As well as the skills such as speaking, listening/perceiving and reading, writing skill has also significant importance. In the world of today, people frequently employ written communication both during the education-related activities and through mass communication instruments. There are numerous factors such as education and experience which influence the writing tendency. One of those factors is the emotional intelligence. Emotional intelligence which is known as recognition of the people about their emotions, arranging and controlling those emotions and also recognizing the emotions of the opposing people influences the writing skill of the individuals. In this study, the relationships between the emotional intelligence and writing tendency were analyzed. The research were implemented on the students of the public relations and introduction department. As a result of the conducted analysis of correlation and regression, it was found that emotional intelligence has positive influence on the writing tendency among the students.
İnsanlarda konuşma, dinleme/anlama ve okuma becerileri gibi yazma becerisi de büyük önem arz etmektedir. Günümüz ortamda insanlar gerek eğitim öğretim esnasında gerekse kitle iletişim araçları vasıtasıyla sık sık yazılı iletişim kullanmaktadır. Yazma eğilimi etkileyen eğitim, tecrübe gibi bir çok faktör vardır. Bunlardan biri de duygusal zekadır. Kişinin duygularının farkında olması, onu düzenlemesi, kontrol etmesi ve karşıdakinin duygusunun farkına varması olarak bilinen duygusal zeka kişinin yazma becerilerini etkilemektedir. Bu çalışmada duygusal zeka ve yazma eğilimi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma halkla ilişkiler ve tanıtım öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizi sonucunda duygusal zekanın, öğrencilerin yazma eğilimine olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 1 |