Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinemasal Yüce: Felaket Filmlerinde Yüce Arayışı

Yıl 2006, Cilt: 9 (2) Sayı: 18, 63 - 80, 10.07.2006

Öz

Bu çalışmanın amacı, sinemanın seyirci üzerindeki etkisinin Kantgil anlamda genel olarak estetik
deneyime, özel olarak ise aşırı bir estetik deneyim türü olan "yüce" etkisine yol açıp
açmadığına ilişkin bir tartışma geliştirmektir. Çalışmada sinemasal yüceye ilişkin arayış, sadece
klasik Hollywood anlatısı özelliklerine sahip ticari film alanıyla sınırlıdır. Macera sinemasının bir
alt türü olarak değerlendirilen "felaket filmleri"ne örnek olarak, sınıflandırıldığı türün ve alt
türün tüm özelliklerini taşıdığını ileri sürebileceğimiz bir film örneğinden; Yarından Sonra
(Ronald Emmerich, 2004) hareketle sinema salonunda gerçekleşen seyirci deneyimiyle yüce
deneyimi arasındaki ilişkinin varlığı ve niteliği sorgulanacaktır.

Kaynakça

  • Andrew, J. Dudley (1976). The Major Film Theories. Oxford: Oxford University Press.
  • Atılgan, Yusuf (2000). Aylak Adam, İstanbul: YKY.
  • Burke, Edmund (2001). A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. http://www.bartleby.com/24/2/ (Erişim tarihi: 18.06.2005).
  • Currie, Gregory (1995). "Visual Imagery as the Stimulation of Vision." Mind and Language 10 (1/2): 25-44.
  • Crowther, Paul (1993). Critical Aesthetics and Postmodernism. Oxford: Clarendon Press.
  • Crowther, Paul (1989). Kantian Sublime - From Morality to Art. Oxford: Clarendon Press.
  • Hammet, Jennifer (2003). "The Masculine Subject of the Postmodern Sublime." Criticism A Quarterly for Literature and the Arts 45(1): 75-88.
  • Kant, Immanuel (1952). The Critique of Judgement. Çev, James Creed Meredith. Oxford: Oxford University Press.

Cinematic Sublime: Seeking for Sublime in Catastrophic Films

Yıl 2006, Cilt: 9 (2) Sayı: 18, 63 - 80, 10.07.2006

Öz

The aim of this work is to seek the tracks of cinematic sublime (in Kantian sense) in the case of
commercial films with classical Hollywood narration as the productions of entertainment
business, and particularly catastrophic films as a sub-genre of adventure films. I will try to find
out whether there are any resemblances between two experiences; experience of audience in
film theatres and the experience of sublime

Kaynakça

  • Andrew, J. Dudley (1976). The Major Film Theories. Oxford: Oxford University Press.
  • Atılgan, Yusuf (2000). Aylak Adam, İstanbul: YKY.
  • Burke, Edmund (2001). A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. http://www.bartleby.com/24/2/ (Erişim tarihi: 18.06.2005).
  • Currie, Gregory (1995). "Visual Imagery as the Stimulation of Vision." Mind and Language 10 (1/2): 25-44.
  • Crowther, Paul (1993). Critical Aesthetics and Postmodernism. Oxford: Clarendon Press.
  • Crowther, Paul (1989). Kantian Sublime - From Morality to Art. Oxford: Clarendon Press.
  • Hammet, Jennifer (2003). "The Masculine Subject of the Postmodern Sublime." Criticism A Quarterly for Literature and the Arts 45(1): 75-88.
  • Kant, Immanuel (1952). The Critique of Judgement. Çev, James Creed Meredith. Oxford: Oxford University Press.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Bölgesel Çalışmalar, Halkla İlişkiler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özgür Yaren Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 9 (2) Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Yaren, Ö. (2006). Sinemasal Yüce: Felaket Filmlerinde Yüce Arayışı. Kültür Ve İletişim, 9 (2)(18), 63-80.