BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON WRITING TENDENCY: AN EXERCISE ON THE STUDENTS OF PUBLIC RELATIONS AND INTRODUCTION

Year 2018, Volume: 26 Issue: 1, 66 - 81, 01.01.2018

Abstract

As well as the skills such as speaking, listening/perceiving and reading, writing skill has also significant importance. In the world of today, people frequently employ written communication both during the education-related activities and through mass communication instruments. There are numerous factors such as education and experience which influence the writing tendency. One of those factors is the emotional intelligence. Emotional intelligence which is known as recognition of the people about their emotions, arranging and controlling those emotions and also recognizing the emotions of the opposing people influences the writing skill of the individuals. In this study, the relationships between the emotional intelligence and writing tendency were analyzed. The research were implemented on the students of the public relations and introduction department. As a result of the conducted analysis of correlation and regression, it was found that emotional intelligence has positive influence on the writing tendency among the students.

References

  • Abdolrezapour, P. (2013). The Relationship Between Emotional Intelligence and EFL Learners' Writing Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 331-339.
  • Aslan, Ş. (2013). Duygusal Zeka ve Dönüşümcü, Etkileşimci Liderlik. Konya : Eğitim Yayınevi.
  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı Drama Sürecinde Yaratıcı Yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 75- 87.
  • Brown, T., Williams, B., & Etherington, J. (2016). Emotional Intelligence and Personality Traits as Predictors of Occupational Therapy Stutents' Practice Education Performance: A Cross-Sectional Study. Occupational Therapy International, 412-24.
  • Delice, M., & Günbeyi, M. (2013). Duygusal Zeka ve Liderlik İlişkisinin İncelenmesi: Polis Teskilatı Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 209-239.
  • Goleman, D. (1998). İş Başında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Goleman, D. (2014). İşbaşında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. .
  • Goleman, D. (2016, 10 11). Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations. www.eiconsortium.org : http://www.eiconsortium.org/pdf/an_ei_based_theory_of_performance.pdf adresinden alınmıştır
  • Higgs, M., & Dulewicz, V. (2016). Leading with Emotional Intelligence. United Kingdom: Macmillan - Springer Nature (eBook).
  • İnce, M., Gül, H., & Gözükara, M. (2015). Duygusal Zeka ile İşgören Performansı Arasındaki İlişkiler Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 226-246.
  • İşeri, K., & Ünal, E. (2010). Yazma Eğilimi Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(155), 104-117.
  • Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 59-72.
  • Kaya, F., Kanik, P., & Alkin, S. (2016). A Comparison of Gifted and Non-Gifted Student's Emotional Intelligence and Communication Skills. International Online Journal of Educational Sciences, 229-244.
  • Keklik, S. (2016). Yazma Eğitimiyle İlgili İki Ders Önerisi: Düşünceye Dayalı Metin Yazma ve Kurmaca Metin Yazma Dersi. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi - International Journal of Turkish Education and Training, 86-09.
  • Koçak, R., & İçmenoğlu, E. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Duygusal Zeka ve Yaratıcılık Düzeylerinin Yaşam Doyumlarını Yordayıcı Rolü . Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 73-85.
  • Koçyiğit, M. (2016). Etkili İletişim ve Duygusal Zeka. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Konakay, G. (2012). Akademisyenlerin Duygusal Zeka Faktörlerinin Tükenmişlik Faktörleri ile İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: Kocaeli Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 121-144.
  • Konakay, G. (2012). Akademisyenlerin Duygusal Zeka Faktörlerinin Tükenmişlik Faktörleri ile İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: Kocaeli Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 121-144.
  • Lewis, M. (2010). The Emergence of Human Emotions. M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett içinde, Handbook of EMOTIONS (s. 304-320). New York - London: Guilford Press.
  • Long, C. S., Yaacop, M., & Chuen, T. W. (2016). The Impact of Emotional Intelligence on Job Satisfaction Among Teachers. International Journal of Management, Accounting and Economics, 544-552.
  • Miller, N. B., Silvermany, L. K., & Falk, R. F. (1994). Emotional Development, Intellectual Ability, and Gender. Journal for the Education of the Gifted, 20-38.
  • Örücü, E., & İzci, Ç. (2015). Otel Çalışanları Açısından Duygusal Zekanın Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3147.
  • Özbay, M. (2013). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, B., & Özbay, M. (2016). 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Modelinin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerilerine Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 261-276.
  • Phillips, M. (1999). Emotional Excellence-Duygusal Mükemmellik. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Alfa/Aktüel Kitabevleriı.
  • Steiner, C. (2014). Akıllı Bir Kalp İle Duygusal Okuryazarlık/Emotional Literacy. (M. Şahin, & F. Erdem, Çev.) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şimşek, N. (2015). Akıllı Zeka. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofar, 21(4), 325-338. doi:10.5455/bcp.20110624015920
  • Temizkan, & Mehmet. (2010). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi. TÜBAR (Türklük Bilim Araştırmaları), 621-643.
  • Tok, M., Rachim, S., & Kuş, A. (2014). Yazma Alışkanlığı Kazanmış Öğrencilerin Yazma Nedenlerinin İncelenmesi. GEFAD/GUJGEF, 267-292.
  • www.healthyworkplaces.info. (2017, Temmuz 15). http://www.healthyworkplaces.info/wp- content/uploads/2012/10/emotional-intelligence.pdf adresinden alınmıştır

DUYGUSAL ZEKANIN YAZMA EĞİLİMİ ÜZERİNE ETKİSİ: HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Year 2018, Volume: 26 Issue: 1, 66 - 81, 01.01.2018

Abstract

İnsanlarda konuşma, dinleme/anlama ve okuma becerileri gibi yazma becerisi de büyük önem arz etmektedir. Günümüz ortamda insanlar gerek eğitim öğretim esnasında gerekse kitle iletişim araçları vasıtasıyla sık sık yazılı iletişim kullanmaktadır. Yazma eğilimi etkileyen eğitim, tecrübe gibi bir çok faktör vardır. Bunlardan biri de duygusal zekadır. Kişinin duygularının farkında olması, onu düzenlemesi, kontrol etmesi ve karşıdakinin duygusunun farkına varması olarak bilinen duygusal zeka kişinin yazma becerilerini etkilemektedir. Bu çalışmada duygusal zeka ve yazma eğilimi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma halkla ilişkiler ve tanıtım öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizi sonucunda duygusal zekanın, öğrencilerin yazma eğilimine olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir

References

  • Abdolrezapour, P. (2013). The Relationship Between Emotional Intelligence and EFL Learners' Writing Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 331-339.
  • Aslan, Ş. (2013). Duygusal Zeka ve Dönüşümcü, Etkileşimci Liderlik. Konya : Eğitim Yayınevi.
  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı Drama Sürecinde Yaratıcı Yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 75- 87.
  • Brown, T., Williams, B., & Etherington, J. (2016). Emotional Intelligence and Personality Traits as Predictors of Occupational Therapy Stutents' Practice Education Performance: A Cross-Sectional Study. Occupational Therapy International, 412-24.
  • Delice, M., & Günbeyi, M. (2013). Duygusal Zeka ve Liderlik İlişkisinin İncelenmesi: Polis Teskilatı Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 209-239.
  • Goleman, D. (1998). İş Başında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Goleman, D. (2014). İşbaşında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş. .
  • Goleman, D. (2016, 10 11). Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations. www.eiconsortium.org : http://www.eiconsortium.org/pdf/an_ei_based_theory_of_performance.pdf adresinden alınmıştır
  • Higgs, M., & Dulewicz, V. (2016). Leading with Emotional Intelligence. United Kingdom: Macmillan - Springer Nature (eBook).
  • İnce, M., Gül, H., & Gözükara, M. (2015). Duygusal Zeka ile İşgören Performansı Arasındaki İlişkiler Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 226-246.
  • İşeri, K., & Ünal, E. (2010). Yazma Eğilimi Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(155), 104-117.
  • Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 59-72.
  • Kaya, F., Kanik, P., & Alkin, S. (2016). A Comparison of Gifted and Non-Gifted Student's Emotional Intelligence and Communication Skills. International Online Journal of Educational Sciences, 229-244.
  • Keklik, S. (2016). Yazma Eğitimiyle İlgili İki Ders Önerisi: Düşünceye Dayalı Metin Yazma ve Kurmaca Metin Yazma Dersi. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi - International Journal of Turkish Education and Training, 86-09.
  • Koçak, R., & İçmenoğlu, E. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Duygusal Zeka ve Yaratıcılık Düzeylerinin Yaşam Doyumlarını Yordayıcı Rolü . Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 73-85.
  • Koçyiğit, M. (2016). Etkili İletişim ve Duygusal Zeka. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Konakay, G. (2012). Akademisyenlerin Duygusal Zeka Faktörlerinin Tükenmişlik Faktörleri ile İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: Kocaeli Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 121-144.
  • Konakay, G. (2012). Akademisyenlerin Duygusal Zeka Faktörlerinin Tükenmişlik Faktörleri ile İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: Kocaeli Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 121-144.
  • Lewis, M. (2010). The Emergence of Human Emotions. M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett içinde, Handbook of EMOTIONS (s. 304-320). New York - London: Guilford Press.
  • Long, C. S., Yaacop, M., & Chuen, T. W. (2016). The Impact of Emotional Intelligence on Job Satisfaction Among Teachers. International Journal of Management, Accounting and Economics, 544-552.
  • Miller, N. B., Silvermany, L. K., & Falk, R. F. (1994). Emotional Development, Intellectual Ability, and Gender. Journal for the Education of the Gifted, 20-38.
  • Örücü, E., & İzci, Ç. (2015). Otel Çalışanları Açısından Duygusal Zekanın Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3147.
  • Özbay, M. (2013). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, B., & Özbay, M. (2016). 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Modelinin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerilerine Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 261-276.
  • Phillips, M. (1999). Emotional Excellence-Duygusal Mükemmellik. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Alfa/Aktüel Kitabevleriı.
  • Steiner, C. (2014). Akıllı Bir Kalp İle Duygusal Okuryazarlık/Emotional Literacy. (M. Şahin, & F. Erdem, Çev.) Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şimşek, N. (2015). Akıllı Zeka. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofar, 21(4), 325-338. doi:10.5455/bcp.20110624015920
  • Temizkan, & Mehmet. (2010). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi. TÜBAR (Türklük Bilim Araştırmaları), 621-643.
  • Tok, M., Rachim, S., & Kuş, A. (2014). Yazma Alışkanlığı Kazanmış Öğrencilerin Yazma Nedenlerinin İncelenmesi. GEFAD/GUJGEF, 267-292.
  • www.healthyworkplaces.info. (2017, Temmuz 15). http://www.healthyworkplaces.info/wp- content/uploads/2012/10/emotional-intelligence.pdf adresinden alınmıştır
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Veysel Çakmak This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Çakmak, V. (2018). DUYGUSAL ZEKANIN YAZMA EĞİLİMİ ÜZERİNE ETKİSİ: HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Kurgu, 26(1), 66-81.