BibTex RIS Cite

EKONOMİ DERGİLERİNİN İÇERİK ÜRETİMİNDE EMEĞİN CİNSİYETİ

Year 2018, Volume: 26 Issue: 3, 133 - 146, 01.10.2018

Abstract

Medya metinlerinin izleyicilerin görme düşünme algılama, duyma ve davranış biçimlerini şekillendirdiği kabul edilir. Kadınların yok sayıldığı alanlardan biri de medya içerik üretimidir. Ekonomi gibi erkeklere özgüymüş gibi algı yaratılan bir alanda kadının ekonomi haberi üretiminde varlık göstermesi daha da zor olmaktadır. Oysa kadınların her tür uzmanlık alanında olduğu gibi ekonomi yayınlarının içerik üretiminde de yer alması gerekmektedir. Bu çalışma ekonomi gibi uzmanlık isteyen alanlarda kadınların içerik üretimine katılımlarının yeterli olmadığı görüşünden hareketle ele alınmıştır. Araştırmanın amacı medyada ekonomi içeriklerinin üretiminde kadının yer alış miktarını bulgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda 2018 yılı mart ayında Türkiye’de Türkçe yayın yapan 7 ekonomi dergisi ve 8 eki içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ekonomi dergilerinin künyelerinde adı geçen genel yayın yönetmeni, editör, yazar ve benzer görevlerle içerik üretiminde cinsiyet dağılımı incelenerek ne kadar söz sahibi olduklarına bakılmıştır. Türkiye nüfusunun yarısını oluşturan kadınların ekonomi dergilerinde içerik üretimi sürecinde pay sahibi olduğu bulgulanmıştır.

References

  • Abadan-Unat, N. (1998). “Söylemden Protestoya: Türkiye’de Kadın Hareketlerinin Dönüşümü”. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler içinde. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ. (2001). “İletişim”, Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilim Sosyal Bilimler-II, TÜBA, Ankara, ss. 1-10.
  • Berktay, F. (1996). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Kadın Araştırmaları.
  • Bulutay, T. (2004). (ed.) Kadın İstihdamı. Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet İstatistik Enstitüsü Yayın No. 2595
  • Büyükaslan, A. ve Mavnacıoğlu K. (2017). İletişim Fakültesi Ders Müfredatlarının Sektörün Nitelikli İşgücü Talebine Uyumu. International Journal of Cultural and Social Studies December 2017: 3(2).
  • Connell, R.W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev: C. Soydemir) İstanbul: Ayrıntı,1998.
  • Demirel, A., Kayaalp Bilgin, Z. ve Kocaman, M. (1999). Çalışmaya Hazır İşgücü Olarak Kentli Kadın ve Değişimi. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları. Ankara: Cem Web Ofset.
  • Dursun, Ç. (2011). Yazın, Medya Ve Sanatın Cinsiyeti, Türkiye’de 1975-2010 Arasında Haber, Habercilik Ve Gazetecilik Çalışmalarında Kadın Sorunlarına Bakış ve Feminist Yaklaşımlar. Birkaç Arpa Boyu... 21.Yüyzıla Girerken Türkiye’den Feminist Çalışmalar içinde. S. Sancar (Der.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, s. 603-647.
  • Erdoğan, D. (2014). Türkiye’de Kadın Gazeteci Olmak Neye Karşılık Gelmektedir? Aslı Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşü. (Çev: İ. Şahin). İstanbul: Aytıntı Yayınları.
  • Haralambos, M. (1984). Sociology Themes and Perspectives. Bungay, Suffolk: University Tutorial Press.
  • Illich, I. (1996). Gender. (Çev: A. Fethi). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Kandiyoti, D. (1997) Cariyeler Bacılar Yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuyucu, Mihalis. (2013). Medyada Kadın Olmak:
Medya İşletmelerinde Çalışan Kadınların Sorunları. UHBAB Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi. Ekim/Kasım/Aralık Güz Dönemi Cilt: 2 Sayı: 6.
  • Kuzgun, Y. ve Sevı̇m, S., (2004). “Kadının Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt. 37, Sayı. 1
  • Lloyd, G. (1996). Erkek Akıl. (Çev: M. Özcan). İstanbul, Ayrıntı.
  • Mutlu, E. (2000). “Türkiye’de İletişim Eğitimi Kişisel Bir Tarih Denemesi”, Gazi İletişim, Sayı 2000/8 Kış, Gazi Üniversitesi, Ankara, ss. 235-259.
  • Onaran, O., Büker S. ve Bir A. A. (1998) Eskişehir’de Erkek Rol ve Tutumlarına İlişkin Alan Araştırması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saygılı, F. (2014). Sokakta bir gazeteci: Suat Derviş. Fe Dergi, 01/2014, Cilt 6, Yayın 1, s. 18-26.
  • Tufan-Tanrıöver, H. (2000). “Medya Sektöründe Kadın İş Gücü.” Toplum ve Bilim. İstanbul

GENDER OF LABOR IN CONTENT PRODUCTION OF BUSINESS MAGAZINES

Year 2018, Volume: 26 Issue: 3, 133 - 146, 01.10.2018

Abstract

It is accepted that media texts shape the audience's vision, thinking, perception, hearing and behavior patterns. One of the fields where women are ignored is the media content production. It becomes even more difficult for a woman to make her presence felt in economy news production in a field, such as economy, where the perception that as if it were specific to men is created. However, women should also take part in the content production of economic publications, as well as in all kinds of areas of expertise. This study was carried out based on the idea that women's participation in content production in the areas requiring expertise such as economics is not sufficient. The aim of the study is to determine the extent of women's participation in the production of economic contents in the media. In line with this aim, 7 business magazines and 8 supplements published in Turkish in Turkey in March 2018 were examined by content analysis method. The gender distribution of women in content production with the tasks like chief editor, editor, author etc. mentioned in the tags of business magazines was examined, and to what extent women have a say was analyzed. It was determined that women, who constitute half of the population of Turkey, have a part in the content production process in business magazines

References

  • Abadan-Unat, N. (1998). “Söylemden Protestoya: Türkiye’de Kadın Hareketlerinin Dönüşümü”. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler içinde. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ. (2001). “İletişim”, Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilim Sosyal Bilimler-II, TÜBA, Ankara, ss. 1-10.
  • Berktay, F. (1996). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Kadın Araştırmaları.
  • Bulutay, T. (2004). (ed.) Kadın İstihdamı. Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet İstatistik Enstitüsü Yayın No. 2595
  • Büyükaslan, A. ve Mavnacıoğlu K. (2017). İletişim Fakültesi Ders Müfredatlarının Sektörün Nitelikli İşgücü Talebine Uyumu. International Journal of Cultural and Social Studies December 2017: 3(2).
  • Connell, R.W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev: C. Soydemir) İstanbul: Ayrıntı,1998.
  • Demirel, A., Kayaalp Bilgin, Z. ve Kocaman, M. (1999). Çalışmaya Hazır İşgücü Olarak Kentli Kadın ve Değişimi. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları. Ankara: Cem Web Ofset.
  • Dursun, Ç. (2011). Yazın, Medya Ve Sanatın Cinsiyeti, Türkiye’de 1975-2010 Arasında Haber, Habercilik Ve Gazetecilik Çalışmalarında Kadın Sorunlarına Bakış ve Feminist Yaklaşımlar. Birkaç Arpa Boyu... 21.Yüyzıla Girerken Türkiye’den Feminist Çalışmalar içinde. S. Sancar (Der.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, s. 603-647.
  • Erdoğan, D. (2014). Türkiye’de Kadın Gazeteci Olmak Neye Karşılık Gelmektedir? Aslı Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşü. (Çev: İ. Şahin). İstanbul: Aytıntı Yayınları.
  • Haralambos, M. (1984). Sociology Themes and Perspectives. Bungay, Suffolk: University Tutorial Press.
  • Illich, I. (1996). Gender. (Çev: A. Fethi). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Kandiyoti, D. (1997) Cariyeler Bacılar Yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kuyucu, Mihalis. (2013). Medyada Kadın Olmak:
Medya İşletmelerinde Çalışan Kadınların Sorunları. UHBAB Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi. Ekim/Kasım/Aralık Güz Dönemi Cilt: 2 Sayı: 6.
  • Kuzgun, Y. ve Sevı̇m, S., (2004). “Kadının Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt. 37, Sayı. 1
  • Lloyd, G. (1996). Erkek Akıl. (Çev: M. Özcan). İstanbul, Ayrıntı.
  • Mutlu, E. (2000). “Türkiye’de İletişim Eğitimi Kişisel Bir Tarih Denemesi”, Gazi İletişim, Sayı 2000/8 Kış, Gazi Üniversitesi, Ankara, ss. 235-259.
  • Onaran, O., Büker S. ve Bir A. A. (1998) Eskişehir’de Erkek Rol ve Tutumlarına İlişkin Alan Araştırması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saygılı, F. (2014). Sokakta bir gazeteci: Suat Derviş. Fe Dergi, 01/2014, Cilt 6, Yayın 1, s. 18-26.
  • Tufan-Tanrıöver, H. (2000). “Medya Sektöründe Kadın İş Gücü.” Toplum ve Bilim. İstanbul
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Elif Gizem Uğurlu This is me

Anıl Ebru This is me

Publication Date October 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Uğurlu, E. G., & Ebru, A. (2018). EKONOMİ DERGİLERİNİN İÇERİK ÜRETİMİNDE EMEĞİN CİNSİYETİ. Kurgu, 26(3), 133-146.