Research Article
BibTex RIS Cite

Sinemasal Yüce: Felaket Filmlerinde Yüce Arayışı

Year 2006, Volume: 9 (2) Issue: 18, 63 - 80, 10.07.2006

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sinemanın seyirci üzerindeki etkisinin Kantgil anlamda genel olarak estetik
deneyime, özel olarak ise aşırı bir estetik deneyim türü olan "yüce" etkisine yol açıp
açmadığına ilişkin bir tartışma geliştirmektir. Çalışmada sinemasal yüceye ilişkin arayış, sadece
klasik Hollywood anlatısı özelliklerine sahip ticari film alanıyla sınırlıdır. Macera sinemasının bir
alt türü olarak değerlendirilen "felaket filmleri"ne örnek olarak, sınıflandırıldığı türün ve alt
türün tüm özelliklerini taşıdığını ileri sürebileceğimiz bir film örneğinden; Yarından Sonra
(Ronald Emmerich, 2004) hareketle sinema salonunda gerçekleşen seyirci deneyimiyle yüce
deneyimi arasındaki ilişkinin varlığı ve niteliği sorgulanacaktır.

References

  • Andrew, J. Dudley (1976). The Major Film Theories. Oxford: Oxford University Press.
  • Atılgan, Yusuf (2000). Aylak Adam, İstanbul: YKY.
  • Burke, Edmund (2001). A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. http://www.bartleby.com/24/2/ (Erişim tarihi: 18.06.2005).
  • Currie, Gregory (1995). "Visual Imagery as the Stimulation of Vision." Mind and Language 10 (1/2): 25-44.
  • Crowther, Paul (1993). Critical Aesthetics and Postmodernism. Oxford: Clarendon Press.
  • Crowther, Paul (1989). Kantian Sublime - From Morality to Art. Oxford: Clarendon Press.
  • Hammet, Jennifer (2003). "The Masculine Subject of the Postmodern Sublime." Criticism A Quarterly for Literature and the Arts 45(1): 75-88.
  • Kant, Immanuel (1952). The Critique of Judgement. Çev, James Creed Meredith. Oxford: Oxford University Press.

Cinematic Sublime: Seeking for Sublime in Catastrophic Films

Year 2006, Volume: 9 (2) Issue: 18, 63 - 80, 10.07.2006

Abstract

The aim of this work is to seek the tracks of cinematic sublime (in Kantian sense) in the case of
commercial films with classical Hollywood narration as the productions of entertainment
business, and particularly catastrophic films as a sub-genre of adventure films. I will try to find
out whether there are any resemblances between two experiences; experience of audience in
film theatres and the experience of sublime

References

  • Andrew, J. Dudley (1976). The Major Film Theories. Oxford: Oxford University Press.
  • Atılgan, Yusuf (2000). Aylak Adam, İstanbul: YKY.
  • Burke, Edmund (2001). A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. http://www.bartleby.com/24/2/ (Erişim tarihi: 18.06.2005).
  • Currie, Gregory (1995). "Visual Imagery as the Stimulation of Vision." Mind and Language 10 (1/2): 25-44.
  • Crowther, Paul (1993). Critical Aesthetics and Postmodernism. Oxford: Clarendon Press.
  • Crowther, Paul (1989). Kantian Sublime - From Morality to Art. Oxford: Clarendon Press.
  • Hammet, Jennifer (2003). "The Masculine Subject of the Postmodern Sublime." Criticism A Quarterly for Literature and the Arts 45(1): 75-88.
  • Kant, Immanuel (1952). The Critique of Judgement. Çev, James Creed Meredith. Oxford: Oxford University Press.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies, Regional Studies, Public Relations
Journal Section Research Article
Authors

Özgür Yaren This is me

Publication Date July 10, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 9 (2) Issue: 18

Cite

APA Yaren, Ö. (2006). Sinemasal Yüce: Felaket Filmlerinde Yüce Arayışı. Kültür Ve İletişim, 9 (2)(18), 63-80.