Medya metinlerinin izleyicilerin görme düşünme algılama, duyma ve davranış biçimlerini şekillendirdiği kabul edilir. Kadınların yok sayıldığı alanlardan biri de medya içerik üretimidir. Ekonomi gibi erkeklere özgüymüş gibi algı yaratılan bir alanda kadının ekonomi haberi üretiminde varlık göstermesi daha da zor olmaktadır. Oysa kadınların her tür uzmanlık alanında olduğu gibi ekonomi yayınlarının içerik üretiminde de yer alması gerekmektedir. Bu çalışma ekonomi gibi uzmanlık isteyen alanlarda kadınların içerik üretimine katılımlarının yeterli olmadığı görüşünden hareketle ele alınmıştır. Araştırmanın amacı medyada ekonomi içeriklerinin üretiminde kadının yer alış miktarını bulgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda 2018 yılı mart ayında Türkiye’de Türkçe yayın yapan 7 ekonomi dergisi ve 8 eki içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ekonomi dergilerinin künyelerinde adı geçen genel yayın yönetmeni, editör, yazar ve benzer görevlerle içerik üretiminde cinsiyet dağılımı incelenerek ne kadar söz sahibi olduklarına bakılmıştır. Türkiye nüfusunun yarısını oluşturan kadınların ekonomi dergilerinde içerik üretimi sürecinde pay sahibi olduğu bulgulanmıştır.
It is accepted that media texts shape the audience's vision, thinking, perception, hearing and behavior patterns. One of the fields where women are ignored is the media content production. It becomes even more difficult for a woman to make her presence felt in economy news production in a field, such as economy, where the perception that as if it were specific to men is created. However, women should also take part in the content production of economic publications, as well as in all kinds of areas of expertise. This study was carried out based on the idea that women's participation in content production in the areas requiring expertise such as economics is not sufficient. The aim of the study is to determine the extent of women's participation in the production of economic contents in the media. In line with this aim, 7 business magazines and 8 supplements published in Turkish in Turkey in March 2018 were examined by content analysis method. The gender distribution of women in content production with the tasks like chief editor, editor, author etc. mentioned in the tags of business magazines was examined, and to what extent women have a say was analyzed. It was determined that women, who constitute half of the population of Turkey, have a part in the content production process in business magazines
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |