content analysis technique. As a result of the study, it was determined that at the first stage of the identification of migrant students with special needs, there were problems resulted by the management, teachers, and parents, such as not being aware, considering measures unnecessary, acting negligently, having not enough information. Problems in language competence, teacher observation, measurement validity and reliability of materials used in identification, the competence of identification specialists, providing support and coordination between institutions, and the poor communication between teachers, students, management, and parents were found during the identification, placement, and follow-up processes. In the present study, migrant students with special needs were identified most frequently in the field of learning disabilities and least frequently in the field of special skills.
Bu araştırmanın amacı, özel gereksinimli göçmen öğrencilerin tanılama, yerleştirme ve izleme sürecinde yaşanan sorunları tespit etmektir. Araştırama nitel araştırmalardan olgu bilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 öğretim yılında Güneydoğu Anadolu Bölgesinin bir ilinde rehberlik ve araştırma merkezinde görev yapan sekiz özel eğitim uzmanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Elde edilen veriler sonucunda özel gereksinimli göçmen öğrencilerin tanılanmasının ilk aşamasında; farkında olmama, gereksiz görme, özentisiz davranma, yeterince bilgiye sahip olmama gibi yönetim, öğretmen ve veli kaynaklı sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Tanılama, yerleştirme ve izleme sürecinde dil yeterliliği, öğretmen gözlemi, tanılamada kullanılan materyallerin ölçme geçerliği ve güvenirliği, tanılama yapan uzmanların yeterliği, kurumlar arasında destek ve koordinasyonu sağlama ve öğretmen, öğrenci, yönetim veli arasındaki iletişim konularında sorunlar yaşandığı tespit edilmiştir. Araştırmada özel gereksinimli göçmen öğrencilerin en çok öğrenme güçlüğü alanında, en az ise özel yetenek alanında tanılamalarının gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | June 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |