Araştırma, eğitim fakültesi öğrencilerinde eş seçme stratejileri ve ilişki doyumu arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin eş seçme stratejileri ve ilişki doyumunun cinsiyete ve deneyimledikleri romantik ilişki sayısına göre farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırmada incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, araştırmaya gönüllü olarak katılan Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 866 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması için Eş Seçme Stratejileri Envanteri, İlişki Doyum Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi için SPSS paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uyup uymadığını saptamak amacıyla Kolmogorov-Smirnov, Shapiro Wilk normallik testi uygulanmıştır. Verilerin analizi için non-parametrik testlerden Spearman Sıra Farkları Korelasyon Yöntemi, Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U Testleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, ilişki doyumu ile eş seçme stratejileri fiziksel özellik ve aşk alt boyutu arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin İlişki Doyumu puanları ile Eş Seçme Stratejileri Envanteri aile kurumu ve güven, sosyoekonomik durum, dinî ve siyasi benzerlik, bekâret ve çocuk bakımı alt boyutları arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Eş Seçme Stratejileri Envanteri bekâret alt boyutu puanı hariç diğer alt boyutları cinsiyetlerine göre; dinî ve siyasi benzerlik, fiziksel özellik, bekâret ve aşk alt boyut puanları deneyimledikleri romantik ilişki sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca ilişki doyumu, katılımcıların deneyimledikleri romantik ilişki sayısına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Araştırma bulguları ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
This research aims to investigate the association between choosing partner strategies and relationship satisfaction in students of education faculty. It is also aimed to examine whether the relationship satisfaction of the students differs according to the gender and the number of romantic relationships they experience. The study sample consists of 866 students who study at Sakarya University Faculty of Education and voluntarily agreed to participate in the research. In the study, Choosing Partner Strategies Inventory, Relationship Satisfaction Scale, and The Personal Information Form (prepared by the researcher) were used to collect data. This research was carried out in the correlational survey model. SPSS package software was used for data analysis. Kolmogorov-Smirnov and Shapiro Wilk tests were applied to determine whether the obtained data was in the normal distribution. Spearman Rank Correlation Coefficient, Kruskal Wallis Test, and Mann-Whitney U Test, which are among the non-parametric tests, were used for data analysis. As a result of the analyzes, a significant positive relationship was found between physical characteristics and the love sub-scale of choosing partner strategies inventory and relationship satisfaction scores of students. There is no statistically significant relationship between family and reliance, socio-economic status, religious and political similarity, virginity, child care sub-scales of choosing partner strategies inventory and relationship satisfaction scores of students. The sub-scale scores of choosing partner strategies inventory, excluding virginity, differ statistically significantly by gender. religious and political similarity, physical characteristics, virginity, and love sub-scale scores differ significantly according to the number of romantic relationships they experience. Also, relationship satisfaction shows a significant difference according to the number of romantic relationships experienced by the participants. The research findings are discussed in light of the relevant literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Submission Date | April 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |