Extra-curricular activities are activities outside the curriculum that have educational purposes and complete the teaching processes inside or outside the school. The purpose of this study is to examine the websites of primary schools in Burdur in the context of extra-curricular activities since 11 March 2020, when the first Covid-19 case was seen in our country. In this study conducted as documentary review, totally 1625 activities fulfilled in 71 of 81 public primary schools, take place in news and announcement are investigated by content analysis. Extra-curricular activities are classified according to Uysal ve Özkan Elgün’s (2020) classification. Data was coded by two experts and reliability coefficient was 91.5%. Frequency and percentage were used in the analysis of the data. According to the findings of the study, 233 (31.4%) of 742 extra-curricular activities held in primary schools in Burdur were directly related to the academy, while 509 (68.6%) were indirectly related activities. When the activities directly related to the academy are ranked according to the frequency of their realization, 147 (19.8%) are disciplinary clubs, 86 (11.6%) are scientific activities. When the activities indirectly related to the academy are listed according to their frequency, 247 (33.3%) cultural, 151 (20.3%) artistic, 100 (13.5%) pro-social activities, 11 (1.5%) were sporting activity. Digital learning for scientific activities and for pro-community activities health, interaction with people, safe internet has been the topics that were thought to be related with in the pandemic to fulfilled more when compared to different categories of extracurricular activities. On the other hand, the absence of school assistantship and the limited number of sports activities can be evaluated in the context of the pandemic. Based on the results of the research, new studies can be conducted with school administrators and teachers in order to determine the reasons for problems encountered in practice and the solution suggestionsand understand the variables about the variations frequency of the activity types.
Program dışı etkinlikler, eğitsel amaçları olan, okul içinde ya da dışında öğretim süreçlerini tamamlayan öğretim programlarının dışındaki etkinliklerdir. Bu araştırmanın amacı, ülkemizde ilk Covid-19 vakasının görüldüğü 11 Mart 2020 tarihinden itibaren Burdur ilinde yer alan ilkokulların web sayfalarını program dışı etkinlikler bağlamında incelemektir. Belge taraması şeklinde yürütülerek içerik çözümlemesi yapılan araştırmada 81 resmi ilkokulun haberler ve duyurulara yer verilen 71 tanesindeki toplam 1625 etkinlik incelenmiştir. Program dışı etkinlikler, Uysal ve Özkan Elgün’ün (2020) çalışmalarına dayalı olarak sınıflandırılmıştır. Veri, iki uzman tarafından kodlanarak, güvenirlik katsayısı %91,5 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzdeden yararlanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre Burdur’daki ilkokullarda gerçekleştirilen 742 program dışı etkinlikten 233’ü (%31.4) akademiyle doğrudan ilgili iken, 509’u (%68.6) akademiyle dolaylı ilgili etkinliklerdendir. Akademi ile doğrudan ilgili etkinlikler gerçekleştirilme sıklıklarına göre sıralandığında 147’si (%19.8) disiplin kulübü, 86’sı (%11.6) bilimsel etkinliktir. Akademiyle dolaylı ilgili etkinlikler sıklıklarına göre sıralandığında 247’si (%33.3) kültürel, 151’i (%20.3) sanatsal, 100’ü (%13.5) toplum yanlısı etkinlik, 11’i (%1.5) sportif etkinliktir. Gerçekleştirilen program dışı etkinliklerden farklı kategorilerde ön plana çıkmasında pandeminin de etkili olduğu düşünülen konular bilimsel etkinlikler için dijital öğrenme; toplum yanlısı etkinlikler için sağlık, insanlarla etkileşim, güvenli internet olmuştur. Diğer taraftan okul asistanlığının hiç uygulanmaması ve spor etkinliklerinin sınırlı sayıda gerçekleştirilmesi de pandemi bağlamında değerlendirilebilir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak etkinlik türlerine yer verilme sıklığındaki değişkenliklerle, uygulamada yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amacıyla okul yöneticileri ve öğretmenlerle görüşülen yeni çalışmalar gerçekleştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | April 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |