Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZYETERLİK İLE MATEMATİKSEL PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇLARI

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 439 - 460, 15.07.2017

Abstract

Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise oranlı küme örnekleme yöntemiyle seçilen 2.sınıfta öğrenim gören 107, 3.sınıfta öğrenim gören 101 ve 4.sınıfta öğrenim gören 92 olmak üzere toplam 300 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın sonunda, sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançlarının “inanıyorum”, matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının “kararsızım” düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı ancak sınıf düzeyine göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları arasında anlamlı ve pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Allinder, R. M., (1995). An examination of the relationship between teacher efficacy and curriculum based measurement and student achievement. Remedial & Special Education, 27, 141-152.
  • Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Altunçekic, A., Yaman, S. ve Koray, O. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği). Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (1), (93-102).
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2), 122-147
  • Frykholm, J. (2003). Teachers‟ tolerance for discomfort: implications for curricular reform in mathematics. Journal of Curriculum & Supervision, 19(2), 125–149.
  • Gelbal, S. (1991). Problem Çözme. Hacettepe üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi. Sayı: 6. (167-173).
  • Genç, S. Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik Becerileri ile Problem Çözme Becerileri, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2.
  • Gibson, S., ve Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582.
  • Grouws, D. A. (1996). Critical issues in problem solving instruction in mathematics. In D. Zhang, T. Sawada, & J. P. Becker (Eds.), Proceedings of the China-Japan-U.S. seminar on mathematical education (pp. 70-93). Carbondale, IL: Board of Trustees of Southern Illinois University.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye ilişkin inançlarını yordamada epistemolojik inançlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Hart, L. C. (2002). Pre-service teachers‟ beliefs and practice after participating in an integrated content/methods course. School Science and Mathematics, 102(1), 4–15.
  • Hazır Bıkmaz, F. (2002). Fen öğretiminde öz yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, 2, 197-210.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Türkmen, L. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Araştırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29, ss. 167-178.
  • Karasar, N., (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2004). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğititm Dergisi, 163.
  • Kayan, F. (2007). A Study on Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Mathematical Problem Solving Beliefs. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İlköğretim Fen ve Matematik Eğitimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara.
  • Kayan, F. ve Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 218–226.
  • Kloosterman, P., & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109–115.
  • Koballa, T. R. ve Crowley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics. 85 (3), 22-232.
  • Lloyd, G., ve Wilson, S. (1998). Supporting Innovation: The impact of a teacher‟s conceptions of functions on his implementations of a reform curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 248–274.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational Research. Fundamentals for the consumers (3rd ed.). New York: Addison Wesley.
  • MEB, (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB, (2016). TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Ön Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Okursoy, F.T. (2016). Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli.
  • Owens, T.J. (2001). Extending self-esteem theory and research. Cambridge: University Press.
  • Özmen, F. (2016). Aday öğretmenlerin öz-yeterlikleri ve mesleki kaygıları arasındaki İlişki (Denizli İli Pamukkale ve Merkezefendi İlçe Örneği). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-322.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. In M. Maehr & P.R. Pintrch (Eds.). Advances in Motivation and Achievement.
  • Polya, G. (1957). How to solve it; a new aspect of mathematical method. Garde City, NY: Doubleday.
  • Ross, J. A. (1994). The impact of an inservice to promote cooperative learning on the stability of teacher efficacy. Teaching & Teacher Education, 10, 381-394.
  • Saracaloğlu, A.S., Yenice, N. ve Özden, B. (2013). Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algılarının ve Akademik Kontrol Odaklarının İncelenmesi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 34 (Temmuz 2013/II), ss. 227-250.
  • Schoenfeld, A. H. (1989). Explorations of students’ mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 338-355. Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25(1), 71-86. Sharp, C. (2002). Study support and the development of self-regulated learner. Educational Research, 44(1), 29-42. Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:11.
  • Sparks, G. M. (1988). Teachers’ attitudes toward change and subseguent improvements in classroom teaching. Journal of Educational Psychology, 80,111-117.
  • Sungur, O. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ş. Kalaycı (Ed.) Korelasyon analizi (ss. 113-127), Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Taşkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27.
  • Toluk Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. N., ve Taşçı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmenleri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitim ve Bilim, 35(155), 131–144.
  • Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz -yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:11 Sayı:39 (036-058).
  • Yılmaz, K. ve Delice, A. (2007). Öğretmen adaylarının epistemolojik ve problem çözme inançlarının problem çözme sürecine etkisi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s. 575–581), Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 439 - 460, 15.07.2017

Abstract

References

  • Allinder, R. M., (1995). An examination of the relationship between teacher efficacy and curriculum based measurement and student achievement. Remedial & Special Education, 27, 141-152.
  • Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Altunçekic, A., Yaman, S. ve Koray, O. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği). Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (1), (93-102).
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2), 122-147
  • Frykholm, J. (2003). Teachers‟ tolerance for discomfort: implications for curricular reform in mathematics. Journal of Curriculum & Supervision, 19(2), 125–149.
  • Gelbal, S. (1991). Problem Çözme. Hacettepe üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi. Sayı: 6. (167-173).
  • Genç, S. Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik Becerileri ile Problem Çözme Becerileri, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2.
  • Gibson, S., ve Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582.
  • Grouws, D. A. (1996). Critical issues in problem solving instruction in mathematics. In D. Zhang, T. Sawada, & J. P. Becker (Eds.), Proceedings of the China-Japan-U.S. seminar on mathematical education (pp. 70-93). Carbondale, IL: Board of Trustees of Southern Illinois University.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye ilişkin inançlarını yordamada epistemolojik inançlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Hart, L. C. (2002). Pre-service teachers‟ beliefs and practice after participating in an integrated content/methods course. School Science and Mathematics, 102(1), 4–15.
  • Hazır Bıkmaz, F. (2002). Fen öğretiminde öz yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, 2, 197-210.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Türkmen, L. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Araştırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29, ss. 167-178.
  • Karasar, N., (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2004). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğititm Dergisi, 163.
  • Kayan, F. (2007). A Study on Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Mathematical Problem Solving Beliefs. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İlköğretim Fen ve Matematik Eğitimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara.
  • Kayan, F. ve Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 218–226.
  • Kloosterman, P., & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109–115.
  • Koballa, T. R. ve Crowley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics. 85 (3), 22-232.
  • Lloyd, G., ve Wilson, S. (1998). Supporting Innovation: The impact of a teacher‟s conceptions of functions on his implementations of a reform curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 248–274.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational Research. Fundamentals for the consumers (3rd ed.). New York: Addison Wesley.
  • MEB, (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB, (2016). TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Ön Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Okursoy, F.T. (2016). Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli.
  • Owens, T.J. (2001). Extending self-esteem theory and research. Cambridge: University Press.
  • Özmen, F. (2016). Aday öğretmenlerin öz-yeterlikleri ve mesleki kaygıları arasındaki İlişki (Denizli İli Pamukkale ve Merkezefendi İlçe Örneği). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-322.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. In M. Maehr & P.R. Pintrch (Eds.). Advances in Motivation and Achievement.
  • Polya, G. (1957). How to solve it; a new aspect of mathematical method. Garde City, NY: Doubleday.
  • Ross, J. A. (1994). The impact of an inservice to promote cooperative learning on the stability of teacher efficacy. Teaching & Teacher Education, 10, 381-394.
  • Saracaloğlu, A.S., Yenice, N. ve Özden, B. (2013). Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Öz-yeterlik Algılarının ve Akademik Kontrol Odaklarının İncelenmesi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 34 (Temmuz 2013/II), ss. 227-250.
  • Schoenfeld, A. H. (1989). Explorations of students’ mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 338-355. Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25(1), 71-86. Sharp, C. (2002). Study support and the development of self-regulated learner. Educational Research, 44(1), 29-42. Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:11.
  • Sparks, G. M. (1988). Teachers’ attitudes toward change and subseguent improvements in classroom teaching. Journal of Educational Psychology, 80,111-117.
  • Sungur, O. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ş. Kalaycı (Ed.) Korelasyon analizi (ss. 113-127), Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Taşkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27.
  • Toluk Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. N., ve Taşçı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmenleri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitim ve Bilim, 35(155), 131–144.
  • Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz -yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:11 Sayı:39 (036-058).
  • Yılmaz, K. ve Delice, A. (2007). Öğretmen adaylarının epistemolojik ve problem çözme inançlarının problem çözme sürecine etkisi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s. 575–581), Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
There are 40 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Veli Toptaş

Emine Gözel

Publication Date July 15, 2017
Submission Date June 6, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Toptaş, V., & Gözel, E. (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZYETERLİK İLE MATEMATİKSEL PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇLARI. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.