Bireyin içinde yaşadığı dünyayı yorumlama şekline etki eden gerçeklik algısı, iletişim araçlarının tarihsel/teknolojik gelişim süreci içinde değerlendirilebilir. Medyadaki gerçeklik temsilleri birey tarafından rasyonelleştirilip, bu duruma uygun bir söylem yaratılmaktadır. Bu bağlamda internet, dolayısıyla sosyal medya içerikleriyle tıpkı Platon’un mağarasında olduğu gibi bir dış gerçeklik oluşturulur. Sosyal medya ile ilgili temel kavramlardan biri olan “Filtre Balonu” bireyin istenen yönde bir algılama sürecinin oluşmasında önemli bir rol oynar. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, gerçekliğin filtre balonu ile birlikte anılan kişiselleştirme ve algoritma sistemleri tarafından nasıl oluşturulduğunu ve bireyin dünyayı yorumlamasında nasıl etkili olduğunu temel kaynaklar aracılığı ile betimlemektir
The perception of reality, which influences the interpretation of the world in which the individual lives, can be evaluated within the historical / technological development process of communication means. Representations of reality in the media are rationalized by the individual and an appropriate discourse is created for this situation. In this context, an external reality is created by the internet, and therefore social media content, just as in the cave of Platon. The "Filter Bubble", one of the basic concepts of social media, plays an important role in the formation of a perception process in the desired direction. In this context, the purpose of this study is to describe how the reality is created by the personalization and algorithmic systems described within the filter bubble concept and how they are effective in individual’s interpreting the world through basic sources from literature
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |