The main purpose of the study is to determine the views of secondary school teachers on values education. This study is based on correlational survey model. The population of the study consists of teachers of Turkish, Mathematics, Religion and Ethics, Social Sciences, Sciences, Technology and Design, Information Technologies, English, Art, Music, Physical Education and Sports working in the Ministry of Education teaching in 5th, 6th, 7th and 8th grades in 2014-2015 education year in the city center of Siirt; the sample includes 319 teachers chosen by random sampling in the fields of Turkish, Mathematics, Religion and Ethics, Social Sciences, Sciences, Technology and Design, Information Technologies, English, Art, Music, Physical Education and Sports teaching in 5th, 6th, 7th and 8th grades at 10 secondary schools. As data collection tool, “Value Education Survey”, developed by Koç (2015) of which validity and
reliability studies are conducted in the light of expert opinions and pre-implementation results, is used and In analyzing the data, frequency, percentage, mean and chi-square are used. According to teachers’, with teachers’ values education, the views that students question their values by seeing other values they get values education within their family informally, they are influenced by the school’s/teacher’s own adopted values formally From the results obtained in the study, some suggestions are presented.
Araştırmanın temel amacı, ortaokul öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline dayalıdır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 öğretim yılında, Siirt il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi 5., 6., 7. ve 8.sınıflarda Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım, Bilişim Teknolojileri, İngilizce, Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi ve Spor derslerini yürüten branş öğretmenleri; örneklemini ise, bu okullardan tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen, 10 ortaokuldaki 5., 6., 7. ve 8.sınıflarda Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım, Bilişim Teknolojileri, İngilizce, Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi ve Spor derslerini yürüten 319 branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Koç (2015) tarafından geliştirilen ve uzman kanısı ve ön uygulama sonuçları ışığında geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılan “Değerler Eğitimi Anketi’’, verilerin analizinde ise frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare kullanılmıştır. Öğretmenlere göre, öğrenciler değerler eğitimi ile başka değerleri görerek kendi değerlerini sorgulamakta, değerler eğitimini informal olarak ailede almakta, formal olarak da okulun/öğretmenin sahip olduğu ve benimsediği değerlerden etkilenmektedir. Araştırmada elde edilen sonuçlardan hareketle, bazı öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2016 |
Submission Date | February 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE