Tender law, which is a branch of financial law, has two aspects. One aspect is the revenue-generating tenders and the other one is the tenders requiring expenditures. Tenders requiring expenditures are conducted in the framework of the Public Procurement Law no.4734 and the provisions of secondary legislation. Warranties is one of the main topics of the tenders where public resources are used. Warranties are received from the bidders in tenders to ensure that they are serious in their bids and that the contractors act in compliance with the tender legislation and contract; and they are provisional warrant, performance bond, additional performance bond and pre-financing guarantees. The warranties should comply with the form and standard stipulated in the tender legislation. There are principles and rules that the administration should observe while receiving, returning and recording warranties as revenue when necessary. If the public officers do not comply with those, they face financial, administrative and penal responsibilities. There are some practical problems in recording warranties as revenues and returning them. Main practical problems include recording as revenue the warranty that is received over the minimum rate and recording the warranty without updating. This article gave general information on warranties, addressed the practical problems, and attempted to develop solution suggestions. In this framework, the main purpose of this article is to inform the public officers included in the bidding and contacting processes and ensure that they do not face financial responsibility. In this context, literature review was made; studies related to the topic were examined; and judicial decisions were screened.
Mali hukukun bir
kolu olan ihale hukuku iki yönlüdür. Bir yönü gelir getirici ihaleleri, diğer
yönü harcama yapmayı gerektiren ihalelerdir. Harcamayı gerektiren ihaleler 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu ve ikincil mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılır.
Kamu kaynağı kullanılan ihalelerin temel konularından birisi teminatlar
hususudur. İhalelerde isteklilerin
tekliflerinde ciddi olmalarını ve yüklenicilerin ihale mevzuatına ve sözleşmeye
uygun hareket etmelerini sağlamak için alınan teminatlar geçici, kesin, ek
kesin ve avans teminatlardır. Teminatların ihale mevzuatında belirtilen şekil
ve standartta olması gerekir. Teminatın teslim alınmasında, iadesinde ve
gerektiğinde gelir kaydedilmesinde idarenin uyması gereken bazı ilke ve
kurallar bulunmaktadır. Kamu görevlilerinin bu hususlara uymamaları durumunda
mali, idari ve cezai sorumlulukla karşılaşmaları öz konusu olur. Teminatların
gelir kaydedilmesinde ve iadesinde bazı uygulama sorunları yaşanmaktadır.
Asgari oranın üzerinde teslim alınan teminatın gelir kaydedilmesi ve teminatın
güncelleme yapılmadan gelir kaydedilmesi uygulama sorunlarının başında
gelmektedir. Bu makalede teminatlar hakkında genel bir bilgi verilmiş,
uygulamada karşılaşılan sorunlara değinilmiş ve bu sorunlara çözüm önerileri
geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede makalenin temel amacı ihale ve
sözleşme sürecinde yer alan kamu görevlilerini bilgilendirerek mali
sorumlulukla karşılaşmamalarını sağlamaktır. Bu bağlamda, literatür taraması yapılmış, konuyla ilgili çalışmalar
incelenmiş ve yargı kararları taranmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2020 |
Submission Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE