Bugünün çocukları internetin, mobil cihazların, sosyal ağların, interaktif oyunların ve çevrimiçi videolar ile çevrelediği bir dijital medya ortamında büyümektedir. Dijital medyada çocuklara yönelik pazarlama teknikleri her geçen gün çeşitlenmekte ve bu durum çocukların sağlığına olan etkisine yönelik endişeleri artırmaktadır. Bu endişelerin temelinde çocuklarda obezitenin yaygın bir sorun olarak ortaya çıkması bulunmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de en yaygın kullanılan sosyal ağ olan Facebook’ta, en çok beğeni ve takipçi sayısına sahip yiyecek ve içecek markalarının çocuklara yönelik pazarlama ve reklam stratejilerini analiz etmek amaçlanmıştır. Bu amaçla dijital medyada reklam ve pazarlamaya dair bilimsel literatürün yanı sıra, ulusal ve uluslararası raporlar derlenerek, seçilen markaların Facebook’ta yer alan sayfaları incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, Facebook’ta yer alan yiyecek ve içecek markaları genel olarak çocuklar ve gençleri hedeflemektedir; sayfalarda etkileşime ağırlık veren ve kullanıcı türevli içerikler, interaktif oyunlar, videolar ve uygulamalar sıklıkla kullanılmaktadır. Dünyada son on yılda yiyecek ve içeceklerin dijital medyada çocuklara pazarlamasına yönelik çeşitli ulusal ve uluslararası önlemler ve düzenlemeler artmaktadır. Bunlar içerisinde sosyal medyaya yönelik düzenlemelerin sayısı ise oldukça azdır. Türkiye’de de çocukları ve gençleri dijital medyanın etkilerinden koruyacak düzenleme ve politikalara ihtiyaç vardır.
Today’s children are growing up in a digital media environment surrounded by the internet, mobile devices, social networks, interactive games and online videos. Digital marketing techniques for children are diversifying day by day and this raises concerns about the impact on children’s health. The basis of these concerns is that obesity is a common problem in children. In this study, it is aimed to analyze the marketing and advertising strategies of food and beverage brands which have the most admiration and followers on Facebook. For this purpose, in addition to scientific literature on advertising and marketing in digital media, national and international reports were compiled and the pages of selected brands on Facebook were examined. According to the findings of the study, the food and beverage brands included on Facebook generally target children and young people; user-focused content, interactive games, videos and applications are often used. In the last decade, various national and international measures and regulations for the marketing of food and beverages to children in digital media have been increasing in the world. Among these, the number of social media regulations is quite low. In Turkey, children and young people are needed to the regulations and policies that will protect from the effects of digital media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE